2016: למעלה מ-230 שוטרים הועמדו לדין עקב ממצאי מח"ש

כך עולה מדוח המחלקה לחקירות שוטרים ■ לפי הדוח, כ-78% מהתיקים שנוהלו ע"י פרקליטי מח"ש הסתיימו ב-2016 בהרשעה או בקביעה שהשוטר ביצע עבירה פלילית

אורי כרמל / צילום: תמר מצפי
אורי כרמל / צילום: תמר מצפי

במהלך שנת 2016 הוחלט להעמיד לדין פלילי או משמעתי למעלה מ-230 שוטרים בעקבות ממצאי חקירות המחלקה לחקירות שוטרים. כ-78% מהתיקים שנוהלו על-ידי פרקליטי מח"ש הסתיימו השנה בהרשעה או בקביעה שהשוטר ביצע עבירה פלילית; כ-3% הסתיימו בזיכוי בבית המשפט; והיתר הסתיימו בהסדרים שונים שכללו העברה לדין משמעתי, עיכוב הליכים ועוד - כך עולה מדוח המחלקה לחקירות שוטרים שפורסם הבוקר (ב').

אחת מחקירות הדגל של מח"ש שנדונה בימים אלה בבית המשפט היא "פרשת רונאל פישר", שאף הגיעה לסיומה אשתקד בנוגע לשוטר שנחקר במסגרתה - קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, שהורשע בשורה של עבירות שוחד ומירמה ומרצה עונש של 7 שנות מאסר בפועל. מלכה (41), קצין חקירות לשעבר, עורך דין בהשכלתו והאיש שלעיניו נחשפו סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב-433, הורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שסחר עם עו"ד רונאל פישר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

הפרשה נחקרה על-ידי מח"ש, ובמסגרתה עומדים לדין בימים אלה עו"ד רונאל פישר; עו"ד רות דוד-בלום, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהייתה שותפתו של פישר; יזם הנדל"ן יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה.

מדוח פעילות מח"ש עולה כי בשנה החולפת התקבלו במח"ש אלפי פניות שונות שנבדקו וטופלו על-ידי הגורמים המוסמכים במחלקה, מתוכם התקבלו החלטות לגבי למעלה מ-750 תיקים, בהם נחקרו אנשי משטרה באזהרה; כ-30% מתיקים אלה הסתיימו בהחלטה להעמיד לדין שוטר אחד או יותר.

על-פי הדוח, בשנת 2016 התקבלו במח"ש החלטות לגבי 1,552 בדיקות וחקירות פליליות, מהן ב-773 תיקים נחקר שוטר אחד או יותר באזהרה. ביתר התיקים ממצאי הבדיקה לא הצדיקו מעבר לחקירה באזהרה של שוטר.

כ-68% מהתיקים שנחקרו באזהרה הגיעו לכלל מיצוי, והתבררה בהם לכאורה האמת. הכוונה היא לחקירות אשר גילו ממצאים פוזיטיביים, אשר ניתן להתבסס עליהם לצורך העמדה לדין פלילי או משמעתי או לחילופין על-מנת לסגור את התיק מחוסר אשמה או העדר התאמה להליך פלילי.

מאז שנת 2012 ועד 2016 נרשמה עלייה של 12% במספר התיקים שהגיעו לסיום בהמלצת מח"ש להעמיד שוטר לדין פלילי או משמעתי.

עוד עולה מהדוח כי בשנה האחרונה הוגשו 275 עררים על החלטות מח"ש, אך למרות כמות העררים הרבה והביקורת הצמודה על ההחלטות המתקבלות במחלקה, אחוז ההתערבות של בתי המשפט בהחלטות המתקבלות במח"ש הוא נמוך ביותר - רק כ-3% מסך כל העררים נמצאו מוצדקים.

גישה בלתי מתפשרת

אורי כרמל, ראש המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אמר היום כי "האחריות המוטלת עלינו היא מורכבת: אנחנו מחויבים להיאבק בנחישות בעבריינות שוטרים ולחתור לחקר האמת, מתוך גישה בלתי מתפשרת כלפי אלימות מיותרת, התעמרות ושימוש לרעה בכוח ובסמכות; כל זאת מתוך הבנה עמוקה לצורך לשמור על אמון הציבור במערכת האכיפה, בפרט כאשר מדובר במתלוננים הנמנים על אוכלוסיות חלשות, הסובלות משיטור יתר;

"בד-בבד אנחנו מחויבים להימנע מאכיפת יתר, להישמר מ'לשפוך את התינוק עם המים' ולזכור שזימון שוטר אשר מילא תפקידו כחוק בפעילות מבצעית מורכבת, לחקירה מיותרת במח"ש, ללא בסיס סביר לחשד, עלול להרתיע מעגל רחב של שוטרים הגונים מלמלא את משימותיהם בתווך המורכב של פעילות שיטור מבצעית, המתבצעת בחיכוך גבוה עם האוכלוסייה, לעתים תוך חוויית סיכון חיים, מול הפרות חוק וסדר, בחברה משוסעת ומקוטבת". 

עוד הוסיף כרמל כי "גישה המשקיפה על עולם הפעלת הכוח ועל דרך התנהלות השוטרים מבעד לפריזמה הצרה של המשפט הפלילי עלולה להסיט את תשומת-הלב מהאחריות הכוללת של הפיקוד המשטרתי לפועלם של השוטרים. גם כאשר מח"ש מעבירה למשטרה תיק שלא הבשיל להליך פלילי, אך נאספו בו ראיות המצביעות על התנהגות בלתי ראויה של שוטר או על כך שהוא לא אמר אמת בחקירתו, בוודאי כשמדובר בקצין או במפקד, מידת האפקטיביות של החקירה והשפעתה על ציבור השוטרים תלויה במידה רבה בתגובת הפיקוד, שבסמכותו לבחון את הממצאים ברמה הערכית ולהכריע לגבי עתידו של השוטר.

"באופן דומה, הניסיון מלמד שהכנה מקצועית של שוטרים על-ידי מפקדיהם בטרם שיגורם למשימה העשויה להיות כרוכה בשימוש בכוח, יכולה לצמצם את רמת האלימות באירוע ואף לחסוך בחיי אדם, כל זאת מבלי לסכן את ביצוע המשימה. הכוונת התנהגות של שוטרים בדרך זו, יעילה לאין-ערוך מכל חקירה פלילית של מח"ש הנפתחת לאחר מעשה".

לדברי כרמל, נתוני השנה החולפת, ביחס לכמות השוטרים, ובהתחשב בעובדה שמדובר בארגון נורמטיבי שומר חוק, מצביעים על אכיפה אפקטיבית ומשמעותית, שבכוחה להשפיע על התרבות הארגונית במשטרה ולכוון התנהגות בה, בכפוף, כמובן, לתמיכה מתחייבת ופעילות משלימה מצד פיקוד המשטרה, שהוא האמון על עיצוב פניו של הארגון.

"מח"ש ואנשיה יוסיפו לעמוד על המשמר ולעשות מלאכה מקצועית ומדודה בגזרת האכיפה הפלילית, תוך שמירה על מבט מאוזן ואחראי, בנחישות וברגישות המתחייבת מהמשימה המורכבת של אכיפת החוק על שומרי החוק", אמר.