השר ארדן הודיע: "עוברים לאי-הפללה של צרכני סמים קלים"

(עדכון) - השר לביטחון הפנים החליט לשנות את מדיניות האכיפה באשר לשימוש בקנאביס ולהטיל על המשתמשים קנסות ללא רישום פלילי ■ "לא נוותר על מוטיב האכיפה, אך נעביר את מרכז הכובד להסברה"

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע הבוקר (ה') על שינוי מדיניות אכיפת השימוש בסמים קלים, ובמסגרתה לא יופללו צרכני קנאביס.

הודעתו של ארדן מגיעה בעקבות ממצאי הצוות שהקים בראשות מנכ"ל המשרד, רותם פלג, לבחינת המדיניות הקיימת. לדברי ארדן, יוטלו על המשתמשים קנסות ללא רישום פלילי, ותיק פלילי יהווה "מוצא אחרון". המדיניות החדשה צריכה לעבור את אישור הממשלה בטרם יחל יישומה.

"אנחנו מציגים כאן הבוקר בשורה אמיתית למדיניות חדשה", אמר ארדן. "מחד, היא לא מוותרת על מוטיב האכיפה - אך מעבירה את מרכז הכובד לתחום של החינוך, ההסברה והטיפול. השם שבחרנו לה הוא 'עוברים לאי-הפללה באחריות'".

ארדן התייחס להתנגדות הנחרצת שלו בהקלה בתחום בעבר, ואמר: "למרות עמדתי הזקיפה מהעבר, במהלך השנים פגשתי אנשים רבים, גם מהמעגל הקרוב שלי, שאין להם שום עבר פלילי, ולמעשה בגלל שנפתח להם בעבר תיק פלילי בגין שימוש עצמי, הסיכויים שלהם להצליח בחיים נפגעו מאוד. לכן, כל הנתונים והשינויים בחקיקה העולמית הובילו אותי למסקנה שאני צריך לבחון מחדש את המדיניות הנוהגת בישראל. לכן הוריתי על הקמת הוועדה וביקשתי מהמנכ"ל פלג לבחון מדיניות חדשה, שתהיה אחראית, מקיפה ומאוזנת".

לדבריו, "מחד, אנחנו רוצים להמשיך ולהעביר את המסר ולחנך את הנוער והציבור ששימוש בסמים הוא דבר רע ומזיק. מצד שני, משטרת ישראל צריך לומר ביושר - אין לה היום הכלים להתמודד עם הנזקים של שימוש בסמים' ולכן כל שינוי במדיניות צריך להיות מקיף".

עוד הוסיף השר ארדן כי הנתונים מראים שהמדיניות הנוכחית, ובה אכיפה פלילית, "לא מראה הפחתה בכמות המשתמשים, ודווקא יש עלייה. צריך לבחון איך ניתן להטות את הכף לדרכים כמו חינוך והסברה וטיפול, כדי להביא לתוצאות אפקטיביות".

במהלך מסיבת העיתונאים, אמר מנכ"ל משרד המשרד לביטחון הפנים, רותם פלג, כי "הצוות השתכנע באופן גורף שלשימוש בקנאביס יש תופעות מסוכנות ברמה החברתית וברמה הגופנית והנפשית". ואולם, פלג אמר כי "הגענו למסקנה שנכון לבחון מחדש את המדיניות ולהציע בה שינויים".

מוקדם יותר השבוע פורסם כי חוות-דעת רשמית של משרד המשפטים תומכת באי-הפללת צרכני סמים קלים לשימוש עצמי. הדברים עולים מנייר עמדה שהוגש בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט, לשרת המשפטים איילת שקד ולמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים רותם פלג. נייר העמדה נכתב על-ידי עו"ד יפעת רווה ממחלקת ייעוץ וחקיקה, לבקשתה של שקד לבחון את האפשרות של חקיקה חלופית.

נייר העמדה ממליץ להכיר בהיקפי המשתמשים הגדולים בישראל בסמים קלים ובצורך בשינוי אופן האכיפה, לפחות לגבי אחזקה ושימוש עצמי, מאכיפה פלילית לאכיפה חלופית כגון עבירות קנס או עבירות מינהליות. זאת, תוך שמותירים על כנו את החלק בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה המאפשר המרה באזהרה.

האכיפה החלופית אינה כוללת בדרך-כלל פתיחת תיק פלילי, רישום פלילי והחמור מכל - מעצר או סיכון במאסר, שהם אמצעים פוגעניים, שהנזק הכרוך בהם עלול לעלות על הנזק מעצם השימוש. הדברים שנכתבו הם על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי.

בחודש שעבר הציגה הרשות למלחמה בסמים בפני ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול עמדה מפתיעה, ותמכו גם הם באי-הפללה של צרכני מריחואנה. המדען הראשי של הרשות למלחמה בסמים, יוסי פיש, אמר כי המודל אוּמץ מפורטוגל.

לפני כ-15 שנה החליטה פורטוגל לבטל את העונשים על השימוש בסמים, מהלך שהוכתר בהצלחה לנוכח הירידה בתופעת ההתמכרות לסמים בקרב התושבים. המתווה הפורטוגלי אינו מבחין משפטית בין שימוש בסמים קלים כמו מריחואנה לשימוש בסמים יותר קשים כמו אל.אס.די וקטמינים. לפי המודל, השימוש נחשב לא חוקי, ונערכים מעצרים בקרב משתמשים בסמים קשים, אולם הם אינם מוגדרים עבריינים, אלא נשלחים לשיקום ולא למאסר.