ההנחה הממוצעת במחיר למשתכן - 290 אלף שקל

מרכז המחקר והמידע של הכנסת: אובדן ההכנסות למדינה מהתוכנית יגיע לכמעט 6 מיליארד שקל עד סוף 2018

מחיר למשתכן / צילום מסך של האתר
מחיר למשתכן / צילום מסך של האתר

ההנחה הממוצעת לדירה במסגרת מחיר למשתכן לעומת מחיר השוק של דירות דומות עומדת על כ-290 אלף שקל או כ-21.2% ממחיר השוק, כך עולה מניתוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שעסק בניתוח שיעורי ההנחה לזכאים בתוכנית מחיר למשתכן.

עוד עולה כי בבחינת המחיר הריאלי של ההנחה, המחיר השקלי, ההנחות שמקבלים היישובים במרכז והיישובים החזקים יותר - גבוהות יותר, אם כי כשמדובר בשיעור ההנחה באחוזים ההבדלים מצטמצמים.

את הניתוח כתב הכלכלן איתמר מילרד ובמסגרתו נבחנו 77 פרויקטים של מחיר למשתכן ברחבי הארץ, המצויים בשלבים שונים. עוד על פי הניתוח, אובדן ההכנסות משיווק הקרקע במסגרת התוכנית גדל והולך, ועל פי הנתונים והתחזית לשנת 2017 ו-2018 היקף אובדן ההכנסות יגיע לקרוב ל-6 מיליארד שקל בתקופה של שלוש וחצי שנים. על פי הנתונים, בשנת 2015 (אז החלה התוכנית) עמד אובדן ההכנסות משיווק הקרקע על 350 מיליון שקל, בשנת 2016 על כ-1.3 מיליארד שקל ובשנים 2017-2018 מעריך מילרד כי הסכום יעמוד על לא פחות מ-2.1 מיליארד שקל בכל שנה.

הניתוח הוכן לקראת דיון שעתיד להתקיים מחר (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת העוסק בתוכנית הממשלתית, ובטענה כי היקף ההנחות במרכז הארץ במסגרת התוכנית גבוה בהרבה מהיקף ההנחות ביישובי הפריפריה שבהם פורסמו המכרזים. הדיון נערך לבקשת חברי הכנסת פרופ' מנואל טרכטנברג(המחנה הציוני), יגאל גואטה (ש"ס), מאיר כהן (יש עתיד) ואורן חזן (הליכוד).

על פי הניתוח של מרכז המחקר והמידע, ככל שמחירי הדיור בשוק החופשי גבוהים יותר במקום מסויים, כך גם ההנחה השקלית של תוכנית מחיר למשתכן גבוהה יותר באותו המקום. "ממבחן סטטיסטי שערכנו עולה כי ביישובים שבהם מחירי הדיור גבוהים יותר ההנחה בערכים שקליים לזוכים במחיר למשתכן גבוהה יותר (תוצאה מובהקת מבחינה סטטיסטית). המבחן הסטטיסטי העלה כי על כל עלייה של 100 אלף שקל במחיר השוק של הדירה (מחיר ממוצע בפרויקט) ההנחה גדלה ב-25.4 אלף שקל".

עם זאת, כשבוחנים את אותם הנתונים על פי שיעור ההנחה באחוזים נראה שאין הבדל משמעותי בין מרכז ופריפריה: "מהנתונים בתרשים וממבחן סטטיסטי שערכנו עולה כי בשונה מההנחה בשקלים, מחיר השוק של הדירה אינו משפיע באופן מובהק על גובה ההנחה באחוזים (ישנה השפעה חיובית, קטנה שאינה מובהקת). בחינה סטטיסטית מצביעה כי לרמת הפריפריאליות והרמה החברתית כלכלית אין השפעה מובהקת על גובה ההנחה כאשר מחיר השוק מוחזק כקבוע... מתוך ההנחה, הסבסוד הישיר הממוצע לדירה עומד על כ-92 אלף שקל.

"ההנחה בערכים שקליים גבוהה יותר באשכולות המרכזיים לעומת האשכולות הפריפריאליים. שיעור ההנחה ממחיר השוק אינו מושפע מרמת הפריפריאליות של הרשות המקומית. בניתוח דומה שנערך על בסיס הרמה החברתית-כלכלית נמצא כי שיעור ההנחה ממחיר השוק אינו מושפע מהרמה החברתית-כלכלית של הרשות המקומית".

גם אם החישוב באחוזים לא מושפע בצורה ניכרת בין המקומות השונים, אי אפשר להתעלם מהנתונים המעידים על ההנחה בפועל. כך, אם מסתכלים על שווי ההנחה על פי אשכול פריפריאליות, ההנחה באשכול 4 למשל עומדת על 125.9 אלף שקל וזאת לעומת הנחה של 371.6 אלף שקל באשכול 8 - הפרש של כמעט פי 3.

גם בחישוב ההנחה על פי המחוזות השונים ניתן לראות היטב את ההפרש בין המרכז לפריפריה. במחוז תל-אביב למשל ההנחה עומדת על 607.9 אלף שקל בממוצע, בעוד שבמחוזות דרום וצפון עומדת ההנחה על 175.3 אלף שקל ו-192.4 אלף שקל בהתאמה.

את אותה התמונה נמצא גם בחישוב ההנחה על פי אשכול חברתי כלכלי. באשכול 8 (הגבוה יותר בטבלה) מדובר בהנחה של 498.4 אלף שקל בעוד ממוצע ההנחה באשכולות 2 עד 5 עומד על 239.8 אלף שקל בלבד, ובאשכול 6 ההנחה הנמוכה ביותר שעומדת על 168.9 אלף שקל בלבד.

ההנחה במחיר למשתכן בהתאם לאזור
 ההנחה במחיר למשתכן בהתאם לאזור

אובדן ההכנסות
 אובדן ההכנסות