תקנה חדשה תאפשר לצרכן להאזין לשיחות מוקלטות ע"י עסקים

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים פרסמה היום הנחיה המבהירה את זכות הציבור בכל הנוגע למידע אודותיו

חברה מסרבת לאפשר לכם להאזין להקלטת שיחה? דעו כי זו זכותכם - כך מפרסם היום (ב') משרד המשפטים, בהתאם לתקנה שתיכנס לתוקף בעוד כחודשיים.

אחת הבעיות העיקריות שעומדות בפני צרכנים שנמצאים במחלוקות עם בית העסק היא הוכחה לצדקתם כאשר ברשות בית העסק הקלטת שיחה או וידאו "שנשמרו לצורכי החברה". אלא שזהו מאגר שנוגע לצרכנים, ומסתבר כי זו זכותנו לעיין בו, בדומה לכל מאגר אחר בו אנחנו מופיעים (והמוביל לשיחות פרסומיות שונות). ,

לפיכך, הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים פרסמה היום הנחיה המבהירה את זכות הציבור בכל הנוגע למידע אודותיו, ונותר רק לקוות שאכן נוכל למצות את זכותנו ושבתי העסק לא יצפצפו על ההנחיות - כפי שקרה במקרים רבים עד כה.

ההנחיות המפורסמות כיום מתייחסות לכלל סוגי המידע הדיגיטלי (כלומר מאגרי מידע של חברות), והן מבהירות ראשית את זכות העיון של כל אזרח במידע עליו ואת חובת בעל העסק לאפשר את הזכות הזו.

נקודה חשובה בתקנה היא שלצרכנים מותר לעיין בכל מידע דיגיטלי שנשמר בנוגע אליהן, לרבות שיחות מוקלטות או צילומי וידאו - כאשר נזכיר כי רוב-רובם של העסקים לא מאפשרים זאת כאשר מתעוררות מחלוקות - והנה כאמור מדגיש המחוקק כי זו זכות הצרכנים, גם אם החברות יכולות לגבות דמי שירות בגין זאת.

לפי התקנות שייכנסו לתוקף בעוד כחודשיים, עסקים מפרים צפויים לקנסות.