מנכ"ל הבורסה: "הוועד אינו מייצג את טובת כלל העובדים"

לטענת העובדים, "ההנהלה העלתה דרישות נוספות לוויתורים על זכויות המעוגנות בהסכמים קיבוציים, שלא הוזכרו כלל לאורך שנתיים של מו"מ"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

ההתכתשות בבורסה נמשכת. לאחר שעובדי הבורסה בת"א הודיעו אמש (ג') כי המו"מ בין העובדים להנהלה התפוצץ, כתוצאה מדרישות חדשות מצד ההנהלה, יצא היום מנכ"ל הבורסה הטרי, איתי בן זאב, בהודעה לתקשורת, שבה נמסר כי "על אף ישיבות רבות וענייניות וברוח טובה, שהביאו להתקדמות משמעותית במו"מ עם ועד העובדים ולהזדמנות אמיתית להביא לסגירת הסכם שכר חדש, בחר לצערי הרב ועד העובדים לפוצץ את ההסכם המתגבש". עם זאת, לא מן הנמנע שההבנות שהושגו בין הצדדים ברוב הנושאים יובילו להסכם בקרוב.

אמש טען ועד הבורסה, כי ההנהלה הגיעה ל"קו אדום" מבחינתו ברצונה לשנות הבנות לגבי הביטחון התעסוקתי אשר לו זוכים עובדי הבורסה. עובדים אלו נמנים עם השכירים המתוגמלים ביותר במשק, עם עלות שכר חודשית ממוצעת של למעלה מ-50 אלף שקל.

מהעובדים נמסר: "לאחר מספר ימים התפוצץ היום המו*מ בין עובדי הבורסה להנהלה, נוכח העובדה שהועלו היום דרישות חדשות לוויתורים נוספים על זכויות המעוגנות בהסכמים קיבוציים זה שנים, על-ידי הנהלת הבורסה. אלו דרישות שלא הוזכרו כלל וכלל לאורך שנתיים של מו"מ. גם מעמדות שהוצגו בעבר ולאורך המו*מ על-ידי ההנהלה, חזרה ההנהלה במהלך הישיבות האחרונות.

"העובדים דורשים שמירה על הביטחון התעסוקתי לחמש שנים, שמירה על ההסכמים הקיבוציים לתקופה של חמש שנים ומענק בגין שינוי מבני כמקובל במשק". מדובר על שינוי מבנה הבעלות בה, והפיכתה לחברה למטרות רווח הרשאית לחלק דיבידנדים.

המנכ"ל: "הסכם מצוין לעובדים"

בן זאב, שהגיע לבורסה בחודש שעבר לאחר שנים ארוכות כבכיר בבנק לאומי, טען היום כי "הנושאים שעליהם מתעקש הוועד מראים כי הוא אינו מייצג את טובת כלל העובדים, ואת מה שבאמת חשוב להם, אלא בוחר להתעסק בהמשך השליטה במקום, תוך חתירה לתמורות כספיות חריגות שאין להן אח ורע בישראל".

הוא הוסיף, כי "לאחר מו"מ ממושך ואינטנסיבי בשבוע האחרון, שמחתי כי חלה התקדמות משמעותית וגובשו הסכמות בכל הנושאים המהותיים שמרכיבים הסכם מצוין עבור העובדים". הוא גילה כי ב"מסגרת זאת סיכמנו על הענקת ביטחון תעסוקתי מלא לחמש השנים הבאות, כולל רשת ביטחון והתחייבות הנהלת הבורסה שלא לפטר או לנקוט מהלכי התייעלות במהלך התקופה האמורה. נוסף על כך סוכם על העלאת שכר של 3.5% מדי שנה, פלוס תוספות ותק, וכן על כך שהעובדים יהיו זכאים למספר אחוזים מהבעלות על הבורסה עם המעבר של החוק לשינוי מבנה הבורסה".

כיום זוכים העובדים למנגנון העלאת שכר קבוע (טייס אוטומטי) בשיעור גבוה יותר - אך גם השיעור המופחת המוצע כעת הוא חריג ונדיב באופן יוצא דופן ביחס למה שמכירים כמעט כל השכירים בישראל.

"מתעקשים על נקודות חריגות"

עוד תקף בן זאב, ואמר שהוועד לא חותם על ההסכם בעיקר כתוצאה מהתעקשות על נקודות אשר חורגות מכל נורמה מקובלת במשק.

בן זאב מונה ארבע נקודות כאלה, ובראשן הבונוסים. לדבריו "מנגנון הבונוסים הנוכחי של עובדי הבורסה אינו תלוי רווחיות, אלא נגזר אך ורק מהיקף המסחר במניות. היקף הבונוסים על פי המנגנון הנוכחי מסתכם בכ-15 מיליון שקל מדי שנה גם במצב שהבורסה מפסידה, או שהבונוס לעובדים מעביר אותה להפסד. בונוסים אלו ניתנים מעבר למשכורת וחצי נוספת שמקבלים העובדים כחלק מהסכם השכר (כלומר סה"כ 13.5 משכורות לעובד לפני בונוס)".

הנקודה השנייה שמונה בן זאב היא תגמול נוסף על ניצול מלוא ימי החופשה. "על פי המנגנון הקיים כיום, אם עובד מנצל את מלוא ימי החופשה (כ-25 יום לעובד), הוא זכאי לבונוס של שלושה ימי חופשה נוספים על חשבון הבורסה. הנהלת הבורסה מבקשת להפסיק עיוות זה, החורג מכל נורמה מקובלת במשק".

הנקודה השלישית היא ניהול איוש משרות על-ידי הוועד. לדברי בן זאב, "הוועד מבקש להמשיך ולנהל את המכרזים הפנימיים לאיוש משרות בבורסה, אשר מביאים לכך שהוועד הוא זה שמבצע סינון ובחינה של המועמדים הפנימיים, בניגוד לכל הליך מקצועי מקובל. הנהלת הבורסה עומדת על כך שהמנהלים וגורמי המקצוע במחלקת משאבי האנוש הם שיהיו אמונים על תהליך חשוב זה".

הנקודה הרביעית שמונה בן זאב היא הגדלת תקציב הוועד ותקציב רווחה. "כיום עומד תקציב הרווחה על 7,500 שקל לעובד לשנה. הוועד מבקש להגדיל תקציב זה. נוסף על כך דורש הוועד הגדלה של תקציב הוועד המשולם על-ידי ההנהלה".

כלומר, בן זאב תוקף את העובדים ומפרט את התנאים הנדיבים שלהם הם זוכים, שלרובם הוא צפוי להסכים בקרוב במטרה לקדם הבנות עם העובדים. זאת, בין היתר, כדי לאפשר את שינוי מבנה הבעלות בבורסה, תוך מתן חלק מהמניות של החברה העתידית גם לעובדים, ולא רק לחברי הבורסה שהם בעלי המניות. זה זמן שהעובדים נוקטים עיצומים, אך לא פוגעים בפעילויות הליבה: המסחר והסליקה.