כיטוב משקיעה 3.8 מ' ד' בחברת טירנובו המפתחת טיפול לסרטן

חברת התרופות מתרחבת מגנריקה משופרת למוצר אינובטיבי ופרופיל הסיכוי-סיכון שלה משתנה בהתאם ■ בעקבות ההשקעה תחזיק כיטוב ב-56% מטירנובו

חברת כיטוב  , הנסחרת בתל-אביב ובארה"ב לפי שווי של 88 מיליון שקל, הודיעה בשבוע שעבר על רכישת מוצר חדש לצנרת הפיתוח שלה, בנוסף למוצר הקיים של החברה לטיפול משולב בלחץ דם וכאב. מדובר במוצר שפותח על ידי חברת Tyrnovo הישראלית, לטיפול בסרטן במנגנון חדש. זוהי קפיצת מדרגה עבור כיטוב מבחינת פרופיל הסיכוי/סיכון לעומת המוצר הקיים שלה. במסגרת העסקה, כיטוב רוכשת 56% מטירנובו תמורת 3.8 מיליון דולר, מהם 2 מיליון במזומן והיתר במניות.

המוצר המוביל של כיטוב הוא מוצר שהדרך לפיתוחו קצרה יחסית ועיקר האתגר שלו הוא בשיווק, והחברה אכן כבר סיימה את הפיתוח ותהליך הניסויים הקליניים שלו במהירות יחסית. כעת היא מקווה לאישור שיווק בתוך כשנה ולחתימה על הסכם מסחור עם חברה שתשווקו. לעומת זאת, המוצר החדש הנרכש מטירנובו הוא תרופה אינובטיבית לכל דבר, הדורשת את תהליך הפיתוח המלא.

כתרופה פורצת דרך לשוק הסרטן, היא עשויה לקבל הקלות בפיתוח, וכך אולי תתקצר הדרך שלה לשוק מממוצע של 15 שנה והשקעה של מאות מיליוני דולרים עבור תרופה "רגילה", לכמחצית מכך. אולם, גם במקרה כזה מדובר בדרך מורכבת ויקרה בהרבה מאשר הדרך של המוצר המוביל של כיטוב. עם זאת, הפוטנציאל של תרופה חדשנית לסרטן הוא גבוה יותר, וישנה גם אפשרות למסחור המוצר לחברה שלישית לאורך הדרך.

כניסה לניסויים קליניים בסוף 2018

לכיטוב יש כיום כ-19 מיליון דולר בקופה. אם אמנם תחתום החברה על הסכם שיווק למוצר המוביל שלה, היא צפויה לרשום הכנסה, ואילו הוצאותיה על המוצר המוביל יפחתו. אף שהתרופה של טירנובו יקרה לפיתוח עד אישור שיווק, הערכת כיטוב היא כי יידרשו בשנתיים הקרובות רק כ-3 מיליון דולר לפיתוח המוצר עד שלב הכניסה לניסויים קליניים, המתוכננת בסוף 2018.

טירנובו הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' אלכס לויצקי מהאוניברסיטה העברית. המוצר מוסחר בעבר לחברת סטארט-אפ בשם "נובוטיר" ומוסחר לטבע, אולם הוחזר על ידיה ל"יישום", חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה, במסגרת מיקוד פעילות טבע על ידי המנכ"ל לשעבר ג'רמי לוין.

היזמים המקוריים של החברה הקימו אותה מחדש בשם טירנובו ושינו מעט את מודל פעילותה: בעבר המוצר נבדק כמוצר עצמאי לטיפול בסרטן, והתוצאות ככל הנראה היו מעניינות, אך לא מרהיבות. כעת הוא נבדק כמוצר שתפקידו להפחית את היווצרות העמידות של הסרטן לתרופות אחרות ממגוון סוגים, וככזה הוא יכול להשתלב בקוקטייל של תרופות לסרטן.

במצגת הסבירה כיטוב כי המוצר נבדק בבעלי חיים בשילוב עם מגוון תרופות לטיפול במגוון סוגי סרטן, כולל סרטנים מוצקים (למשל ריאות, מעי, ראש וצוואר) שהם מורכבים יותר לטיפול היום מאשר רוב סרטני הדם.

כיטוב

שנת הקמה: 2008

תחום פעילות: פיתוח תרופות. המוצר המוביל הוא תרופה משולבת לטיפול בכאב ולחץ דם

מייסדים: פול ווימא'ק, מוריס לסטר

מנכ"ל: יצחק ישראל

בעלי עניין מרכזיים: אין

שווי שוק: 88 מיליון שקל

שלב בפעילות: על סף הגשה לאישור של המוצר המוביל