לאחר ירידה של 95% מהשיא: קרן ברוש בונה פוזיציה באלקוברה

הקרן האקטיביסטית הגיעה להחזקה של 7.5% בחברת התרופות, הנסחרת בשווי של 37 מיליון דולר ■ עשויה לפעול לרכישת פעילות אחרת ע"י החברה

ד"ר ירון דניאלי / צילום: יונתן בלום
ד"ר ירון דניאלי / צילום: יונתן בלום

חברת התרופות אלקוברה הודיעה לפני כשבועיים כי נכשלה בניסוי קליני שני בתרופה שלה לטיפול בהפרעות קשב, ומנייתה ירדה ב-43%. כעת, הקרן האקטיביסטית ברוש קפיטל, בניהולו של אמיר אפרתי, מנצלת את הירידות שנבעו מאותו האירוע כדי לבנות פוזיציה בחברה. קרן ברוש הגיעה להחזקה של 7.5% מאלקוברה , הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 37 מיליון דולר לאחר עליות של 36% בשבוע שעבר, שנבעו מבניית הפוזיציה של הקרן במניה.

לקרן ברוש, שהוקמה ב-2013, יש מוניטין של קרן אקטיביסטית אשר לרוב פועלת בחברות בעלות חוב ובעיית נזילות. למשל, הקרן בנתה החזקה בחברת מטומי בכוונה להשפיע עליה להתמקד במספר מצומצם יותר של עסקים ולהציף ערך. כמו כן הובילה הקרן במטומי דיון במעמדו של המנכ"ל וכן שינויים בדירקטוריון.

לאלקוברה 54.3 מיליון דולר בקופת המזומנים. לאור הפער בין היקף המזומנים לשווי, ולנוכח שני הכישלונות שכבר נרשמו בניסויים במוצר החברה להפרעות קשב (וכישלון בניסוי אחד בתחום ה-x השביר), הגיוני כי הקרן תפעל לרכישת פעילות אחרת. גם מנכ"ל החברה, ד"ר ירון דניאלי, ציין בעבר כי אלקוברה אינה מעוניינת להישאר חברה של מוצר אחד, כפי שהיא היום.

באלקוברה מושקעות גם קרנות אמריקאיות מובילות בתחום הביומד, שהשקיעו בחברה לאחר כישלון הניסוי הראשון שלה ולפני כישלון הניסוי הנוכחי. בין אלה נמצאות קרנות מוערכות כמו Venrock, Franklin Resource, RA Capital, Baker Bros ונוספות. מכאן, שלא בטוח כי קרן ברוש תהיה חופשית לחלוטין להוביל מהלכים בחברה.

מחיר מניית אלקוברה נמוך היום ב-84% ממחירה בעת הנפקתה ב-2013, ונמוך ב-95% ממחיר השיא שלה בספטמבר 2013. החברה שהוקמה על ידי אודי גלבוע וד"ר דליה מגידו פיתחה תרופה לטיפול בהפרעות קשב, והגיעה להנפקה כשבידיה תוצאות טובות מניסויים קליניים שלב II במוצר זה בלבד, ללא הון וכמעט ללא עובדים. ניסוי רב מרכזי במוצר לא הצליח להראות יעילות, אולם החברה ביצעה ניתוח שהראה כי חולים ספורים השפיעו על התוצאה. כך הצליחה לגייס הון נוסף מקרנות אמריקאיות מובילות בתחום הביומד, לצורך ניסוי נוסף במוצר.

ואולם, הניסוי השני הופסק על ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, בגלל חששות באשר לבטיחות המוצר. אלקוברה ביצעה ניתוח של התוצאות שהתקבלו עד להפסקת הניסוי, אך גם כאן נאלצה לדווח על כישלון. החברה נוהלה לאורך כל התקופה הזו ועדיין מנוהלת על ידי ד"ר דניאלי.