צפו: מאכלים מוכרים שעלולים לגרום לסרטן ובפרט אצל ילדים

איך אתם אוהבים את הטוסט שלכם? בריטניה אימצה השבוע המלצות חדשות שהוציאה הרשות האירופית לבטיחות המזון (EFSA), שמזהירות מפני קליית יתר של לחמים ואפיית יתר של מזונות כמו תפוח אדמה ■ המסר: שרוף זה רעיל

EFSA/סרטן/צ'יפס  צילום: shuterstock
EFSA/סרטן/צ'יפס צילום: shuterstock

רשויות הבריאות בבריטניה פרסמו בתחילת השבוע הנחיות חדשות, לפיהן יש להימנע ככל הניתן מטוסטים שרופים ותפוחי אדמה מטוגנים שכבר הפכו כהים מדי. הסיבה - הימצאות של כימיקל שעלול לגרום לסרטן.

 כבר ביוני 2015 הרשות האירופית לבטיחות המזון (EFSA) מצאה כי צריכת אקרילאמיד עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן בקרב כל הגילאים, ובילדים בפרט. לפי ההצהרה שפורסמה אז ותקפה גם להיום, מחקרים בבעלי החיים הראו כי האקרילאמיד עלול לגרום נזק ל-DNA ולסרטן, זאת למרות שמחקרים על ההשפעה בבני האדם עדיין אינם חד-משמעיים.

צ'יפס, קפה, עוגיות, קרקרים ולחם שהוכנו באמצעות טיגון, אפייה, צלייה, ועיבוד תעשייתי, בטמפרטורות גבוהות מ-120 מעלות ולחות נמוכה, נחשבו לקבוצות המזון הנפוצות ביותר שתרמו לחשיפה לתרכובת הכימית.

בשנים האחרונות עובדת הסוכנות לתקני מזון עם תעשיית המזון כדי להפחית כמות האקרילמיד במזון מעובד, ויש התקדמות מסוימת. בין השנים 2007 ל-2015 נמצאה הפחתה ממוצעת של 30% באקרילמיד בכל המוצרים בבריטניה.

מהסוכנות נמסר כי הקמפיין החדש שלהם, "Go for Gold", לא נועד להפחיד את הצרכנים - אלא לגרום להם לאכול לחם קלוי ותפוחי אדמה בגוון בהיר יותר ממה שהתרגלו.