אושרה הרפורמה בהימורים: סוף למרוצי הסוסים ומכונות המזל

הרפורמה צפויה למתן את קצב גידול שוק ההימורים החוקיים ובמקביל לייעל את פעילות המועצה להסדר ההימורים בספורט ■ שר האוצר כחלון: "הפסקת מירוצי הסוסים ומכונות המזל היא בגדר פיקוח נפש"

מירוצי סוסים / צילום: רויטרס
מירוצי סוסים / צילום: רויטרס

לאחר חודשים של עבודה מאומצת, ועדת הרפורמות אישרה אמש (ב') את הרפורמה של שר האוצר משה כחלון לייעול שוק ההימורים. כחלק מהרפורמה בוטלו פעילות מכונות המזל ומרוצי הסוסים, והוטלו הגבלות על שוק ההימורים החוקיים בישראל.

הרפורמה צפויה למתן את קצב גידול שוק ההימורים החוקיים, כך שהשפעתו השלילית על אזרחי המדינה תפחת, ובמקביל לייעל את פעילות המועצה להסדר ההימורים בספורט ולהביא לכך שנתח הכספים המועבר מדי שנה לעולם הספורט ילך ויגדל.

הרפורמה בהימורים התבססה, בין היתר, על המלצות דוח הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים, שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, והייתה שותפה לו גם מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, והועבר פה-אחד בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ רועי פולקמן.

דוח הוועדה, שהוגש לשר כחלון ואומץ על-ידו בחודש אוגוסט האחרון, עסק במגוון היבטים של שוק ההימורים החוקיים: איסור הפעלת משחקים בעלי אופי ממכר, ייעול פעילותם של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט, ובכלל זה הפחתת עלויות התפעול, הפרסום והשיווק של הפיס והמועצה וכן מיתון עמלות מכירה שמשלמים הפיס והמועצה לבעלי תחנות הימורים, כך שהחלק המועבר על-ידן מידי שנה לתועלת הציבור יגדל.

בנוסף המליצה הוועדה על הגבלת גודלו של שוק ההימורים החוקיים, העלאת שיעורי המס על זכיות מהימורים והגבלות הנוגעות למלחמה בהון השחור והלבנות הון.

כמו כן, נקבע מודל שמטרתו למקסם את סך הכספים שמעבירה המועצה להסדר ההימורים בספורט לעולם הספורט בישראל, וזאת באמצעות קביעת כללים על פעילות המועצה אשר צפויים להניב התייעלות בהוצאות התפעול, הפרסום והשיווק של המועצה וכן בהתייעלות בגובה העמלות שמשלמת המועצה לבעלי תחנות הימורים.

 

שעות הפרסום להימורים ותוכנם גם הם הוגבלו, כך שבין השעות 13:00 עד 19:00 יחול על המועצה איסור לפרסם משחקי הימורים ברדיו ובטלוויזיה. בנוסף, הוועדה הסמיכה את שר האוצר ושרת התרבות והספורט לקבוע כללים והוראות לעניין הגבלות על פרסומות לקטינים וכן הגבלות נוספות על תוכן הפרסומות, כך שלא יתאפשר להציג פרסומות "משנות חיים", אשר יכולות לייצר אשליה של שינוי משמעותי בחיים אגב הימורים וכן הגבלות על פרסום בשבח הימורים כשלעצמם.

זאת ועוד, ועדת הרפורמות אישרה את המלצת הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים ההימורים והחילה על המועצה כללים הוראות למניעת הלבנות הון. בין היתר נקבעו כללים לדרישת זיהוי משתתף בעת רכישת כרטיס למשחק הימורים ובעת בואו לפדות זכייה וכן מינוי אחראי איסור הלבנת הון במועצה להסדר ההימורים בספורט. 

צעד זה מתווסף להקצאת 20 מיליוני שקלים על-ידי משרד האוצר עבור הגברת האכיפה על הימורים לא חוקיים, וזאת באמצעות תגבור הגורמים הרלוונטיים לנושא במשטרת ישראל, במשרד המשפטים וברשות המסים.

כמו כן, לצורך בחינת אופן הטיפול בהתמכרות להימורים יוקם שולחן עגול, בראשות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, בו יהיו שותפים גורמי ממשלה רלוונטיים, ובהם נציגי משרדי האוצר, תרבות וספורט, הרווחה ומשפטים, זאת בשיתוף עם בעלי תחנות הימורים של המועצה ומפעל הפיס, במסגרת ההתמודדות עם תופעת מהמרים כפייתיים.

צעדים אלה משלימים את הרפורמה לייעול שוק ההימורים החוקיים שהחלה במסגרת אישור התוכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018, שאושרה בקריאה שניה ושלישת בכנסת בדצמבר 2017, וכן בהיתר לעריכת הימורים על הגרלות שניתן בימים אלה למפעל הפיס משר האוצר. 

בין היתר נקבע כי מפעל הפיס והמועצה יעבירו, מתוך "הכספים החונים" שלהן סך של 300 מיליון שקל ו-500 מיליון שקל, בהתאמה, לתקציב המדינה בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018. בנוסף, בחודש דצמבר אישרה ועדת הכספים של הכנסת את העלאת שיעור המס על הימורים והגרלות מ-30% ל-35%, זאת במסגרת המשך המאמצים להתמודדות עם ההשפעות החיצוניות השליליות הנובעות מהימורים. 

שר האוצר, משה כחלון, מסר כי "הפסקת מירוצי הסוסים ומכונות המזל היא בגדר פיקוח נפש. מדובר בהימורים בחסות המדינה שהורסים משפחות וחיים של אלפי אנשים כל שנה. אישור החוק והפסקת הימורי הסוסים תמנע הרס של משפחות ותציל את אלפי מהמרים. הימורי הסוסים ומכונות המזל הם כסף מזוהם ומסים לעניים, וטוב שהחלטנו לשים לזה סוף". 

לדברי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, "השלמת חקיקת המלצותיה של דוח הועדה לייעול שוק ההימורים מעידה על הצלחת הממשלה, ומשרד האוצר בפרט, למזער ולמגר את התופעות השליליות של שוק ההימורים החוקיים בישראל. משרד האוצר ימשיך לצמצם את התופעות החברתיות השליליות של ההימורים בישראל באמצעות טיפול במתמכרים על-ידי שיתוף-פעולה בין משרדי הממשלה והקצאת עשרות מיליוני שקלים לאכיפה בשוק ההימורים הבלתי חוקיים".