מועמדו של טראמפ לביהמ"ש העליון: דברי הנשיא "מייאשים"

קרע חסר תקדים בין השופט העליון הפוטנציאלי לבין מי שמינה אותו, לאחר שטראמפ תקף בגסות שופטים בכירים שדנים באיסור הנשיאותי על כניסת נוסעים ממדינות מוסלמיות מסוימות ■ "אפילו תלמיד גרוע בתיכון היה מבין את מה שהשופטים האלה לא יכולים להבין" ■ האם טראמפ יתקוף את המועמד שלו?

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

קרע חסר תקדים נפער בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לבין מועמדו לבית המשפט העליון, ניל גורסץ', בגין ההתקפות הגסות של טראמפ על שופטים בכירים בימים שחלפו. גורסאץ' אמר אמש אמש (ד'), שהתקפות טראמפ על מערכת המשפט "מייאשות ומרפות ידיים" והותיר את הנשיא לכוד בדילמה קשה: האם לגנות את מועמדו לעליון לאחר שהוא, טראמפ, המטיר עליו שבחים חמים באירוע דמוי תכנית ריאליטי ששודר בכל רשתות הטלוויזיה, או לספוג את העלבון ולאותת לעולם שהוא מתחיל להתרכך?

ברקע: מורת רוחו של הנשיא מאופי הדיונים בבית משפט פדרלי לערעורים בסן-פרנסיקו על גורל הצו הנשיאותי שלו שאוסר על כניסת נוסעים מסוימים - בפועל, רובם ככולם מוסלמים - לארה"ב.

כזכור, בסוף השבוע שעבר הוציא שופט פדראלי בסיאטל, במדינת וושינגטון, צו מניעה זמני להקפאת האיסור על כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות למשך שלושה חודשים (ועל כניסת פליטים מסוריה ללא הגבלת זמן). השופט, ג'יימס רובארט, נענה לבקשת שתי מדינות, וושינגטון ומיניסוטה, שטענו כי הצו הנשיאותי פוגע בהן ובתושביהן.

משרד המשפטים בוושינגטון הבירה (להבדיל מוושינגטון המדינה) הגיש ערעור על החלטת השופט רובארט לבית המשפט לערעורים בסאן-פרנסיסקו. משרד המשפטים דרש לבטל את צו המניעה מיד, אך בית המשפט דחה את הדרישה והודיע כי יותיר את צו המניעה על כנו עד שהרכב של שלושה שופטים יגבש פסיקה מנומקת, כנראה עוד השבוע.

בשימוע פומבי שקיימו שלושת השופטים שלשום (ג') השמיעו שני הצדדים - המדינות מול משרד המשפטים - את טיעוניהם. משאלות השופטים היה ניכר בעליל שיש להם ספקות לגבי עמדת ממשל טראמפ, כפי שהוצגה ע"י פרקליט משרד המשפטים. בעוד שקשה לדעת מה תהיה הפסיקה, התרשמו אנליסטים רבים שבית המשפט יכריע נגד ממשל טראמפ. להערכה דומה הגיע הנשיא עצמו, והוא נתן ביטוי לתסכולו הגואה בשורת התבטאויות וציוצים.

"לעולם לא ארצה להגדיר בית משפט כלשהו כמוטה, ולכן לא אומר שבית משפט זה או אחר מוטה", אמר טראמפ בפגישה עם שריפים ומפקדי גופים משטרתיים. "אבל נראה שבתי המשפט נעשו פוליטיים כל-כך. היה גדול לו מערכת המשפט שלנו היתה מסוגלת לקרוא מסמך (כפי שצריך) ולעשות מה שנכון לעשות".

טראמפ טען, כי החוק בארה"ב מעניק לכל נשיא סמכות להגביל כניסת זרים למדינה אם הוא סבור שנוכחותם בארה"ב תפגע בביטחון המדינה. לדבריו, הוא האזין "בהשתאות (לדיון בבית המשפט לערעורים)... שמעתי כל מיני דברים וזה היה מביש. אני חושב שזה היה עצוב. אני חושב שלבטחוננו נשקפת סכנה".

הוא הוסיף, שבתי המשפט מכשילים את מאמציו לממש את ההבטחות שהניעו את הבוחרים לתת לו את קולותיהם. "הצו הנשיאותי שלי לא היה יכול להיכתב בפשטות רבה יותר או באופן טוב יותר... אפילו תלמיד גרוע בבית ספר תיכון היה מבין מה שהשופטים האלה (בסאן-פרנסיסקו) לא יכולים להבין", הוא התלונן.

ובסוף השבוע שחלף שיגר טראמפ חיצי רעילים לעבר השופט רובארט, שהוציא את צו המניעה: "חוות הדעת של השופט לכאורה הזה, שלמעשה מרחיק זרועות אכיפת החוק מארצנו, היא מגוחכת והיא תבוטל בעקבות ערעור". הנשיא הזהיר מפני "מוות והרס" בארה"ב אם תותר הגירה ללא הגבלות. ולאחר מכן: "אני פשוט לא יכול להאמין ששופט יעמיד את ארצו בסכנה כזו. אם משהו יקרה, תאשימו אותו ואת מערכת המשפט. אנשים זורמים פנימה. רע!"

וגם: "הוריתי למשרד להגנת המולדת לבדוק אנשים שמגיעים לארץ הזו בהקפדה הגדולה ביותר. בתי המשפט הופכים את התפקיד הזה (הגנת המולדת) קשה מאוד". וכן: "להיכן הידרדרה הארץ הזו כאשר שופט יכול לעכב יישום צו איסור כניסה, וכל אחד, אפילו בעלי הכוונות הרעות ביותר, יכול להיכנס לארה"ב"?

 

אנליסטים מציינים, שלנשיאים היו תמיד השגות על פסיקות של בתי המשפט, והיו שמתחו ביקורת על פסק-דין זה או אחר. אך מעולם לא היתה השתלחות חזיתית גסה כל כך של נשיא במערכת המשפט ובשופטים ספציפיים. נראה שטרמפ מנסה לקעקע את הלגיטימיות של בתי המשפט בארה"ב, אולי מפני שהוא מצפה לעימותים קשים עוד יותר עם מערכת המשפט בעתיד.

על רקע זה אמר גורסץ', המועמד לעליון, כי הוא מתנגד להתבטאויות טראמפ, שפוגעות בעצמאות בתי המשפט, וכי התבטאויות אלה "מייאשות" ו"מרפות ידיים". הוא אמר את הדברים בשיחה פרטית עם הסנטור הדמוקרטי ריצ'ארד בלומנטל, מקונטיקט. זו היתה אחת מהפגישות המסורתיות של כל מועמד למשרה שיפוטית בכירה עם סנטורים לקראת השימוע שמצפה למועמד במליאת הסנט.

הסנטור נתן פומבי לדברי גורסץ' ומקורב של השופט אישר את נכונות הדברים. אך בלומנטל אמר אמש, כי אין די בכך. המועמד חייב לצאת בהצהרה פומבית ולהוקיע את הנשיא, ולא להסתפק בשיחה פרטית. 60 סנטורים (מתוך 100) נדרשים כדי לאשר מועמד לשופט עליון. המשמעות היא, שהרפובליקאים זקוקים לשמונה עריקים דמוקרטים ובשלב זה לא נראה שיעלה בידם להגיע למספר זה.