גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איתן אלדר יוצא לחופשי ומכה על חטא: "מתבייש ומביע חרטה"

אלדר נידון במחוזי יחד עם ג'קי בן-זקן ל-3 שנות מאסר (שקוצרו בעליון) בגין הרצת מניות מנופים פיננסים ■ ועדת השחרורים נעתרה לבקשתו לניכוי שליש, והוא ישוחרר בקרוב

אלדר במדי אסיר / צילום: ליאור מזרחי
אלדר במדי אסיר / צילום: ליאור מזרחי

איש העסקים ושוק ההון איתן אלדר - שנידון (יחד עם ג'קי בן-זקן) ל-3 שנות מאסר (שקוצרו בעליון) בגין הרצת מניות מנופים פיננסים - הגיש באחרונה בקשה לשחרור מוקדם ממאסרו, ובעקבות זאת פנתה ועדת השחרורים לקבל את חוות-דעתה של הפרקליטות.

מתברר כי הפרקליטות העלתה טענות עובדתיות שגויות בפני ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר, שדנה בבקשתו של איתן אלדר לשחרור מוקדם ממאסרו. זאת, תוך שהפרקליטות התעלמה מפסק הדין של בית המשפט העליון בעניינו של אלדר - כך נודע ל"גלובס".

עם זאת, יודגש כי הטעות של הפרקליטות תוקנה במהלך הדיון בשחרורו של אלדר, והוועדה קיבלה את החלטתה על פי המסד העובדתי הנכון.

ללא קשר לאמירות הפרקליטה, הוועדה החליטה להיענות לבקשתו של אלדר לניכוי שליש מתקופת מאסרו - כך שאלדר ייצא לחופשי בעוד 11 יום, ב-10 בפברואר 2017.

בספטמבר 2015 הרשיע שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, את בן-זקן ואלדר בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים הציבורית, שהייתה בבעלות בן-זקן. רוזן קבע כי השניים הריצו את מניית החברה בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

רוזן הטיל על בן-זקן ואלדר עונש חמור - 3 שנות מאסר וקנס בסך 250 אלף שקל לכל אחד. אלא שהשניים לא השלימו עם ההחלטה וערערו לבית המשפט העליון על גזרי דינם.

על אף שאלדר הגיש ערעור לעליון, הוא החל לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו בכלא מגידו בצפון, מיד לאחר מתן גזר הדין של השופט רוזן, בינואר 2016. לעומתו, בן-זקן החל לרצות את עונש המאסר רק בחודש דצמבר האחרון, לאחר שביקש את עיכוב ריצוי העונש עד ההכרעה בערעור לעליון, ובקשתו נענתה.

ב-12 בספטמבר 2016 הקל בית המשפט העליון בעונשו של אלדר וקבע כי ירצה 22 חודשי מאסר בלבד, במקום 36 החודשים שגזר עליו בית המשפט המחוזי. העליון קיצר גם את מאסרו של בן-זקן ל-26 חודשי מאסר, במקום 36 חודשי המאסר שהטיל עליו השופט רוזן.

עם זאת, בגזרת הקנס המגמה הייתה הפוכה, והקנס הוקפץ משמעותית: במקום סכום של 250 אלף שקל שהטיל השופט רוזן על כל אחד מהנאשמים, שופטי העליון קבעו כי בן-זקן ישלם קנס 800 אלף שקל, ואלדר ישלם קנס בסך 500 אלף שקל.

המדינה: שלא יעסוק בשוק ההון

השנה חלפה, ובאחרונה פנה אלדר באמצעות עורכות דינו, שני אילוז ומיכל רוזן-עוזר, לוועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר בבקשה לניכוי שליש מתקופת מאסרו. הדיון בבקשת אלדר נערך היום (ב') בפני חברי הוועדה, השופט בדימוס חנוך שילוני, רחל ועקנין, ורה יוגב, וחן בנדרלי.

מטעמו של אלדר הופיעו בפני הוועדה עורכות הדין אילוז ורוזן-עוזר; ואת המדינה ייצגו עו"ד צאלה פרייברג מפרקליטות מחוז צפון (פלילי), שלוותה במתמחה מיכל הופמן.

לפי פרוטוקול הוועדה, הפרקליטה התבססה בטיעוניה בפני ועדת השחרורים על גזר הדין של המחוזי שהוטל על אלדר, תוך שהיא התעלמה מכך שאלדר ערער לבית המשפט העליון, ערעורו התקבל חלקית, ועונשו קוצר.

הפרקליטה אמרה בדיון כי "מדובר במאסר ראשון של האסיר (אלדר, ח' מ') בשורת עבירות הקשורות לפגיעה בשוק ההון, עבירות רבות של קשירת קשר לביצוע פשע, השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות".

עוד טענה עו"ד פרייברג כי "אלדר נדון ל-36 חודשי מאסר בפועל ולקנס בסך 250 אלף שקל" - אך בפועל, גזר הדין החלוט שהוטל על אלדר לאחר הדיון בבית המשפט העליון היה 22 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 500 אלף שקל.

בהמשך דבריה ציינה הפרקליטה כי מעשיו של אלדר הוגדרו בגזר הדין כמעשים של שחיתות ולמען בצע-כסף, תוך פגיעה בציבור ובאלפי משקיעים שהשקיעו את כספי חסכונותיהם בבורסה.

הפרקליטה הביעה התנגדות לשחרורו המוקדם של אלדר, ואמרה, בין היתר, כי יש הרבה בעיות בחוות-הדעת הפרטית לשיקום שהגיש אלדר, וכי "מועד השני-שלישים של האסיר הוא בעוד חודש, ויש לו זמן כדי שהוא יציע מקום תעסוקה אחר (ולא בשוק ההון). אם הוועדה בכל זאת תסבור כי יש לשחררו, אנחנו מבקשים שהוא לא יעסוק בשוק ההון".

עוד טענה הפרקליטות כי אלדר הציג תוכנית שיקום, שבמסגרתה ביקש להיות מופנה לעבודה "שיש לו שם קשרים", ולכן יש, לדבריה, צורך שהוא יציע מקום עבודה אחר.

לאחר שהפרקליטה סיימה לטעון את טיעוניה נגד קיצור המאסר, הגיע תורה של עו"ד שני אילוז, המייצגת את אלדר. אילוז, שנדהמה מהטעויות העובדתיות הבסיסיות של באת-כוח המדינה, מיהרה להעמיד דברים על דיוקם והבהירה כי אלדר מרצה עונש של 22 חודשי מאסר, ולא של 36 חודשים, וכי הקנס שנגזר עליו ואשר אותו שילם היה של חצי מיליון שקל - ולא כטענת הפרקליטה.

אילוז הביעה תרעומת על כך שהפרקליטה סירבה לשוחח עימה לפני הדיון. "ניסיתי לשוחח עם חברתי אתמול, ואם היא הייתה מסכימה לשוחח אתי, היה נחסך חלק גדול מהדיון", אמרה.

עו"ד אילוז הוסיפה ותקפה את התנהלות הפרקליטה, ואמרה כי "מבחינתי זו התנהגות בלתי ראויה - חברתי פרקליטה בכירה, והייתי מצפה ממנה לנהוג אחרת. אתמול בבוקר היא אמרה לי שהיא לא מוסרת עמדות לפני הדיון, היא לא דיברה איתנו, ולכן היא טוענת דברים לא מדויקים".

בנוסף לוויכוח שהתגלע בין הפרקליטות לבין עורכת הדין של אלדר על העובדות וסביב הפנייה של אילוז לפרייברג יום קודם לדיון, העלו הצדדים טענות מהותיות באשר לבקשתו של אלדר לניכוי שליש ממאסרו.

בסופו של דבר נעתרה הוועדה לבקשת אלדר לניכוי שליש, וקבעה כי "לאחר ששקלנו את נתוניו של האסיר ואת טיעוני הצדדים, אנו סבורים כי האסיר ראוי לשחרור מוקדם ונמצאו תנאים המאפשרים זאת".

הוועדה גם נימקה את החלטתה: "למסקנה זו הגענו בהתחשב בכך שהאסיר מרצה מאסר ראשון, התנהגותו בכלא תקינה, ובהסתמך על חוות-הדעת החיובית ביותר של גורמי הטיפול בשירות בתי הסוהר".

בדיון בוועדת השחרורים בבקשתו של איתן אלדר, 47, לניכוי שליש, קיבל אלדר עצמו מחברי הוועדה הזדמנות לומר דברים. אלדר היה נרגש וקיבל אחריות מלאה על המעשים שבהם הורשע. אלדר אמר כי "תקופת המאסר הייתה חוויה מאוד קשה. למרות זאת היא הייתה חלק מתהליך של הפנמה כנה של המעשים האסורים שעשיתי, ומכאן החרטה המלאה שלי".

אלדר הוסיף ואמר כי "אני בא מעולם נורמטיבי לחלוטין. הייתי קצין בצבא, למדתי משפטים, הוסמכתי לעורך דין ולא עסקתי בזה. עסקתי במשך 20 שנה עם גופים גדולים במשק, מעולם לא הייתי חלק מעבירה פלילית, ואני מתבייש ומביע חרטה בפני כל המשקיעים".

אלדר סיכם את דבריו בטון אישי נרגש, ואמר: "אני אב ל-4 ילדים ומגדל 6 ילדים. הם הולכים בגללי עם אות קין קשה. אני מביע חרטה עמוקה".

דבריו של אלדר לא נפלו על אוזניים ערלות. בקרוב הוא יוכל לחזור לילדיו ולמשפחתו ולנסות לפתוח דף חדש בחייו.

עו"ד שני אילוז, המייצגת את אלדר, מסרה בתגובה: "אני מברכת על החלטת ועדת השחרורים, שהורתה על שחרורו המוקדם של מרשי וקיבלה את כל טענותיי".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד