עסקת בעלי עניין בבזק: yes תשלם 750 מיליון שקל לחלל

yes, שנותרה ללא לוויין גיבוי לאחר פיצוץ "עמוס 6", תוכל להשתמש בלווין החלופי 4-5 שנים, עד שחלל תסיים לבנות את "עמוס 8" ■ הלוויין - במקום שימוש ברשת בזק

שאול אלוביץ  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

דירקטוריון בזק  אישר אתמול (ג') עסקת בעלי עניין נוספת בין חברת הבת yes לבין חברת חלל תקשורת  (שתי החברות בשליטת שאול אלוביץ), בהיקף של כ-750 מיליון שקל.

העסקה החדשה נכנסת למעשה לנעלי העסקה המקורית בין בזק לחלל, אלא שבעקבות הפיצוץ של הלוויין עמוס 6 נדרשו פתרונות למצב הייחודי שאליו נקלעה yes, שפועלת היום במצב מאוד רגיש, ללא לוויין גיבוי.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת העסקה, חלל תעמיד לוויין אסייתי שאותו היא תשכיר לטובת yes לתקופה של 4-5 שנים. בתקופה הזאת תבנה חלל את הלוויין "עמוס 8", שיחליף את הלוויין האסייתי. תקופת ההסכם היא עד 2028.

מול חלופת הלוויין עמדה העברת השידורים של yes על גב רשת האינטרנט של בזק. אופציה זו נשללה היות שנמצאו פערים כלכליים משמעותיים בין החברות ו-yes לא הייתה מוכנה בשום פנים ואופן ללכת לאופציית השימוש ברשת בזק. בסופו של דבר, דירקטוריון בזק קיבל את העמדה הזו.

הפערים בין ההצעות עמדו על 90 מיליון דולר. בחלופה שנבחרה העלות היא 190 מיליון דולר (כ-750 מיליון שקל) לעומת 280 מיליון דולר אילו yes הייתה צריכה להעביר את כל שידוריה על גב רשת בזק.

ועדה מיוחדת שהוקמה בדירקטוריון ביצעה עבודה בעניין ולקחה בחשבון את עמדת בזק. מצד אחד יש הטוענים שבזק איננה מסוגלת בתקופת זמן קצרה לעמוד באתגר של העברת כל שידורי yes על גבי האינטרנט, מבחינת דרישות לזמינות ולקצבי מהירות גבוהים. yes טענה שהיא צריכה רשת שתומכת בלפחות 5 טלוויזיות באיכות שידור גבוהה K4 בבית ורשת בזק אינה יכולה להבטיח איכות שידור כזו על גבי האינטרנט.

בנוסף הוצגו בפני הדירקטוריון עלויות החלפות הממירים בבתים, ועלויות פריסת כבלים בבתים, שכן לא בכל הבתים יש חיווט מתאים והעברת השידורים רק על גבי רשתות WIFI, היא בלתי אפשרית.

מנגד, נשמעת ביקורת בעיקר על העובדה שמדובר בעסקת בעלי עניין שתסייע מאוד לחלץ את חברת חלל ואולי תקדם את מכירתה, שנמנעה בעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6.

עסקה זו באה לאחר עסקת בעלי עניין נוספת, שאושרה לא מזמן ולפיה רכשה בזק את אחזקות יורוקום ב- yes. גם בעסקת יורוקום היו שהעריכו כי המחירים ששילמה בזק גבוהים פי 4 ממה שהייתה אמורה לשלם.

 

העסקה לא תעבור בקלות

התומכים בעסקה טוענים, כי ל-yes, חברת טלוויזיה בלוויין עם 600 אלף מנויים, לא הייתה באמת אופציה אחרת, מאחר שכן כיום אף לא חברת טלוויזיה אחת בעולם שעברה לשידורים על גב רשת האינטרנט באופן מלא. כל חברות הלוויין מתעתדות להמשיך עוד שנים רבות להשתמש בלוויינים כאמצעי ההפצה לשידורי טלוויזיה, תוך שילוב שירותים על גבי האינטרנט.

לאחר פיצוץ עמוס 6, מצאה עצמה yes ללא גיבוי לווייני, כלומר: במצב בו שכל תקלה קטנה עלולה לגרום לקטסטרופה והפסקת שידורים. זה מצב שהחברה לא יכולה להרשות לעצמה.

מצד שני, ברור שהעסקה לא תעבור בקלות וצפויה להירשם התנגדות של הגופים המוסדיים, שלא מרוצים משטף העסקאות שנראות כמיטיבות בעיקר עם האינטרסים של בעל השליטה אלוביץ'.