"יש הרבה מאכערים, אבל קשה להאמין שליצמן קיבל כסף"

במערכת הבריאות מביעים זעזוע מהתחקיר על לשכת שר הבריאות ■ "אני בשוק מהמעטפות. זה בלתי נתפס", אמר גורם שנכח בדיון ועדת הבריאות היום

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

במערכת הבריאות ובמערכת הפוליטית מתקשים לעכל היום (ג') את התחקיר שפרסם אמש העיתונאי חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2, שבו תיעדה המצלמה הנסתרת כיצד מאכער המועסק בעיתון "המודיע" סידר ליבואנית סיגריות אלקטרוניות בתוך זמן קצר במיוחד פגישות עם צמרת משרד הבריאות, לרבות השר יעקב ליצמן, תמורת אלפי שקלים במזומן.

תרבות המאכערים במגזר החרדי מוכרת היטב במערכת הבריאות וכיכבה מספר פעמים בדוחות חמורים של מבקר המדינה, אבל רבים עדיין הופתעו שמעטפות הכסף הגיעו לכאורה עד לאנשים הקרובים שסובבים את ראש המערכת.

אפילו בדיון שהתקיים היום בוועדת הבריאות של הכנסת, אשר עסק בפערים בין מרכז לפריפריה, היה מי ששאל בלחש למה לטרוח אם אפשר להשפיע על הרגולטור באמצעות כמה אלפי שקלים. "אתמול תפס אותי חבר ושאל אותי 'מה בדיוק התפקיד שלך אם אפשר להשיג שקט רגולטורי תמורת 7,000 שקל בסך הכל'. זה היה כואב לראות כמה זה פשוט", סיפר ל"גלובס" גורם במערכת שנכח בדיון. גורם אחר הוסיף: "אני בשוק מהמעטפות. זה בלתי נתפס".

רבים מהגורמים שעמם שוחחנו הסכימו עם ההערכה שליצמן עצמו לא לקח לכיסו כסף, אלא שזו "תרבות החצרות" במסגרתה הסביבה הקרובה דורשת לכיסה - לעתים תוך העלמת עין מהממונים. "יש הרבה מאכערים, אבל קשה לי להאמין שליצמן עצמו ביקש או קיבל כסף", אמר אחד הגורמים. ליצמן, אגב, תועד במצלמה הנסתרת כשהוא מבקש במפורש מאנשי חברת הסיגריות "לעמוד בקשר" עם אותו מאכער שסידר את הפגישה וגם נכח בה.

על-פי התיעוד המצולם, התחקירנים הקימו חברה פיקטיבית ליבוא סיגריות אלקטרוניות וניסו להיפגש עם צמרת משרד הבריאות, למרות אמנה בינלאומית שאוסרת על מפגשים כאלה בין חברות העוסקות בטבק לבין הרגולטורים הממונים על הבריאות. מטרת הפגישות הייתה להבטיח כי ליצמן ימשיך בקו הנוכחי שמאפשר חופש מוחלט לשווק סיגריות אלקטרוניות ללא כל מגבלה, זאת למרות המגמה בעולם ועל אף שהדרג המקצועי במשרד ביקש לאסור את השיווק בעת הקדנציה של קודמתו בתפקיד ח"כ יעל גרמן.

שתי מעטפות הכסף הראשונות הביאו לפגישה עם פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור והמשנה למנכ"ל, שאף תועד בפגישה אומר לנוכחים כי למזלם הם זכו לכר פוליטי נוח שלא היה מתאפשר בכהונה של גרמן.

הערב ישודר החלק השני של התחקיר ובו תיעוד מעטפת הכסף השלישית שאפשרה פגישה עם השר ליצמן עצמו, שהבהיר מצידו לתחקירנים: "כרגע אני מטפל בג'אנק-פוד, לא בג'אנק-עישון. בסופגניות".

אחד הרגעים המביכים מבחינתו של השר ליצמן הוא משפט שאמר למצלמה הנסתרת המאכער, לפיו "ליצמן אוהב יסמנים".

מי שאמור להיות מובך מהתחקיר הוא גם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שנתפס כמי שמעניק גיבוי פומבי נרחב לליצמן ומעט מאוד גיבוי לאותם שומרי סף שניסו לבלום מהלכים שפגעו לכאורה במנהל התקין. בר סימן-טוב נחשב לאחד המינויים המרעננים של ליצמן, בין היתר משום שהתעקש עליו למרות שמדובר במנהל המשרד הראשון ללא רקע רפואי, אולם לאחרונה הוא סופג ביקורת מצד גורמים שונים במערכת שסבורים כי היה עליו לעמוד איתן יותר מול השר הממונה.

נזכיר כי לפני חודשיים חשף "גלובס" כיצד בנו של ליצמן, שמחזיק בבעלותו עסק למוצרי אורתופדיה ומדרסים, זכה לשצף של לקוחות מצד קופת חולים מאוחדת וזאת ללא שפורסם מכרז בעניין ותוך פגיעה בספקים אחרים. בלשכתו של ליצמן מסרו אז בתגובה כי לשר אין קשר או מידע על 'ענייניהם הפרטיים של בניו', וכי הוא מקפיד שלא להתערב בעיסוקיהם האישיים ולבטח לא בנושאים הקשורים לבריאות.

בתגובה לתחקיר של ערוץ 2 מסר ליצמן כי דלתו פתוחה לכל מי שמבקש לפגוש אותו, וכי אם היו מי שדרשו על כך תמורה כספית הרי שהוא רואה זאת בחומרה.