אלוביץ' בעסקת בעלי עניין: להיטיב עם חלל - על חשבון yes

לאחר פיצוץ הלווין עמוס 6 של חלל, yes יכלה לעבור לשדר על גבי רשת בזק - אך זה עומד בניגוד גמור לאינטרס של בעל השליטה בבזק ■ העסקה תאושר בכל זאת?

שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ
שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ

חברת חלל דיווחה אתמול (ב') כי היא מקיימת מגעים עם חברת yes במטרה לעדכן את ההתקשרות ביניהן כך שתכלול התקשרות גם ביחס ללוויין עמוס 7, וכן דיונים בנוגע לעקרונות להתקשרות בלוויין עתידי שיחליף את עמוס 6. חשוב מכך, חלל מזכירה בדיווח שלה שבעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6, קיימת ל-yes האפשרות להפחית את היקפי ההתקשרות עם חלל או להפסיקה בכלל, והחברות מקיימות ביניהן דיונים גם בעניין זה.

נזכיר כי לפני מספר שנים חתמה חברת yes הסכם עם חלל בנוגע לאספקת שירותי הפצת שידורים בלוויין עד לשנת 2028. מדובר היה בהסכם שגרם להרבה כאבי בטן בהנהלת בזק, שסברה כי יש לקצר את השימוש בלוויין ככל שניתן ולעבור לעשות שימוש ברשת ה-NGN של החברה מוקדם ככל הניתן.

בסופו של דבר, בלחץ של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', שרצה בהסכם ארוך טווח על מנת לגייס מימון לחברת הלוויין בבעלותו, אושר הסכם ההתקשרות בדירקטוריון בזק, תוך שהדבר מביא לחיכוכים לא פשוטים בין ההנהלה לדירקטוריון החברה.

והנה עכשיו נפלה בידי yes הזדמנות פז להשתחרר מאותו הסכם ארוך טווח ובעייתי. עם פיצוצו של הלוויין עמוס 6, חברת yes רשאית לבטל או לצמצם את הסכם ההתקשרות ולעבור סוף סוף לעשות שימוש ברשת בזק, שעכשיו נמצאת גם בשלב הרבה יותר מבוסס מבעבר, וצפויה כבר בזמן הקרוב לעבור על גבי רשת הסיבים שהחברה פורסת, ולהשתחרר מהתלות בלוויני חלל. כזכור, מעבר לכל הבעיות הכרוכות בשימוש בלווינים, הנושא כרוך בעלות שנתית כבדה ש-yes משלמת לחברת חלל.

 

כמובן שמהלך כזה עומד בניגוד גמור לאינטרס של בעל השליטה בבזק, הנמצא במגעים למכירת חברת חלל שבבעלותו, והפסקה או קיצור של ההתקשרות עם חברת yes, תנחית מכת מוות על מאמצי המכירה של חלל.

בתוך כך בזק מדווחת כי בחברה כבר נערכים לעסקת בעלי עניין בנושא זה, ודירקטוריון החברה כבר מינה ועדה מיוחדת שתדון בפרטי העסקה, שאחד מחבריה הוא דירקטור שהשתתף בוועדה המיוחדת שדנה בעבר בעסקת הרכישה של yes ע"י בזק.

תפקידה של הוועדה שמונתה הוא לבחון את האלטרנטיבות ולהחליט על הדרך הטובה ביותר לבזק ו-yes להעברת שידורי הטלוויזיה. גם אם יוחלט שצריך להיערך להעברת השידורים על גבי התשתית של בזק, הרי שמדובר בתהליך ארוך, מורכב ויקר, שידרוש פתרונות ביניים או שילוב של כמה פתרונות במקביל בשלבי המעבר.

העסקה תובא מן הסתם בשבועות הקרובים לאישור אסיפת בעלי המניות בבזק, ונותר לראות האם בעלי המניות והגופים המוסדיים ימשיכו לאשר את עסקאות העניין בבזק, או שמא, הפעם, יגידו די ויעשו סוף לעניין בעייתי זה.