שעוני הדור הבא קלים ועמידים; המחירים? בהתאם

הצצה לעולם שעוני טיטניום במשקל נמוך מ-40 גרם, לשעונים הנשענים על העולם הננו-מולקולרי ולכאלה המיוצרים מחומרים אקטוזיים

RM 50-03 - עמיד ב-5,000 ג'י

לתעשיית השעונים יש חיבור הדוק לתעשיית הרכב, בעיקר לרכבי יוקרה ומירוץ, הן ברמה השיווקית והן ברמה הטכנולוגית. חיבור כזה בין יצרן שעוני הבוטיק היחודיים וקבוצת מכוניות הפורמולה 1 הבריטית וויליאמס הוליד את השעון פורץ הדרך שכינויו RM 50-03. המטרה הייתה ייצור שעון שישבור שיאים בכל הנוגע למשקל קל. התוצאה היא שעון גברים מגודל במידות 44 על 50 מ"מ ובעובי 16 מ"מ שמכיל מנגנון כרונוגרף שווייצרי מורכב ועתיר חלקים, כמקובל בשעוני היוקרה. אבל למרות זאת משקלו פחות מ-40 גרם, כולל הרצועה - נתון שיא עבור שעון כרונוגרף מכני כלשהו.

השיא הושג באמצעות ייצור גוף השעון מגרפיט - חומר ננו-מולקולרי, שמשמש בעולם מירוצי המכוניות (והתעופה), אך זה היישום הראשון שלו בשעון. גוף השעון פותח בשיתוף עם מכון מחקר במנצ'סטר שבבריטניה ועם חטיבת מרוצי המכוניות של מקלארן. החומר קל פי שישה ממתכת רגילה, חזק ממנה פי 200 ועמיד בפני רוב גורמי השחיקה והקורוזיה המוכרים.

מנגנון השעון עצמו עשוי מחלקי טיטניום דרגה 5 (רמת טוהר של 90%) בעיבוד מיוחד, וצריכת האנרגיה שלו נמוכה ביותר. על פי נתוני החברה, עמידות השעון בפני זעזועים נבחנה בהצלחה תחת עומס של 5,000 ג'י. הרצועה עשויה מגומי וגם בה משולב אותו ננו-חומר ייחודי. רק 75 יחידות של השעון ייוצרו במחיר שצפוי להיות קרוב לשבע ספרות - בדולרים.

ONE S110 EVO - שחור יותר מחור שחור

העולם הננו-מולקולרי החדש משך אליו גם את חברת "MCT", שפיתחה את השעון הקרוי ONE S110 EVO בשיתוף עם האומן אניש קאפור. בשעון נעשה לראשונה שימוש בחומר שקרוי VANTABLACK, שעשוי משילוב ננו-צינורות פחמן, בעובי מיליונית מילימטר כל אחד. וייחודו הוא ביכולת בליעה של 99.965% מהאור אותו הוא קולט. התוצאה לטענת המפתחים היא "החומר השחור ביותר ביקום המוכר, למעט חורים שחורים".

החומר פותח במקור עבור שימושים צבאיים ועבור תעשיית החלל ובשעון הוא משמש לייצור המשטח האחורי, שעליו מותקן המנגנון. התוצאה היא אפקט, שגורם למנגנון להיראות כאילו הוא צף באוויר בכל תנאי התאורה. בנוסף מורכב מאותו חומר גם הקצה של מחוג הדקות, שמעוצב בתור ירח שמופיע ו"נעלם" בהתאם לחלק של לוח השעון על פניו הוא חולף. המנגנון הוא מכני ידני עם 81 אבנים והרצועה היא מעור אליגטור. רק עשר יחידות ממוספרות וחתומות כאלה ייוצרו ב"מחיר מציאה" של 95 אלף דולר ליחידה.

ONE S110 EVO
 ONE S110 EVO

"אוונג'ר הוריקן" - קל פי 3 מטיטניום

לחברת ברייטלינג יש קשר הדוק לעולם התעופה והיא גם הייתה אחת הראשונות, שעשתה שימוש בטיטניום בדרגה תעופתית לצורך ייצור שעונים. החודש היא הכריזה על כיוון חדש ומרתק עם השעון בעל השם הקרבי "אוונג'ר הוריקן" שעשוי מחומר מרוכב (COMPOUND), שפותח בלעדית עבורה ומכונה BREITLIGHT.

התכונות המוצהרות של חומר ההיי-טק הסודי נשמעות מרשימות: הוא קל פי 3.3 מטיטניום אבל קשיח יותר ועמיד במיוחד כנגד שריטות, קורוזיה, חום וקור קיצוניים. בנוסף הוא גם אנטי-מגנטי והיפו-אלרגני. החומר הייחודי משמש לייצור גוף השעון שקוטרו 50 מ"מ כאשר המנגנון הוא אוטומטי מבית ברייטלינג עם 47 אבנים, 28 אלף פעימות בשעה ופונקציה של כרונוגרף. המחיר בישראל צפוי לנוע סביב 40 אלף שקל.

IDTM-BAL אחריות ל-50 שנה

יצרנית השעונים PANERAI מוכרת בעיקר בזכות העיצובים היציבים והמזוהים היטב שלה לאורך השנים אולם גם היא מצאה לנכון לקפוץ קפיצה גדולה קדימה בכל הנוגע לחומרים אקזוטיים. השעון החדש המכונהLAB-IDTM נועד למעשה להיות "מוצר מדגים טכנולוגיות", שמעניק הצצה לעתיד, כאשר כמעט כל רכיב שלו עשוי מחומרי היי-טק מבוססי תרכובות פחמן. גוף השעון, בקוטר 49 מ"מ, עשוי מחומר הקרוי "קרבוטק" שמבוסס על סיבי פחמן. לחומר יש מרקם שחור דחוס ולא אחיד - מה שגורם לגימור של כל יחידה שמיוצרת להיות ייחודית ושונה מעט מהאחרות באותה סדרה.

החומר גם קל מאוד, חזק יותר ממתכות מקובלות ועמיד בפני לחצים חיצוניים. לוח השעונים עשוי בטכנולוגיה של ננו-צינורות, שמקטינה למינימום את החזר האור ומדגישה את המחוגים המאירים. גם מנגנון השעון עצמו עשוי מחומרי היי-טק, ובעיקר חומר קרמי מרוכב על בסיס היסוד "טנטלום", שמתאפיין בחיכוך נמוך מאד וחוסך את הצורך בשימון כלשהו לאורך חיי המנגנון ומפשט את התחזוקה. כתוצאה מעניקה החברה על המנגנון אחריות ל-50 שנה. המחיר באירופה כ-50 אלף יורו ורק 50 יחידות כאלה ייוצרו בסדרה.

Mad Swiss - שעון על בסיס פרות

לא כל חומר יצירתי לקוח מתעשיית החלל ויש מי, שחוזר למקורות. במקרה של חברת MOSER השוויצרית מדובר על שעון שנועד לעורר את הגאווה הלאומית של השוויצרים ולשמר את המסורת המקומית. התוצאה היא שעון, שמיוצר על בסיס פרות שוויצריות ותוצרתן. גוף השעון, שכינויו MAD SWISS, עשוי מגבינה שוויצרית מקורית, אם כי בתהליך שבו הוסף לחומר שרף מיוחד, שנועד להקשות ולחזק אותו. תהליך הליטוש והעיבוד חושף בפני המתבונן חלק מרכיבי הגבינה. גם רצועת השעון עשויה מעור פרה שעיר בעיבוד טבעי. רק דגם אחד כזה יוצר בינתיים וההכנסות ממכירתו נועדו לסייע ליצרני חלקי השעונים השוויצרים לשמור על הייצור בשווייץ. מחיר: כמיליון פרנק שוויצרי.