יבנה יותר מתכפיל את עצמה: עוד 17,700 יח"ד עד 2035

עוד כוללת התוכנית מעל מיליון מ"ר תעסוקה וכ-175 אלף מ"ר מסחר ■ התוכנית יותר מתכפיל את אוכלוסיית העיר, המכוונת לעמוד על 105 אלף תושבים בשנת היעד

כנראה שהעתיד בישראל יכלול רוב מכריע של עירוניות: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז הפקידה תוכנית מתאר כוללנית לעיר יבנה הכוללת תוספת של כ-10,000 יחידות דיור בשטחי פיתוח חדשים של העיר ועוד של כ-7,700 יחידות דיור בשטחי הבינוי הקיימים של העיר, ותוספת של כ-1,144,000 מ"ר שטחי תעסוקה, הן במסגרת עיבוי שטחי תעסוקה קיימים והן במסגרת תוספת שטחי פיתוח חדשים. 

מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים חדרה בעיר עומד על 1.572 מיליון שקל והעסקה הממוצעת בעיר נסגרת בחודשים האחרונים ב-1.682 מיליון שקל (דירות חדשות ויד 2). כיום ביבנה יש כ-45 אלף תושבים והתוכנית צפויה להכפיל את האוכלוסייה ולתת מענה לכ-105 אלף תושבים עד שנת 2035. לפני כחמש שנים החל איכלוסה של שכונת מגורים החדשה בעיר "נאות רבין-יבנה הירוקה", שכונה המאופיינת בעיקר בבנייה רוויה במגדלים עד כמעט 30 קומות, ושם מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים חדשה עומד על 1.936 מיליון שקל. שכונה זאת הגדילה את העיר באופן משמעותי (כרבע מאוכלוסיית העיר) ונחשבה לאחת מסביבות המגורים האטרקטיביות למשפחות צעירות בשנים האחרונות.

תוכנית המתאר כוללת גם תוספת של כ-174,000 מ"ר שטחי מסחר, כ-206 דונם עבור שטחי מבנים ומוסדות ציבור וכן מערך שבילי הליכה ואופניים.

במסגרת התוכנית הוגדרו הנחיות לתוספת שטחי בנייה במרקם הקיים והרחבת שטחי הפיתוח של העיר ממזרח לכביש 42, ומתאפשרת הקצאת שטח למכללה, פארק עירוני לאורך נחל שורק ושטחי תעסוקה ומסחר משולבים. התוכנית מייצרת חיבור בין כל חלקי העיר, זאת בדגש על הרחבת מרכז העיר הוותיק הממוקם בין שדרות דואני בצפון לשדרות גבעתי בדרום ליצירת רצף של פעילות מסחרית וציבורית.

אזור זה מיועד לעבור התחדשות עירונית כאזור בעל שימושים מעורבים המיועד למסחר, תעסוקה ומגורים בין תחנת הרכבת המזרחית ועד לתחנת הרכבת בצמוד לכביש 4 במערב.

התוכנית נותנת כלים להתחדשות האזורים הותיקים של העיר תוך מתן גמישות מלאה לאפשרויות פיתוח עתידיות, ומתן מענה לכלל צרכי המרקם המתחדש. התחדשות המגורים תלווה בפיתוח מקביל של שטחי ציבור.

בין היתר כוללת התוכנית תוספת של כ- 115 דונם עבור פארק עירוני לאורך נחל שורק המהווה ציר עירוני ירוק ומוקד איכותי של פעילות פנאי ונופש, והיא כוללת הוראות לשיקום ושימור נחל יבנה, שימור הנוף החקלאי והשטחים הפתוחים הסובבים את העיר, הנגשת אתרי טבע עירוני בתחומי העיר ופיתוח שני פארקים עירוניים פארק החולות במערב העיר ופארק נחל שורק במזרחה.