הממשלה דחתה בשבוע את אישור התוכנית לתחבורה חכמה

מכוח ההחלטה תוקם ועדת היגוי ויישום שתדווח לממשלה פעם בחצי שנה ■ התקציב שאישרה הממשלה לפרויקט יועמד על 238 מיליון שקל בין השנים 2017-2021

הממשלה דחתה הבוקר (א') בשבוע את האישור של הצעת המחליטים לקידום תחבורה חכמה, בתקציב של 238 מיליון שקל בשנים 2017-2021. על בסיס ההחלטה תוקם ועדת היגוי ויישום שתדווח לממשלה פעם בחצי שנה. בראשות הוועדה יעמדו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"לית משרד התחבורה, וישתתפו בה נציגים ממינהלת תחליפי נפט, אגף תקציבים באוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (לשעבר המדען הראשי) ומשרד התחבורה.

משימתה של הוועדה היא לגבש תוכנית לאומית לתחבורה חכמה, שתכלול הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי, קידום מו"פ בתחום התחבורה החכמה, קידום שת"פים אקדמיים בתחום בישראל ובחו"ל, בסיוע הות"ת, קידום ניסויי שטח לטכנולוגיות תחבורה חכמה, שמטרתן הקטנת גודש, מניעת תאונות, צמצום השימוש בנפט ועידוד המעבר לתחבורה ציבורית, בחינת תחבורה שיתופית, יצירת סביבה עסקית תומכת ושיווק פעילות התעשייה הישראלית בתחום התחבורה החכמה. 

תקציב התוכנית יוקצה לשלוש מטרות עיקריות: תכנון והקמת מרכז הניסויים בתקציב של 24 מיליון שקל, בניית מארגי מידע ומיפוי הגורמים בתחום בתקציב של 14 מיליון שקל, וביצוע ניסויי שטח ופרויקטים חדשניים ב-125 מיליון שקל. התוכנית שמה דגש על הפחתת התלות בנפט, וכוללת חיזוק של התוכנית הלאומית לתחליפי הנפט והוספת "תחבורה חכמה" לשמה. 

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי שוק התחבורה העולמי צפוי להגיע ל-30 טריליון יורו עד 2030, ולהשיא רווחים של חצי טריליון יורו בשנה. מטרת התוכנית היא לנצל את החוזקה הטכנולוגית של ישראל כדי שתהיה שחקנית משמעותית בתחום, לטובת המשק ושוק העבודה הישראלי. מטרה נוספת היא לשפר את איכות התחבורה בישראל ולצמצם את ההשפעות הקשות של הגודש בכבישים, תאונות הדרכים והזיהום, המוערכות בנזקים בהיקף של קרוב ל-40 מיליארד שקל בשנה. 

על פי ההחלטה, ישנן ארבע מגמות עיקריות בתחום התחבורה הציבורית: כלי רכב מקושרים; כלי רכב אוטונומיים; תחבורה שיתופית; וכלי רכב חשמליים. כלי רכב מקושרים מסוגלים לתקשר עם הסביבה ועם רכבים אחרים, כשחלק מהתועלות שלהם הן העלאת קיבולת בנתיבי הנסיעה, צמצום תאונות דרכים והקטנת צריכת הדלק. על פי אחת ההערכות, 50% מכלי הרכב בבריטניה ב-2026 יהיו מקושרים.

שר התחבורה, ישראל כץ, מסר כי " טכנולוגיות תחבורה תורמות לבטיחות בדרכים, להקלה על גודש התנועה ואיכות האוויר אותו אנו נושמים. ממשלת ישראל ומשרד התחבורה ימשיכו להשקיע במחקר ופיתוח טכנולוגיה לטובת כל אזרחי המדינה ".