האסטרטגיה של טראמפ: לגייס את סעודיה לתהליך השלום

נתניהו הזהיר את האמריקאים לנהוג בזהירות בהעברת השגרירות לירושלים ■ ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ, מתעניין ברעיון ■ על מה דיברו אמש טראמפ, קושנר ואדלסון בארוחת ערב בבית הלבן?

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועציו, בכללם חתנו היהודי ג'ארד קושנר, מפתחים אסטרטגיה לשלום במזה"ת: גיוס מצרים וסעודיה, המדינות הסוניות הגדולות, כדי לקדם שלום בין ישראל והפלסטינים - כך מדווח היום (ו') "ניו-יורק טיימס".

האסטרטגיה הזו משקפת את חשיבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והיא תתבסס על הקרבה בפועל בינו לבין המדינות הסוניות שנובעת מהאינטרס המשותף לבלום את עלייתה של איראן השיעית. אולם, לדברי ה"טיימס", מנהיגי המדינות הסוניות הזהירו את טראמפ ויועציו, שאם הם אכן מעוניינים בשיתוף הפעולה של הגוש הסוני, ארה"ב צריכה להימנע מצעדים פרו-ישראליים פרובוקטיביים, שרק יקשו על חייהן של המדינות הסוניות.

נראה כי טראמפ מתייחס ברצינות לעצה הזו, אומר העיתון בידיעה מוושינגטון. טראמפ החליט לדחות את תוכניתו להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים לאחר שמנהיגים ערביים הזהירו אותו שמהלך כזה יעורר הפגנות זועמות של הפלסטינים. לאחר שנפגש עם עבדאללה מלך ירדן בוושינגטון בשבוע שעבר, אישר טראמפ פרסום הצהרה רשמית, שבה מזהיר הממשל החדש את ישראל, בפעם הראשונה, מפני הרחבת ההתנחלויות מעבר לקווי התיחום העכשוויים שלהן.

"מסתובבים כמה רעיונות מעניינים למדי על הפוטנציאל של דיונים אמריקאים-ישראליים-ערביים על נושאי ביטחון אזורי, שבהם סוגיות הנוגעות לסכסוך הישראלי-פלסטיני יתפסו מקום חשוב", אמר ל"טיימס" רוברט סטלוף, מנהל מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית. "אינני יודע אם הדברים יבשילו עד בואו של נתניהו לוושינגטון, אך הרעיונות האלה נמצאים בשטח". ראש הממשלה ייוועד עם טראמפ בבית הלבן ביום ד' הקרוב.

התעמקות טראמפ בבעיות האזור ומגעיו עם המנהיגים הערביים מצביעים על התפתחות בגישתו לסכסוך הישראלי-ערבי, מציין העיתון. במהלך מסע הבחירות שלו, וגם בשבועות הראשונים לאחר שנבחר, הציג טראמפ את עצמו כתומך ללא סייג בישראל, שיעביר את השגרירות לירושלים במהירות ויתמוך בבניית התנחלויות חדשות ללא שום הסתייגות. אבל ההתלהבות הזו התמתנה במידה מסוימת.

הרעיון של גיוס מדינות ערביות כדי לקדם שלום ישראלי-פלסטיני - גישת "מהחוץ פנימה" - אינו חדש. שלושת הנשיאים הקודמים של ארה"ב התעסקו בכך, לרבות ברק אובמה, שהשליח המיוחד הראשון שלו, ג'יימס מיטצ'ל, ניסה לגייס מנהיגים ערביים כשותפים ליזמת שלום ב-2009.

אך ההבדל בין אז לעתה הוא, שבשמונה השנים שחלפו הלכה ישראל והתקרבה למדינות הסוניות בגלל חששן המשותף מהגמוניה איראנית באזור. התקווה היא, שהתקרבות זו - גם אם אינה תמיד פומבית - תשנה את הדינמיקה ותקדם שלום בין ישראל לפלסטינים.

"ההגיון בגישה הזו של 'מהחוץ פנימה' הוא, שבגלל חולשת הפלסטינים והפילוג בשורותיהם ובגלל קיום יחסים חדשים, אם כי לא גלויים, בין המדינות הסוניות לבין ישראל, יש עתה תקווה שהעולם הערבי יהיה מוכן לעשות עתה יותר", אמר דניס רוס, הדיפלומט האמריקאי הוותיק שליווה במשך שנים את המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

נתניהו מדבר זה מכבר על גישת "מהחוץ פנימה", מציין ה"טיימס". הוא גורס שגישת "מבפנים החוצה" נכשלה. אם ישראל תוכל לקדם את יחסיה עם המדינות הסוניות, מדינות אלה יוכלו להוביל קמפיין להשגת שלום עם הפלסטינים.

 

ג'ארד קושנר, המקורב מאוד לחותנו, והצפוי למלא תפקיד חשוב במו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים, מסתקרן מהרעיון של מעורבות סונית, לדברי אנשים שדיברו אתו, אומר ה"טיימס". קושנר התקרב מאוד לרון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, המקורב מאוד לנתניהו. טראמפ וקושנר ארחו אמש (ה') את המיליארדר שלדון אדלסון, אף הוא מקורב של רה"מ, לארוחת ערב בבית הלבן.

שורת שיחות טלפוניות ופגישות אישיות עם מנהיגים ערביים בשבועות שחלפו השפיעה על דרך החשיבה של קושנר וטראמפ, גורס ה"טיימס". טראמפ שוחח עם נשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי; סלמן מלך סעודיה; שיח מוחמד בין זיעד אל נאהיאן, נסיך הכתר של אבו דאבי; ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. קושנר נפגש עם פקידי רשות ערביים.

מלך ירדן מילא תפקיד חשוב במיוחד בימים האחרונים. בגלל חששו מהעברת השגרירות לירושלים והזעם שמהלך כזה יחולל בקרב פלסטינים שחיים בירדן, חש המלך לוושינגטון ללא הזמנה והימר שיעלה בידו לדבר עם טראמפ. הוא שוחח תחילה עם סגן הנשיא, מייק פנס, והסביר לו, כי אסור לממשל לחולל ניכור בקרב מדינות ערביות שיכולות לסייע במלחמה נגד דאעש. לבסוף עלה בידו לדבר עם טראמפ עצמו.

לדברי אנשים שדיברו עם קושנר ועם סטיוון בנון, "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, הזהיר המלך את בני שיחו בוושינגטון מפני מהפך רדיקלי במדיניות האמריקאית כלפי ישראל והזהיר מפי הסכנות שיהיו צפויות לירדן אם ישראל תגביר את מסע הבניה בהתנחלויות.

בשלב זה כבר החליט טראמפ להאט את יישום התוכנית להעברת השגרירות - החלטה שלא מטרידה במיוחד את נתניהו ואנשיו. בעוד שהם תומכים פומבית בהעברת השגרירות, הם הזהירו, בשיחות פרטיות עם האמריקאים, לנהוג בזהירות כדי להימנע מתגובה אלימה. הממשל אף קיבל דיווחים מדיפלומטים אמריקאים בירדן, שרמת הסיכון שם מפני פעולת טרור הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מזה שנים.

בכל זאת, ההודעות מירושלים על הקמת התנחלויות חדשות הדאיגו כמה פקידים בבית הלבן, שחשבו שרה"מ נוקט צעדים בשטח לפני פגישתו עם טראמפ. וכך, כמה שעות לאחר פגישתו של טראמפ עם עבדאללה, הדליף הממשל ל"ג'רוזלם פוסט" הודעה שבה נאמר: "אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מנקיטת צעדים חד-צדדיים שיהיו עלולים לחתור תחת יכולתנו להשיג התקדמות, לרבות הודעות על התנחלויות".

לאחר מכן, פרסם הבית הלבן גרסה מרוככת: "בעוד שאיננו מאמינים שקיומן של ההתנחלויות הוא מכשול לשלום, ייתכן שבניית התנחלויות חדשות, או הרחבת התנחלויות קיימות מעבר לקווי התיחום העכשוויים שלהן, לא יועילו בהשגת התקדמות".

הניסוח הזה אפשר לכל צד להתמקד במה שנוח לו, אמר העיתון. כך, למשל, אנשי נתניהו התמקדו במשפט "מעבר לקווי התיחוום העכשווים שלהן", שמרמז על חזרה לגישת ממשל בוש (הבן), שבה הסכים הממשל לבניה בהתנחלויות, אך רק בתוך גבולותיהן. "אני יודע שמחנה נתניהו מרוצה מאוד מהודעה זו בגלל הניגוד שלה למה שהיה בממשל אובמה", אמר מורט קליין, נשיא ארגון ציוני אמריקה.