יפעת מחקרי מדיה ערכה השנה עבור "פירמה" דירוג ראשון מסוגו לבחינת נוכחותם והשפעתם של העיתונאים המובילים בישראל בשנת 2016. מדד העיתונאים המדוברים של השנה מלמד מיהם אנשי התקשורת הבולטים בשלושה היבטים: יצירת חדשות, השפעה על סדר היום והעלאת השיח ברשת.

שלושת העיתונאים הראשונים בדירוג עמדו השנה במרכזן של סערות ציבוריות. על אלה שבהן היו מעורבים אילנה דיין ורביב דרוקר נכתב רבות, אבל הסערה שבה היה מעורב רזי ברקאי שבמקום השלישי אולי נשכחה מעט. מדובר בהתבטאות שלו בה השווה לכאורה בין משפחות שכולות ישראליות לפלסטיניות, והיא זו שהקפיצה אותו, בין היתר, למקום הגבוה.

אור הלר שבמקום החמישי הוא כנראה העיתונאי העסוק ב"חדשות 10" ומוביל לפי בדיקת יפעת את מדד "הפרסומים בתקשורת" (ראו בהמשך), וזה מה שסייע לו בין היתר להגיע למקום כה גבוה.

אז איך בנוי הדירוג? הוא מורכב משלושה פרמטרים. "מדד הפולואפים ושיח" מהווה 50% מהדירוג ובו נמדדים מספר האזכורים וההופעות של העיתונאי בכלי התקשורת המובילים בישראל שאינם כלי התקשורת בו הוא מועסק.

"מדד הפרסומים הכללי" (25% מהדירוג) מודד את מספר הפרסומים וההופעות של העיתונאי בתקשורת, כולל פרסומיו שלו, ומעניק משקל רב יותר לכלי תקשורת בעל חשיפה רחבה יותר (ערוץ 2, למשל, קיבל משקל רב יותר מערוץ 1).

"מדד היקף השיח ברשתות החברתיות" (25% מהדירוג), מודד את כמות האזכורים של העיתונאי בפוסטים ובשיחות ברשתות החברתיות כפי שנמדד על ידי חברת Vigo. כאן חשוב לזכור כי זהו אינו מדד איכותני וגם שיחות שליליות נספרות מתוך הנחה שעוצמת השיח היא עדות נוספת לכוחו של העיתונאי.

שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה:

"הפוליטיזציה חסרת התקדים של השיח התקשורתי בישראל השנה באה לידי ביטוי מובהק במדד העיתונאים הבולטים בשיח, כאשר שלושת העיתונאים בצמרת המדד היו השנה תחת מתקפה מהצד הימני של המפה הפוליטית. מתקפות מסוג זה מתאפיינות בשילוב של שיח אוהד במדיה ושיח ביקורתי ברשת בה העיתונאי הופך למטרה לתקיפות אישיות. על כן, נהיה קשה מתמיד להפריד בין חשיפה עיתונאית לבין האג'נדה האישית של העיתונאי, וזה גורם להמשך הכרסום באמון הציבורי בתקשורת".

להלן הדירוג:

1. אילנה דיין, ערוץ 2

אילנה דיין / צילום: דור מלכה

2. רביב דרוקר, ערוץ 10


3. רזי ברקאי, גל"צ

רזי ברקאי / צלם: איל יצהר

4. עמית סגל, ערוץ 2

עמית סגל / צילום: איל יצהר

5. אור הלר, ערוץ 10

אור הלר כתב ערוץ 10 / צילום : מץ 76

6. איילה חסון, ערוץ 10

אילה חסון צילום: עודד פדידה

7. בן כספית, "מעריב"

בן כספית / צילום: איל יצהר

8. ירון לונדון, ערוץ 10 

ירון לונדון, לרגל השקת הסדרה "עם נבחר" / צילום: רוני שיצר

9. אמנון אברמוביץ', ערוץ 2


10. אראל סג"ל, גל"צ וערוץ 20


11. רוני דניאל, ערוץ 2 

רוני דניאל / צילום: איל יצהר

12. מתן חודורוב, ערוץ 10

מתן חודורוב / צילום: רונן פדידה

13. גדעון לוי, "הארץ"

גדעון לוי / צלם: איל יצהר

14. ליאת רון, "גלובס"

ליאת רון / צילום:תמר מצפי

15. יונית לוי, ערוץ 2


16. ספי עובדיה, ערוץ 10

ספי עובדיה / צילום: איל יצהר

17. דן מרגלית, "ישראל היום"

דן מרגלית / צלם: תמר מצפי

18. דני קושמרו, ערוץ 2 


19. אודי סגל, ערוץ 2 

אודי סגל  / צלם: ענבל מרמרי

20. קרן נויבך, רשת ב'

קרן נויבך / צלם: איל יצהר

מדד העיתונאים

ומה דעתכם?