הקרב על הביטוח

המפקחת סלינגר ובג"ץ עומדים בלחץ - בינתיים

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

מה עושים תאגידים מלאים בכספי ציבור כאשר רגולטור מפריע את מנוחתם? עותרים לבג"ץ. כך, הם מקווים, גם יעצרו את הרגולטור, אולי יפחידו אותו, ובעיקר ימשכו זמן.

זה בדיוק מה שעושים אנשי עולם הביטוח למפקחת דורית סלינגר מזה תקופה ארוכה. עתירה על עתירה. כמעט כל רפורמה ציבורית שהיא מעבירה בסיוע שר האוצר משה כחלון - זוכה לתגובה משפטית.

בשלב מסוים, לפני כשנה, נספרו מעל 20 עתירות פתוחות ואיומי עתירות בתחום הביטוח. רק שמאז, בית המשפט החל לקרר אט-אט את התנופה.

אתמול (ד') אחרי-הצהריים דחה בג"ץ עתירה של אי.די.בי פתוח בעניין סמכויות המפקחת על מניות כלל ביטוח. אי.די.בי פתוח מוכרת זה מכבר כחברה עם בעיית מזומנים, ובעל השליטה אדוארדו אלשטיין הזרים ומזרים לחברה כסף גדול.

לחברה יש חוב גדול, ומועד הפירעון של מאות מיליוני שקלים ממנו חל בשנה הנוכחית. ב-2016, כשמועד פירעון חוב התקרב, החליטה אי.די.בי לגייס חוב באמצעות הנפקת אג"ח, בשיעבוד של 19% ממניות החברה-הבת כלל ביטוח, שנמצאות זה מכבר בידי נאמן מטעם המפקחת, משה טרי. כלומר, אי.די.בי פיתוח ביקשה לשעבד משהו שלא באמת נמצא בשליטתה.

פנייה מקדמית למפקחת סלינגר וצוותה הניבה סירוב חד-משמעי. המפקחת אמרה משהו כמו: מניות כלל ביטוח הרי אמורות להימכר, מה גם שמהלך כזה עלול לשבש ולסבך את מימוש המתווה, לפיו אי.די.בי, כל עוד איננה מוצאת לעצמה לכלל ביטוח קונים שהמפקחת אישרה, מחויבת למכור בשוק מדי 4-5 חודשי, 5% ממניותיה באמצעות הנאמן.(בעניין זה קיימת תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב - על כך בהמשך).

המפקחת הוציאה לחברה מכתב רשמי, החברה עתרה לבג"ץ, פרסמה תשקיף, והנפקת אג"ח בשיעבוד מניות כלל ביטוח יצאה לדרך. הגיוס התבצע בקיץ, לפני כמה חודשים. התשקיף אמר שהסדר השיעבוד כפוף למתווה. אנשי השוק אמנם ידעו שהמפקחת מתנגדת לשיעבוד, אבל מסתבר כי רכישת האג"ח הייתה טובה להם, בעיקר לשחקני הנוסטרו ואנשי הנאמנות.

החברה גייסה מעל 300 מיליון שקל, וכתבה שכל עוד אין היתר לשיעבוד מניות כלל ביטוח - הכסף הזה הולך לנאמנות. אם המפקחת או בית המשפט יסירו את ההתנגדות - יימסרו המניות כשיעבוד. אם זה לא יקרה עד סוף ינואר 17 - החברה תחזיר את הכסף, בתוספת 3% ריבית. עסקה חלומית לכל הדעות.

בדיון הראשון אישר בג"ץ את סמכות המפקחת לסרב להליכים הנוגעים ל-5% מהמניות וביקש לדון במקרים של חבילות שמתחת ל-5%. בתגובה, נאלצה אי.די.בי לפני כחודשיים להחזיר כסף למי שקנה את האג"ח שלה, עד לרמה של 5% מהמניות, בתוספת 3% ריבית.

אנשי אי.די.בי המשיכו לדרוש שיעבוד של עד 5% ממניות כלל ביטוח - והמפקחת המשיכה לעמוד על דעתה שיש לה סמכות על כל המניות כולן, גם על-פי חוק וגם על-פי המתווה.

אתמול קבע בג"ץ כי "...אף שיקול-הדעת שהפעילה הממונה, בסרבה לבקשות העותרת, היה סביר ומידתי, שכן התרת שיעבוד בשיעור משמעותי או במנות - עלולה להכניס לתמונת ההחזקות והשליטה בכלל החזקות ביטוח גורמים חדשים ובעלי אינטרסים נבדלים, שעל הממונה לתת את דעתה ביחס אליהם, מה גם שהדבר צפוי לכרסם במתווה, וכן יש בכך כדי לעורר שאלות של תעדוף בטוחות...".

כלומר: הסמכות אצל המפקחת.

בצד ממתין, בינתיים, תיק אחר. אחרי שטרי קיבל מהמפקחת את המתווה למכירת מניות כלל ביטוח בשוק, 5% בכל כמה חודשים (עד שלקבוצת אי.די.בי יישארו רק 5% וכלל ביטוח תהיה חברה בשליטה מלאה של הציבור), הוא החל לקבל התנגדויות של החברה ומנהליה, כולל אזהרות לתביעות אחריות אישית לנזקים שייגרמו לחברה, לכלל ביטוח ואי.די.בי פיתוח.

הנאמן מצא עצמו בין חברה המתנגדת למכירת חבילות המניות לבין מפקחת שדורשת זאת כבר עכשיו אבל לא יכולה לתת לו הגנה משפטית אישית. הנאמן החליט לא לקחת סיכונים ופנה, תוך ששני הצדדים כועסים עליו, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לקבלת הוראות להמשך.

דחיית עתירת אי.די.בי אתמול מתווספת לסדרה של אירועים בהם בית המשפט העליון מנטרל מוקשי ביטוח ומאפשר למעשה למפקחת להמשיך ברפורמות צרכניות.

פירוט חלקי: לפני כשבוע נגמרה עתירת איגוד המוסכים נגד המפקחת ונגד כלל ביטוח, השופטים בעליון המליצו והעותרים משכו את העתירה. לפני כן, בקיץ, פסק בג"ץ לטובת המפקחת בעניין קרן ברירת מחדל (קבע מכרז בכל שנתיים ולא בכל 3 שנים) ודחה את עתירת חברות הביטוח נגדה.

כמו כן, נדחתה עתירת סוכן ביטוח נגד הפוליסה התקנית בבריאות בטענה כי אינה מאפשרת גמישות שיווקית. נמחקה בהסכמה עתירת איגוד חברות הביטוח נגד הרפורמה להוזלת מחירים בביטוח חובה.

בדרך עוד כמה עתירות, שחלקן כבר נידון לפחות פעם אחת, ממתינות להכרעה או המלצה חמה למשוך אותן.