"זעזוע לענף הבנייה": 150 מנופאים הודיעו על התפטרותם

ההתפטרות ההמונית נעשתה במחאה על תנאי העסקתם של המנופאים ■ מלבד המתפטרים, עשרות מנופאים נוספים לקחו ימי חופשה ומחלה כחלק מהמאבק להשגת תנאים טובים יותר

מנופים/ צילום: תמר מצפי
מנופים/ צילום: תמר מצפי

150 מנופאים הודיעו אמש (ב') על התפטרותם, בשל שינוי בתנאי העסקתם ושכרם הנמוך. מלבד ההתפטרות ההמונית, עשרות נוספים לקחו ימי חופשה ומחלה כחלק ממאבק העובדים להשגת תנאי עבודה טובים יותר. על ההתפטרות, שתחול בתחילת החודש הבא, הודיעו המנופאים בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות.

"לא מדובר בהתפטרות זמנית, הם לא יחזרו לעבוד בתנאי השכר האלו", אמר נציג המנופאים, רועי ויינשטיין. "הצעד הזה צפוי לעכב פרוייקטי בנייה. אנחנו מגיעים למצב של אדישות וסחבת בכל משרד שאותו אנחנו צריכים למאבקנו. החל מהמשטרה, שסוגרת תיקים של זיוף רישיון מנופאים על בסיס חוסר עניין לציבור, על אף שיש יותר מ-500 מנופאים עם רישיון מזויף, וכלה במנהל ההסדרה והאכיפה שלא נראה בשטח כלל", הוסיף.

דבר ההתפטרות הובא לשולחן של שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שאמר כי יביא לשינוי בתחום. עובדי הבנייה מוחים זה תקופה ארוכה על עבודה בסיכון, תנאי עבודה לקויים, עבודה במנופים מיושנים, מחסור בבודקי מנופים, העסקה דרך חברות קבלן וחוסר אכיפה של בעלי רישיון מזויף.

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה אמר כי "המנופאים ללא ספק מציבים כאן אתגר לכל המערכת, לקבלנים ולהסתדרות החדשה, אשר נכשלה בהגנה על העובדים השקופים בענף הבנייה". לדבריו, מדובר בצעד אמיץ שנובע ממצוקה גדולה.

"במהלך השנים נשחק מעמד המנופאים, אשר הלכה למעשה הופקרו. ברגע שהתלוננו על הלנת שכר ועל עבירות בטיחות, פוטרו מהעבודה. אנו מברכים את המהלך שיזעזע את ענף הבנייה, אשר רק בשנה שעברה נהרגו בו 48 עובדים". 

שר העבודה והרווחה חיים כץ זימן את נציגי המנופאים לפגישה בלשכתו. לדבר השר כץ, "המנופאים ראויים להסדרה בתחום תעסוקתם. ניתן למצוא פתרונות".