ההנחה במחיר למשתכן תפחת בתמורה להכללת דיור ציבורי

חלק הארי של התוכנית הוא שילוב דירות שיהיו מיועדות לדיור ציבורי בפרויקטים של מחיר למשתכן ■ גלנט: "המסר הוא צדק חלוקתי. המדינה מסבסדת במאות אלפים כל דירת מחיר למשתכן"

השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור
השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט הציגו היום במסיבת עיתונאים את התוכנית החדשה של המשרדים להגדלת היצע הדיור הציבורי בישראל. מדובר בתוכנית שהרציונל שעומד בבסיסה הוא הגדלת מלאי הדיור הציבורי וזאת במספר דרכים. החלק הארי של התוכנית, וגם זה שיישומו יכול להיות מהיר ביותר, הוא שילוב דירות שיהיו מיועדות לדיור ציבורי בפרויקטים של מחיר למשתכן. מדובר במהלך שלא דורש חקיקה וגם לא עומדות בפניו בעיות בירוקרטיות ליישום, ואף לא תקציב נוסף שיצא מכיסה של המדינה.

על פי התוכנית שהוצגה היום, משרד הבינוי והשיכון יאתר את המקומות בהם קיים צורך למלאי דירות של דיור ציבורי, ובמקומות הללו ישנה את התנאים במכרזי מחיר למשתכן. כך, בכל מכרז בו יוחלט להפעיל את התוכנית, עד 5% מהדירות בפרויקט ייבנו על ידי הקבלן ויימסרו בסוף הדרך למדינה שתאכלס אותן בדיירי הדיור הציבורי. בנוגע למנגנון הכספי של התוכנית, לא מדובר בסבסוד נוסף של המדינה, אם כי העמסת הדירות הללו על המחיר בו זוכה הקבלן במכרז.

כפי שהסביר שר הבינוי והשיכון גלנט: "נניח שמוכרים 100 דירות במסגרת מכרז, ועד היום הדירות האלו עלו לזכאים 700 אלף שקל במחיר למשתכן. עכשיו הקבלן ימכור 95 דירות ועוד 5 ילכו לדיור ציבורי. זכאי מחיר למשתכן יקבל הנחה של 270 אלף שקל במקום 300 אלף שקל היום. אני בטוח שהרשימה של הזכאים למחיר למשתכן לא תתקצר בעקבות זה. זו עדיין הנחה שאנשים ירצו לקבל. הדירות הללו יישארו בבעלות המדינה. אולי נעשה איתן שימוש אחר בעתיד. המסר הוא צדק חלוקתי. המדינה מסבסדת במאות אלפים כל דירת מחיר למשתכן. במסגרת הזכות הזו, שבינתיים מי שהרוויח ממנה הוא הקבלן והזכאי של מחיר למשתכן, עכשיו יהיה עוד מישהו שירוויח' והוא זכאי הדיור הציבורי".  

כאמור, מדובר בשינוי מבנה המכרז, כזה שאולי גם ישנה את התחשיבים של הקבלנים שיגישו הצעות למכרזים בהמשך ואולי אף יוריד מהאטרקטיביות שלהם. עם זאת, מדובר במהלך שיוביל להגדלת ההיצע לזכאי הדיור הציבורי.

לשאלה אלו דירות ייבחרו במסגרת פרויקט מחיר למשתכן להיות אלו שיהיו מיועדות לזכאי הדיור הציבורי ואם לא מדובר בדירות הנחתות ביותר בפרויקט השיב שר האוצר כחלון כי: "לא יקום ולא יהיה שזכאי הדיור הציבורי יקבלו את מה שנשאר. זה לא יהיה כמו שפעם אמרו 'תאכל, חבל, כי אני רוצה לזרוק', זה היה בעבר ולא יהיה יותר. זה יהיה עד 5% בפרויקטים, בהתאם לצרכים. אם אין דיירי דיור ציבורי לא נרכוש סתם. עפולה ד' אין תור לדיור ציבורי ושם אין טעם לרכוש. וזו דוגמא, משרד השיכון יחליט על פי הצריכים. על פי התור של הדיור הציבורי. בפריפריה יש מקומות בהם אין צורך, הצורך הוא בעיקר באזורי הביקוש". השר גלנט הוסיף בהקשר זה כי למדינה תהיה זכות ראשונים לבחור את הדירות במסגרת מחיר למשתכן והדירות שייבחרו לא יהיו הנחותות ביותר.

שאלה נוספת שמעלה התוכנית, בייחוד משום שהיא מייעדת דירות חדשות לזכאי הדיור הציבורי, דבר שלא נעשה עד כה, היא מה יהיה עם זכות הרכישה של דיירי הדיור הציבורי שמוקנית להם מכח חוק הדיור הציבורי. כזכור, במהלך השנים אפשרה המדינה לזכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהם התגוררו מה שהגדיל את המחסור בדירות דיור ציבורי בסופו של דבר. השרים נשאלו לגבי הנושא במסיבת העיתונאים אך התקשו לתת תשובות והשר גלנט השיב שהנושא ייבחן. במקביל, נמנעו השרים מלנקוב ביעד ברור של מספר דירות מחיר למשתכן שיופנו לזכאי הדיור הציבורי.

במהלך מסיבת העיתונאים הוצגו עוד שלוש תוכניות נוספות הקשורות לדיור הציבורי. מדובר בתוכניות שהם ארוכות טווח יותר ועל פי התשובות שסיפקו השרים במסיבת העיתונאים גם ייתכן וגם עוד לא מגובשות עד הסוף.

תוכנית אחת מתייחסת לרכישת עוד 1,000 דירות לדיור הציבורי וזאת על ידי גיוס הון שייעשה על ידי חברה ממשלתית. לדברי השרים הנושא נכלל בתקציב לשנים 2017-2018 אולם עדיין לא נקבע מי תהיה החברה הממשלתית שתעשה כן.

התוכנית השנייה היא תוכנית מורכבת יותר המתייחסת למהלך המכונה 'שכירות רוכשת'. מדובר במהלך בו מתכננת המדינה לאפשר לזכאי הדיור הציבורי המקבלים סיוע בשכר דירה לרכוש דירה. השר גלנט הסביר את רציונל התוכנית במסיבת העיתונאים: "נהפוך מצב שאנחנו משלמים סיוע לשכר דירה למצב בו התשלום של המדינה יעבור לתשלום משכנתא. אם אנחנו מסייעים ב-2,000 שקל בחודש והזכאי משלם עוד 2,000 שקל לחודש, מי שנהנה מזה היום הוא משכיר הדירה. אנחנו ניקח את הכסף ונצבור אותו. זה יוצא אנשים ממעגל העוני". הכוונה היא שבמקום שהזכאי לסיוע לשכר דירה ישכור דירה ויקבל את הכסף כמו היום, המדינה תכווין אותו לרכוש דירה, כאשר את הסכום שקיבל כסיוע, יקבל כהשלמה למשכנתא.

חשוב לציין כי מדובר בפיתרון שלא רבים ממקבלי הסיוע בשכר דירה יוכלו לממש כי הוא מיועד רק למי שיוכל להתחייב להביא סכום כל חודש מהבית לצד הסיוע של המדינה. במקביל, נשאלת השאלה האם נכון לכוון את האנשים לרכישת דירה במצב שהם זקוקים לסיוע המדינה נכון להיום.  

תוכנית שלישית שהוצגה התייחסה ליישום שכירות ארוכת טווח לזכאי הדיור הציבורי. "אנחנו מחפשים דרך לשכור דירות לפרק זמן ממושך", כך השר גלנט, "זה פתרון שאנחנו עובדים עליו עכשיו".

כאמור, ההתמקדות של שר האוצר ושר הבינוי והשיכון בתוכניות המיועדות לקהל הדיור הציבורי הן חשובות. אך מלבד התוכנית המתייחסת למחיר למשתכן מדובר בתוכניות שיישומן עוד נראה רחוק.  

"המצב היום בדיור הציבורי מחייב פתרונות מחוץ לקופסא. דיור ציבורי זה לא סעד זו חובה של המדינה. מדובר בציבור משלם מיסים והולך לצבא. אנחנו צריכים לעשות את החלק שלנו. לא כל אחד התמזל מזלו שההורים שלו יכולים לסייע לו ברכישת דירה" כך אמר שר האוצר במסיבת העיתונאים, "זה מאבק ארוך וסיזיפי, וזה ייקח זמן".

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לתוכניות שהציגו שר האוצר ושר הבינוי והשיכון ואמרה היום: "הודעת השרים על שינוי המדיניות בשיכון הציבורי היא הודאה בצורך בשינוי גישה כלפי זכאי השיכון הציבורי החיים בתנאים מחפירים. הממשלה נוכחה לדעת כי מדיניות היד הקמוצה כלפי אוכלוסייה זו דווקא החמירה את מצבן של אלפי משפחות החיות בצפיפות ובהזנחה חמורה זה שנים, והרחיקה מאלפי זכאים עוד יותר את הסיכוי לזכות בקורת גג לה הם ממתינים שנים רבות. 

"כמי שרואה את המציאות הקשה גם מהשטח, עקב פניות מאינספור זכאים ממתינים המספרים את כאבם, אני מברכת על עצם שינוי המגמה, אך נצטרך לרדת לפרטי התכנית ולוודא שאכן מדובר בתקציב חדש ונפרד לכל צעד, וכמובן להמשיך לעקוב ולראות את היישום בשטח. לצערי, בשמונה שנותיי בפוליטיקה ראיתי כבר מספיק תכניות מדהימות שמוצגות לראווה ונקברות חזרה במגירה. לכן אצפה שלפחות חלק מהצעדים שפירטו השרים יעוגנו בחקיקה וכך יחייבו גם את הממשלות הבאות. יידרשו עוד תקציבים ומדיניות מתוקנת, רציפה וכוללת לטיפול בבעיה הכואבת הזו, אך זו התחלה."