השר שטייניץ מזגזג: מי יקים את תחנות הכוח החדשות בחדרה?

בעקבות לחצים שהפעילו יצרני החשמל הפרטיים, שר האנרגיה חוזר בו מהצהרתו בוועדת הפנים של הכנסת, כי חברת החשמל היא שתבנה את תחנות הכוח המונעות בגז שיחליפו את היחידות הפחמיות 1-4 באורות רבין

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה יובל שטייניץ חוזר בו מהצהרתו בוועדת הפנים של הכנסת, כי חברת החשמל היא שתבנה את תחנות הכוח המונעות בגז שיחליפו את יחידות ייצור החשמל בפחם 1-4 בחדרה. ל"גלובס" נודע כי בעקבות לחצים שהפעיל פורום יצרני החשמל הפרטיים, כולל איום בפנייה לבית המשפט, שוקל שטייניץ מחדש את עמדתו.

בתגובה לשאלה בנושא נמסר ממשרד האנרגיה כי "הדבר העיקרי שמוביל את שר האנרגיה ומשרדו לגבי הפחתת השימוש בפחם והחלפתו בגז טבעי, הוא שיקולים מקצועיים של בריאות הציבור ואיכות הסביבה, תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. בשלב זה עדיין לא נקבע מי יקים את התחנות העתידיות".

דברים אלה מנוגדים כאמור באופן מוחלט לדברי שטייניץ בוועדת הפנים ואיכות הסביבה, שדנה באמצע דצמבר האחרון בצמצום הזיהום הנגרם מפליטת מזהמים בתחנות כוח פחמיות. שטייניץ אמר אז כי "על מנת לקצר את לוחות הזמנים* ואולי בעזרת השם גם לקצר אותם קצת, אנחנו נאפשר לחברת חשמל לבנות את התחנה הזאת באתר בחדרה, ואז היא תופעל על ידי גורמים פרטיים כחלק מהרפורמה בחברת חשמל".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), הגיב לדברים בשאלה: "את הנקודה הזאת לא הבנתי. חברת חשמל בונה את התחנה, או מישהו פרטי בונה את התחנה?". שטייניץ ענה: "לא, חברת חשמל תבנה את התחנה וגורם פרטי יפעיל אותה". מעבר לסוגיית לוחות הזמנים הקצרים - בזכות תב"ע מתאימה ותשתית קיימת - הסביר שטייניץ את כוונתו בכך שמיקום התחנה בחדרה חשוב לאיזון רשת החשמל.

מנכ"ל האוצר לא הגיע, ניסנקורן עזב את החדר

בזמן שבו נתן שטייניץ את התחייבותו לחברת החשמל, הייתה ההערכה כי מדובר בחלק מניסיון שלו לרכך את עמדת ועד עובדי החברה, כדי שיסכימו לרפורמה שבמסגרתה חברת חשמל מוותרת על ייצור החשמל ומצטמצמת בכ-3,500 עובדים. בניגוד לשתיקה שאפיינה את ועד העובדים עד לאחרונה בנוגע לרפורמה, מאז אותגר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בוועד נמל אשדוד, ועל רקע התמרמרות גם בקרב אלפי מעובדי חברת החשמל, הסלים ועד עובדי החברה את עמדתו ועתה הוא מתנגד רשמית לרפורמה.

ביום רביעי יתקיים בבית הדין הארצי לעבודה דיון על פי בקשת ועד העובדים, הטוען כי בניגוד להוראת בית הדין ביולי 2014, המדינה אינה מקיימת מו"מ אמיתי לקידום הרפורמה. באותה החלטה קבע בית הדין כי הממשלה "מחויבת לנהל משא ומתן אינטנסיבי אמיתי ובתום לב עם נציגות העובדים, באופן שלא תיווצרנה עובדות בשטח הפוגעות באופן חד-צדדי ובלתי הדיר בזכויות העובדים, בתנאי עבודתם ובביטחונם התעסוקתי".

בעקבות בקשת העובדים החליט בין הדין באמצע ינואר, כי על הצדדים להיפגש שלוש פעמים טרם שיתקיים הדיון השבוע. מאז התקיימו שלוש פגישות מו"מ בין הנהלת החברה, הוועד והממשלה, אך הן היו עקרות ולא הובילו לתוצאות. בפגישה השנייה מבין השלוש, שנערכה בתחילת השבוע שעבר, יצא יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מהחדר, לאחר שמנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד לא הגיע במשך 45 דקות. לאחר עוד 20 דקות של דיון שהפך לחילופי צעקות הסתיימה הפגישה שלוש שעות מוקדם מהמתוכנן.

גורמים בממשלה הבהירו לאחרונה כי הדיונים על הרפורמה ימוצו ברבעון הראשון של השנה לכאן או לכאן, ואם ועד עובדי החברה לא יתגמש ויאפשר אותה, תימשך הרפורמה הזוחלת שבמסגרתה הוצאו כבר 30% מייצור החשמל ליצרנים פרטיים. על רקע זה בדיוק פנה ועד העובדים לפני שבועיים לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בבקשה לאשר צעדים ארגוניים במחאה על הרפורמה.

ההליכים בשני בתי הדין מתקיימים במקביל מאז שנת 2013, אז ביקש הוועד לנקוט צעדים על רקע הרפורמה. בהחלטת בין הדין הארצי ביולי 2014 נכתב כי בית הדין האזורי הוא שיאשר לנקוט צעדים ארגוניים ויקבע את תוכנם. בהמשך לכך אסר חודשיים לאחר מכן בית הדין האזורי לעבודה על העובדים לנקוט עיצומים. בהחלטת בית הדין נכתב כי כל צעד ארגוני מחייב הגשת בקשה נוספת, ומותנה בכך שהוא לא יפגע באספקת החשמל למשק ובביטחון המדינה.