פימי תמכור בבורסה מניות נובולוג ברווח של יותר מ-200%

קרן פימי ושותפה בנובולוג, אהוד פוזיס, ימכרו יחד כ-50% ממניותיה של נובולוג תמורת כ-275 מיליון שקל - לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל

ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר

אומרים על השוק הראשוני בתל-אביב שהוא יבש? לא עבור קרן פימי שבשליטת ישי דוידי, העומדת בפני אקזיט שלישי באמצעות הבורסה התל-אביבית בתוך שלוש שנים בלבד.

לאחר הצעות המכר שביצעה הקרן בחברות אינרום ואוברסיז קומרס, מגיעה לבורסה הצעת מכר נוספת של חברה איכותית מבית פימי, כשהפעם מדובר בחברת הפצת התרופות נובולוג. זאת, במחיר הגבוה ביותר מ-200% מזה שבו ביצעה פימי את השקעתה חברה.

פימי ושותפה לבעלות בנובולוג, היזם אהוד פוזיס, ימכרו יחד כ-50% ממניותיה של נובולוג תמורת כ-275 מיליון שקל - מחיר המשקף שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. פימי נכנסה להשקעה בנובולוג ב-2013, כשרכשה 50% מהחברה תמורת כ-85 מיליון שקל, בעיקר מידי פוזיס וכן מיו"ר החברה, שאול קוברינסקי, בעסקה ששיקפה שווי חברה של 170 מיליון שקל.

מטיוטת התשקיף הראשונה שפרסמה היום נובולוג, עולה כי חלקה של פימי במכירה יגיע עד 34%, תמורת כ-190 מיליון שקל, וחלקו של פוזיס, באמצעות חברת מבט-אפ, יגיע עד 15% תמורת 80-85 מיליון שקל.

לאחר המכירה יהיה חלקה של פימי כ-15% ממניות נובולוג, וחלקו של פוזיס כ-34%. בעל מניות נוסף בחברה, עם כ-2.5% מההון, הוא בועז גרשון, מנכ"ל החברה הבת טריילוג ניסויים, שיממש חלק מהחזקותיו תמורת עד 3.5 מיליון שקל. את הצעת המכר מובילה לידר הנפקות, יחד עם ברק קפיטל, אקסלנס ו-ווליו בייס.

נובולוג (לשעבר פארם אפ), שהוקמה ב-1966 על ידי אביו של אהוד פוזיס, היא חברת הפצת התרופות הגדולה בישראל, עם נתח שוק המוערך ב-40% מבחינת שווי התרופות שהיא מפיצה. נובולוג מעסיקה כ-430 עובדים.

זרוע לוגיסטית לחברות הגדולות

מנכ"ל ויו"ר החברה מאז 2011 הוא שאול קוברינסקי, לשעבר מנכ"ל אורדן תעשיות מקבוצת שרם (כיום אינרום), מנכ"ל קרגל ויו"ר ועדת ההגבלים העסקיים בהתאחדות התעשיינים. עלות שכרו של קוברינסקי כיו"ר נובולוג ב-2015, בהיקף משרה שהוגדר יותר מ-50%, הסתכמה ב-900 אלף שקל, ולצדו דוד בר, לשעבר מנכ"ל החברה ומנהל תחום הפצת תרופות ואביזרים רפואיים, נהנה מתגמולים בעלות של 2 מיליון שקל.

בועז גרשון, בתפקידו כמנהל תחום שירותים לוגיסטיים לניסויים קליניים, נהנה מתגמול בעלות של 1.8 מיליון שקל - עיקר הסכום (1.4 מיליון שקל) כמענק.

נובולוג משמשת זרוע לוגיסטית עבור כל חברות התרופות הגדולות, ובהן פייזר, נוברטיס, סאנופי, רוש ואחרות, ומקבלת נתח מהמכירות שהיא מבצעת עבורן, כשהיא פועלת מול בתי החולים, קופות החולים ורשתות הפארמה בישראל. נובולוג גם משמשת מרכז לוגיסטי עבור קופת חולים לאומית, ומספקת לה שירותי מיקור חוץ של הפצה, אחסון, ליקוט והובלת מוצרים ותכשירים רפואיים, וגם מחזיקה במרלו"ג הממוקם במודיעין בשטח של כ-10.5 אלף מ"ר.

עוד מחזיקה נובולוג בחברת מדיפלאסט, העוסקת בסטריליזציה של מוצרים רפואיים - תחום שלפי ההערכות, צפוי לתרום משמעותית לרווחיותה בשנים הקרובות.

נובולוג נהנית מצמיחת תחום התרופות בישראל בתמיכה של גידול האוכלוסייה הכללית, ובעיקר האוכלוסייה המבוגרת, והתרחבות סל התרופות, וכן בזכות חסמי כניסה משמעותיים של מתחרים לפעילות. המתחרה הגדולה שלה היא חברת ס.ל.א של טבע, ולצדה מתחרות בה פרומדיקו, פריגו וכמיפל.

מנתונים שמצרפת החברה לתשקיף, עולה כי 85% מפעילותה מתבצעת מול לקוחות מוסדיים, שהבולטים בהם הם שירותי בריאות כללית (44% מהמחזור ב-2016) וקופת חולים נוספת (כ-18%). בקרב הלקוחות הפרטיים בולט חלקה של רשת סופר-פארם (כ-4%).

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הכנסות נובולוג גדלו ב-9% ל-560 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ב-13% והתקרב ל-25 מיליון שקל - בדומה לרווח השנתי ב-2015 כולה. ההכנסות שלה ב-2015 הסתכמו ב-683 מיליון שקל - סכום ששיקף צמיחה של 9% ביחס למחזור ב-2014.

בקופתה של נובולוג בסוף ספטמבר השנה היו מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 163 מיליון שקל, והונה העצמי הסתכם בכ-75 מיליון שקל. התחייבויותיה, שרובן ככולן התחייבויות שוטפות לספקים ונותני שירותים, הסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל.

שתי הצעות מכר מוצלחות בשנתיים

כאמור, פימי כבר השלימה בשנים האחרונות שתי הצעות מכר מוצלחות, שגם הניבו ערך למשקיעים. במהלך 2014 הנפיקה את חברת מוצרי הבנייה אינרום, אז מכרה פימי מניות ב-350 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל, לאחר שהשקיעה כ-200 מיליון שקל בלבד ברכישת החברה מידי קבוצת שרם פודים קלנר ב-2007-2008.

אינרום יותר מהכפילה את ערכה מאז הצטרפה למסחר בתל-אביב, והיא נסחרת כיום בשווי של 1.4 מיליארד שקל. על רקע עליית הערך של אינרום, בחודש שעבר מכרה פימי כ-18% ממניות החברה למשקיעים מוסדיים בעסקה מחוץ לבורסה תמורת כ-240 מיליון שקל.

הצעת המכר השנייה בוצעה בסוף 2016, אז מכרה פימי לציבור מניות של חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס תמורת 180 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-400 מיליון שקל. פימי רכשה את אוברסיז כשלוש שנים קודם לכן, בעסקה ששיקפה לאוברסיז שווי של כ-210 מיליון שקל בלבד.

מאז שהתחילה להיסחר מניית אוברסיז במהלך דצמבר, היא עלתה לשווי חברה של כ-415 מיליון שקל.

גם שותפה של פימי בנובולוג, אהוד פוזיס, ידע אקזיט בורסאי גדול בעבר. ב-2010 מכר פוזיס יחד עם שותפו רמי קלוגר את חברת רוזתם, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) לידי חברת הבדים הלא ארוגים עלבד תמורת כ-66 מיליון דולר.

נובולוג
 נובולוג