השופטת גרסטל: "הפרקליטות חולה; חפים מפשע יושבים בכלא"

נציבת הביקורת על התביעה בראיון ל"עובדה", לאחר שנאלצה להתפטר מתפקידה: "באמות-המידה הסובייקטיביות שלי - שי ניצן לא ראוי להיות פרקליט המדינה"

 הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

"הייתי שופטת 24 שנים וחשבתי הרבה דברים מאוד טובים על הפרקליטות. חשבתי שזה גוף של אנשים ישרים וחרוצים, שרואים את האינטרס הציבורי לנגד עיניהם, שלא יהיו מוכנים לעגל פינות, שהמדינה היא הלקוח שלהם" - כך אמרה אתמול לתוכנית "עובדה" השופטת הילה גרסטל, אחרי יותר משנתיים בתפקיד נציבת הביקורת על התביעה (קרי: הפרקליטות).

גרסטל, לדבריה, מרגישה כי הבועה שחייתה בה התפוצצה. "חבריי השופטים הזהירו אותי, אמרו לי שזה גוף מאוד כוחני שלא ייתן לי לעבוד. אבל אמרתי: זה לא יכול להיות".

לדברי גרסטל, "פרקליטת מחוז אמרה לצוות ביקורת שלה: 'אני עוסקת בתיקים ולא באנשים'. אמרתי שאני לא מאמינה שמישהו בפרקליטות חושב ככה". 

בנוגע לפרשת רומן זדורוב, שהורשע ברצח תאיר ראדה, טוענת גרסטל כי הפרקליטות הסתירה מבית המשפט מידע על בדיקות שקבעו כי החתך על צווארה של הנרצחת נגרם מסכין משוננת ולא מסכין יפנית - פרט שעשוי היה למוטט את טיעוני התביעה נגד זדורוב. "אני מעריכה שיש בישראל חפים מפשע שיושבים בבתי הכלא", אומרת גרסטל.  

בהמשך הראיון מספרת גרסטל על הרגע בו החליטה כי פרקליט המדינה חרג מסמכותו כאשר התערב למניעת קבלת משרה במכון לרפואה משפטית מד"ר מאיה פורמן, הרופאה שהעידה במשפט זדורוב. "הרגשתי שכולם מצופפים שורות כדי להגזן אחד על השני", היא אמרה ל"עובדה".

בנקודת הזמן ההיא חשפה גרסטל קשר אסור לכאורה בין רופא המכון לרפואה משפטית לבין הפרקליטות. לדבריה, "אני לא יכולה לדבר על זה, אבל לא ישנתי לילות".

גרסטל: "הרגשתי שבר, שבר עמוק באמון שלי בפרקליטות. זה גוף שיש בו היום משהו חולה, גם ברמה הניהולית וגם ברמה הערכית. אם אנשים מסוגלים ללכת למלחמה אישית כזו נגד נשיאת בית משפט מחוזי שבאה לערוך ביקורת בונה, איך הם מתנהלים מול אנשים חלשים?"   

על הביקורת שמתחה עליה דורית ביניש, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון, אמרה גרסטל: "שי ניצן גייס אותה, הוא בן-טיפוחיה, היא לא ידעה כלום על הנציבות. היא מעולם לא באה לשוחח איתי, לשאול מה אני בודקת, מה הסמכויות שלי, כלום כלום, כלום".

בתשובה לשאלה האם שי ניצן ראוי להיות פרקליט המדינה, ענתה גרסטל: "באמות-המידה הסוביקטיביות שלי  - לא". 

תגובת הפרקליטות: "צר לנו שהגברת גרסטל עסקה וממשיכה לעסוק בניהול קמפיין תקשורתי והעלאת טענות נגד הפרקליטות - לרבות העלאת השמצות אישיות מופרכות נגד פרקליט המדינה - שאלה מהן שהובאו בפני היועץ המשפטי לממשלה נדחו כליל. הגברת גרסטל יצאה גם נגד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, גורמים בכירים שונים בפרקליטות ואחרים - דבר המעיד כשלעצמו על רצינות טענותיה.

"כשגרסטל הייתה בתפקיד, היא פעלה שוב ושוב תוך חריגה מסמכות ובניגוד לכללי הביקורת הבסיסיים. בסופו של דבר, לצערנו, היא איבדה בשל כך את האובייקטיביות הנדרשת לביצוע התפקיד ואת האמון בה, מה שהביא בסופו של דבר להתפטרותה. דבריה היום הוכיחו כמאה עדים כי אכן פעלה ממניעים אישיים ולא ענייניים. צר לנו על כך.

"היועץ המשפטי לממשלה התייחס לעניין בכנס של הנהלת הפרקליטות ואמר, בין היתר, כי יש לו אמון מלא בפרקליטים וכמובן בעומד בראש המערכת - פרקליט המדינה, וכי הביקורת שהושמעה בימים האחרונים היא חסרת אחריות וחסרת יסוד".