המצבר שיניע את הצמיחה של שנפ

על הרכישה האחרונה של חברת המצברים

רכבים חונים, חניה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבים חונים, חניה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת שנפ  היא אמנם חברה ותיקה בת כ-65 שנה, ומניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך מאז שנת 2007, ואולם עד לתום המחצית הראשונה של שנת 2012 מדובר היה בחברה אנמית אשר כל עיסוקה הוא מכירת מצברים בהיקף שנתי של כ-150 מיליון שקל, המרוויחה 11-12 מיליון שקל בשנה.

ביוני 2012 רכשה החברה מחצית מפעילות חברת כסלו העוסקת במכירת צמיגים, והגדילה את מכירותיה השנתיות בכ-220 מיליון שקל. את שנת 2016 צפויה שנפ לסכם עם מכירות מצטברות המתקרבות לרף ה-400 מיליון שקל.

הרווח הנקי המצרפי של החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 הסתכם בכ-15 מיליון שקל, ומשקף צמיחה של 12% ביחס לתקופה המקבילה ב-2015. בהנחה כי החברה תחתום את השנה ברווח מצרפי של 23-24 מיליון שקל, אזי מחיר המניה משקף מכפיל רווח של סביב 17 על רווחי החברה החזויים ל-2016. מניית שנפ זינקה בשנה החולפת ב-92% ומתחילת שנת 2017 זינקה בכ-18% נוספים. שווי השוק של החברה עומד על כ-410 מליון שקל, והיא עשויה להיכלל במדד היתר החדש.

תחום המצברים, אשר נתח השוק של החברה בו מוערך ב-45%, ותחום הצמיגים שבו חלקה כ-25%, הם ענפים תחרותיים מאוד, ולפיכך רמת הרווחיות של החברה שברירית. רמות המלאי הגבוהות שמחזיקה שנפ מהוות אף הן סיכון עסקי לא מבוטל, מחשש למחיקות מלאי מפתיעות. החברה מממנת את לקוחותיה באשראי לפרקי זמן ארוכים, בעוד שאשראי הספקים שלה קטן והיא חשופה הן לעלויות מימון הלקוחות והן להפרשות גבוהות לחובות מסופקים.

הירידה החדה בשנים האחרונות במחיר העופרת, המהווה חומר גלם מרכזי בייצור מצברים, תרמה אף היא לשיפור שולי הרווח במגזר המצברים, ואולם היפוך מגמה במחירי העופרת עשוי לכרסם בשולי הרווח. שנפ, כמו חברת אחרות המוכרות את כל תוצרתן לשוק המקומי, נהנית מעוצמת השקל ומן המגמה החיובית בשוק הרכב המקומי הצומח.

העתיד בסטריאו

בשבוע שעבר השלימה שנפ את רכישתם של 50% ממניות אדי מערכות העוסקת באבזור לרכב (מערכות סטריאו ומיגון) בתמורה ל-75 מיליון שקל, בעסקה אשר מהווה ההסבר המרכזי לראלי במניה בשבועות האחרונים. מדובר בעסקה שהמבנה שלה מזכיר במידה רבה את העסקה לרכישת מחצית ממניות כסלו, אשר הכניסה את שנפ לתחום הצמיגים.

אדי מערכות הציגה בשנת 2015 הכנסות בהיקף של 140 מליון שקל ורווח נקי של 17.3 מיליון שקל. היה והרווחיות הזאת מייצגת, הרי שמדובר בעסקה המשקפת מכפיל רווח של 8.8. באמצעות 'הוקוס-פוקוס' פיננסי, ועוד לפני השימוש בבאז-וורד "סינרגיות עסקיות", צפויה העסקה עם אדי לקבל תג מחיר בורסאי הגבוה בעשרות אחוזים מהמחיר בו תתבצע בפועל.

על פי תחזית הרווח של שנפ ל-2016, ואיחוד הרווח היחסי של אדי מערכות לפי נתוני 2015, צפויה חברת שנפ "החדשה" להציג היקף מכירות שנתי של כ-540 מיליון שקל ורווח נקי של כ-32 מיליון שקל. בהינתן שווי השוק הקיים של החברה ורמת הרווחיות החזויה, מתקבל מכפיל רווח של 12.6 בלבד על רווחי 2016.

מכפיל רווח זה נמוך מן הממוצע בזירת מניות היתר, ולפיכך הוא מושך משקיעים תוך ציפייה להתרחבות מכפילים. רכישת 50% הנותרים ממניות חברת הצמיגים כסלו על פי הסכם האופציה משנת 2011 במחיר אטרקטיבי, עשויה להזניק את הרווחיות הכוללת של החברה ולתמוך במניה.

הגיוון של מקורות ההכנסה צפוי להקטין את הסיכון העסקי של שנפ, ואולם מנגד פרופיל הסיכון הפיננסי יגדל באופן מהותי, שכן היחס בין החוב הפיננסי של החברה לבין ה-EBITDA המאוחד (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) החזוי לה בשנת 2017 צפוי לזנק, ל-3.5 ממכפיל חוב ל-EBITDA של 2 ומטה בשנים עברו.

טביעת האצבע האסטרטגית של קרן סקיי, המחזיקה ב-30% ממניות שנפ, ניכרת היטב והיא באה לידי ביטוי בהגדלת וגיוון פעילות החברה, לצד הגדלת המינוף והסיכון הכרוך בהשקעה זו. לאחר הראלי החד במניית שנפ, חובת ההוכחה על הנהלת החברה, כי היא מסוגלת להפיק מעסקת אדי את המצופה. במידה שלא ישכילו שם לעשות זאת, צפויים למשקיעים במניה ימים מאתגרים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון