זוהי חלם: למה ובכמה התייקרה הארנונה ב-2017

בשנת 2011 מצאה ועדת טרכטנברג כי כ-48 אלף דירות, רובן של משקיעים זרים, עומדות ריקות וללא שימוש ■ הממשלה העבירה ב-2014 הוראת שעה לפיה ניתן יהיה להכפיל את הארנונה על דירות אלה עד 2016, ובינתיים ועדת הכספים לא הורתה על הפיכת ההוראה להוראת קבע

שכונת כפר דוד בירושלים/ צילום:איל יצהר
שכונת כפר דוד בירושלים/ צילום:איל יצהר

זוהי חלם: בחודש יולי האחרון החליט קבינט הדיור להפוך את הוראת השעה המאפשרת להטיל ארנונה כפולה על דירות ריקות (דירות שאינן מאוכלסות 9 חודשים בשנה ומכונות "דירות רפאים") להוראת קבע. רק שבינתיים זה לא קורה, הנושא תקוע משום מה בוועדת הכספים, הוראת השעה פקעה בסוף 2016 והעיריות אינן יכולות להמשיך לחייב דירות אלה בתעריפים כפולים.

נזכיר כי בשנת 2011 מצאה ועדת טרכטנברג כי כ-48 אלף דירות, רובן של משקיעים זרים, עומדות ריקות וללא שימוש. על מנת לעודד מכירה או השכרה של דירות אלה, העבירה הממשלה בשנת 2014 הוראת שעה לפיה ניתן יהיה להכפיל את הארנונה על דירות אלה עד לשנת 2016. אף שוועדת טרכטנברג מצאה שישנן כאמור עשרות אלפי דירות כאלה, הרשויות הגדולות הצליחו לאתר אלפים בודדים - עיריית ירושלים איתרה 1,400 דירות, עיריית תל אביב 1,000 דירות ועיריית חיפה מאות בודדות. העיריות הסתמכו על אי צריכת מים באותן דירות. הן ביקשו לקבל הרשאה גם לשימוש בנתוני חברת החשמל, אולם ההרשאה טרם ניתנה להן. בכל מקרה, במשרד האוצר גם התקשו לומר אם התקנות אכן שחררו דירות כאלו לשוק.

109 בקשות לחריגים

ובעוד דירות הרפאים חוזרות לשלם ארנונה רגילה, שנת 2017 הגיעה ואיתה שיעור העדכון הכללי של הארנונה העומד השנה על 1.77%. עדכון הארנונה נקבע באמצעות נוסחה המחברת מחצית משיעור עדכון מדד המחירים לצרכן ומחצית משיעור עדכון מדד השכר הציבורי (בין מאי 2016 למאי 2015). בתקופה זו האינפלציה אמנם הייתה שלילית (0.91%-), אולם מדד השכר הציבורי עלה ב-4.45% (מודל "הטייס האוטומטי") וייקר לנו את הארנונה כמעט ב-2%. בעשור האחרון שיעור הארנונה עלה ב-22%, בעוד האינפלציה טיפסה ב-17%.

בנוסף, לקראת 2017 ביקשו 98 רשויות מקומיות ו-11 ועדים מקומיים אישורים חריגים להעלאה או הפחתה של ארנונה.

מתוך 24 מועצות מקומיות שהגישו בקשות, 8 בקשות נידחו במלואן ול-16 מועצות אושרו העלאות חריגות שבין 2.17% ל-8.14%. מתוך 11 הוועדים המקומיים שהגישו בקשות 2 נידחו במלואן, צו אחד בוטל, ל-3 ועדים אושרו העלאות חריגות ול-5 ועדים אושרו הפחתות; מתוך 32 מועצות אזוריות: 4 בקשות נידחו במלואן, ל-7 מועצות אושרו הפחתות (בין 5% ל-41%), ל-19 מועצות אושרו העלאות (בין 0.79% ל-65%) ול-2 מועצות אושרו גם העלאות וגם הפחתות. שיעור ההעלאה השכיח, מעבר לשיעור ההעלאה הכללי, הינו 3.17%.

מתוך 42 עיריות שביקשו אישורים חריגים, 14 בקשות נידחו, ב-7 עיריות אושרו הפחתות, ב-10 עיריות אושרו העלאות הנעות בין 0.44% ל-10%, ב-7 רשויות אושרו גם העלאות וגם הפחתות וב-4 רשויות אושרו סיווגים חדשים. שיעור ההעלאה השכיח שאושר עמד גם פה על 3.17%.

כך למשל, בכפר סבא, בת ים ופתח תקווה אושרו הפחתות לנכסים גדולים, במטרה למשוך אליהן חברות עתירות שטחים, בפתח תקווה אושרה הפחתה משמעותית גם למוסדות סיעודיים גריאטריים, בבת ים ובחולון אושרו הפחתות למשרדים בבניינים רבי קומות על מנת לעודד הקמת מגדלים וניצול מקסימלי קרקעות, בחיפה אושרו הפחתות למבטחים ולהנהלות של בנקים לצד העלאות למפעלים לזיקוק ולכימיקלים, בערד אושרה הגדרת אזורים, ובתוך כך הפחתת ארנונה באזורים אלה. במרבית הרשויות האישורים הינם נקודתיים לסיווגים ספציפיים.

לסיכום: מתוך 109 בקשות, 28 נידחו במלואן ו-81 בקשות אושרו במלואן או בחלקן. מתוך בקשות אלה אושרו 48 העלאות, 20 הפחתות, ב-9 רשויות אושרו גם העלאות וגם הפחתות וב-4 רשויות אושרו תוספות של סיווגים חדשים.

* הכותבת היא מנכ"לית אופק מיסוי מוניציפלי, BDO זיו האפט