מיליון בריטים נגד טראמפ: חתמו על עצומה לביטול ביקורו

מספר החותמים גבוה פי 10 מהנחוץ לקיין דיון בנושא בפרלמנט ■ עם זאת, בסוף הדיון אין הצבעה, ובית המחוקקים אינו יכול לכבול את ידיה של ראשת הממשלה

תרזה מיי ודונלד טראמפ בפגישתם בשבוע שעבר / צילום: רויטרס
תרזה מיי ודונלד טראמפ בפגישתם בשבוע שעבר / צילום: רויטרס

מיליון בריטים חתמו על עצומה באינטרנט שקוראת לבטל את ביקורו הממלכתי של הנשיא דונלד טראמפ בבריטניה בעקבות צו מניעת הכניסה לארה"ב מכמה מדינות מוסלמיות שהוא פרסם ביום שישי שעבר. מספר החותמים גבוה פי עשרה מהנחוץ לקיום דיון כמעט אוטומטי בנושא בפרלמנט.

גרהם גסט, עורך דין מלידס בצפון אנגליה, התחיל את היוזמה שהפכה לוויראלית, ובשלב מסוים ריכזה 1,000 חתימות בדקה. "המיזוגניה (זלזול בנשים) המתועדת היטב של טראמפ והוולגריות שלו פוסלות אותו מלהתקבל על ידי הוד מעלתה המלכה או על ידי הנסיך מוויילס", נאמר בעצומה.

ראשת הממשלה תרזה מיי הפכה ביום שישי האחרון למנהיגה הזרה הראשונה שנפגשה עם הנשיא החדש טראמפ, שהודיע שהוא יגיע ללונדון מאוחר יותר השנה בעקבות הזמנתה האישית של המלכה אליזבת השנייה. ביקורים כאלו כוללים בדרך כלל נסיעה בשיירת מרכבות, הנחת זר ושהייה בארמון בקינגהאם או טירת ווינדזור.

זו הפעם השנייה בתוך כשנה שטראמפ מעורר סערה בבריטניה. בינואר לפני שנה, חברי פרלמנט דנו אם לאסור על המועמד הרפובליקאי לנשיאות דאז להיכנס לבריטניה בעקבות דבריו על מניעת כניסת מוסלמים לארה"ב.

מאז השבעתו לנשיא לפני תשעה ימים, טראמפ הכריז איסור זמני על כניסת אזרחים משבע מדינות מוסלמיות לארה"ב, ונסוג מהתחייבויות ארה"ב למאבק בשינוי האקלימי - שני צעדים שמנוגדים לעמדה הבריטית.

עצומה שעליה חותמים מעל 100,000 תושבים נחשבת לראויה לדיון בפרלמנט. ההכרעה היא בידי ועדת עצומות מיוחדת שבה חברים מחוקקים מהספסלים האחוריים אם לקיים דיון כזה. הדיון אמנם נראה כעת כמעט ודאי, אך אין הצבעה בסופו, ובית המחוקקים אינו יכול לכבול את ידיה של ראשת הממשלה מיי.

"הזמנה לביקור שוגרה והתקבלה" (על ידי טראמפ), מסרה לשכתה של מיי היום.