גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פריחה אפורה

עסקי האשראי החוץ-בנקאי מתפתחים וצומחים, כפי שמדגימה חברת אופל בלאנס

אופל בלאנס
אופל בלאנס

חברת אופל בלאנס עוסקת במתן שירותים פיננסיים לעסקים באמצעות 4 סניפים - באשדוד, ראשון-לציון, חולון ובאר-שבע. ההתמחות של החברה היא בתחום ניכיון ממסרים דחויים לתאגידים ולעוסקים קטנים ובינוניים. העתיד של פעילות תיווך שכזו מצוי ככל הנראה בפלטפורמות הלוואות מעל גבי רשת האינטרנט, ואולם עד שהעתיד הטכנולוגי יבשיל, ההווה של רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל כרוך בעבותות ביכולתו לנכות צ'קים על-מנת לשרוד פערים תזרימיים.

אופל נרשמה למסחר בבורסה בדלת האחורית, באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, והעניין של המשקיעים בה נוצר בעיקר הודות להצלחה החריגה שרשמו המשקיעים בחברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי, ולשיפור המרשים בביצועיה של אופל בלאנס עצמה. מניית החברה המריאה במהלך 12 החודשים האחרונים ב-95%, וכתוצאה מכך שווי השוק הנוכחי שלה עומד כיום על 210 מיליון שקל.

הביצועים יוצאי הדופן של נאוי אמנם סללו את הדרך הבורסאית עבור אופל והגבירו את הלגיטימיות שבהשקעה בחברות מסוגה, שעד לא מזמן תויגו כפרסונה-נון-גראטה בבורסה. מנגד, טראומת משקיעי חברת אס.אר אקורד, שהייתה מעורבת על-פי החשדות בפרשת הלבנת הון, היא חלום הבלהות של המשקיעים בתחום החוששים בדיוק מהתממשות סיכונים מעין אלה.

אשראי ממשקיעים שאינם בעלי שליטה

אופל בלאנס היא חברת כבת 10 שנים, ואולם במתכונתה הנוכחית היא תינוק בן פחות משנה, שנולד כפועל יוצא ממיזוג פעילויות פרטיות ותיקות של בעלי השליטה, לפיכך קשה ללמוד על ההיסטוריה העסקית היותר רחוקה שלה מדוחותיה הכספיים כחברה ציבורית. המודל העסקי של אופל מושתת על פיזור גדול של מושכים ולקוחות, לצד משך חיים ממוצע קצר של עסקת ניכיון, העומד על כחודשיים וחצי בממוצע. לחברה כ-13 אלף המחאות בכל זמן נתון, וגודל המחאה ממוצע הוא 12 אלף שקל בלבד. מכניזם זה מקטין את סיכון תיק האשראי ומייצר שולי רווח גבוהים.

נציין כי החברה אינה עוסקת במתן הלוואות וכן לא פועלת למול נותני שירותי מטבע אחרים, ומתמקדת במתן שירות ניכיון צ'קים ללקוחות הקצה. לכאורה מדובר במתכון מנצח. ואולם, ניהול פעילות עתירת לווים היא משימה למקצוענים בלבד, החשופה לסיכונים עסקיים, לסיכוני מוניטין ולסיכונים רגולטוריים.

החברה מממנת את פעילותה באמצעות הון עצמי של 48 מיליון שקל, אשראי בנקאי בהיקף של 63 מיליון שקל העומד לתקופה של עד שנה ובאמצעות אשראי מאחרים בהיקף 61 מיליון שקל. נציין כי בניגוד לחברות בורסאיות אחרות הפועלות בתחום, אצלן מקורות המימון הלא בנקאיים הם הלוואות בעלים, הרי שבמקרה של אופל מקורו של עיקר האשראי החוץ-בנקאי הוא בקבוצת משקיעים פלונית שאינה נמנית עם בעלי השליטה בחברה, ולכך יש משמעות בניתוח החוסן הפיננסי שלה.

סך עסקאות ניכיון הצ'קים שביצעה החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2016 עמד על 745 מיליון שקל. שיעור ההפרשה לחובות מסופקיםאבודים מסך עסקאות הניכיון עמד בתקופה זו על 0.42%. החברה הציגה רווח נקי של 10.8 מיליון שקל, כאשר הגידול ברווח לעומת השנה הקודמת נובע מגידול בתיק הלקוחות ומקיטון בתשלום דמי הניהול, עקב רכישת החברות הפרטיות מירסאני ואינווסטנט מידי בעלי השליטה.

שינוי חקיקה עשויים לסייע לאופל בלאנס

תחום האשראי החוץ-בנקאי צומח ומתפתח בקצב מהיר בשנים האחרונות, וזוכה להכרה וחשיבות מצד הרגולטורים ומשרדי הממשלה. הרגולטורים אשר עד לא מזמן עיקמו את אפם בכל פעם שנעשה ניסיון להסדיר את פעילות ניכיון הצ'קים, מחשש לתמוך בגורמים לא סימפטיים, מגלים לאחרונה פתיחות גדולה יותר לערכים המוספים של התחום ופועלים לקידום רגולציה משופרת, הכוללת בין השאר כוונה למנות מפקח ייעודי והידוק החקיקה הרלוונטית.

שינוי חקיקה וצווים מכוח חקיקה קיימת עשויים להגביל את פעילותה של אופל בלאנס, אך הם גם עשויים לסייע לה, לאור העובדה שנותני שירותי מטבע צפויים להיפלט מן הענף עקב אי עמידה בדרישות רגולציה קפדניות. עיגון בחוק של המלצות הוועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, עשוי אף הוא להשפיע לרעה על פעילות החברה, ואולם לפי שעה מדובר באיום על הנייר.

בסיטואציה הקיימת בשוק ההון הישראלי, בה חברות יתר צומחות ורווחיות הפכו למצרך מבוקש, ובמקביל שוק האג"ח הקונצרני רותח, חברה דוגמת אופל בלאנס תוכל ככל הנראה לגייס חוב במרווחי סיכון אטרקטיביים ו/או לגייס הון באמצעות הנפקת מניות המנצלת את העלייה החדה במחיר המניה. כך היא תוכל להקטין את יתרת ההלוואות החוץ-בנקאיות, ובצורה זו להפחית את עלויות המימון ו/או להגדיל את תיק האשראי ולתמוך בגידול הפעילות.

במציאות שכזו, מבחנה הגדול של החברה יהיה לנהל את צמיחת תיק האשראי שלה בהצלחה, אך לא פחות מכך גם ביכולתה לשמר מוניטין חיובי ולא להסתבך בפרשיות שליליות, אשר יצדיקו את המוניטין המפוקפק שיוחס לתחום באופן היסטורי ויגרמו עוגמת נפש קשה למשקיעים.

הדילמה של משקיעים בחברה מסוג זה היא לא בהבנת העסק הנראה לנו אטרקטיבי במציאות העסקית הישראלית העכשווית, אלא ביכולת להכריע האם מדובר באנשי עסקים אשר ראוי להפקיד בידיהם כספים. לדילמה זו אין לנו תשובה.

בנסיבות אלה הגברת הפיקוח על הענף מצד כל הגורמים הרלוונטיים ותיאום משופר בין גורמי הפיקוח, הם הכרחיים. הגברת הפיקוח תתרום לניכוש עשבים שוטים בתחום ותגדיל את הלגיטימיות של אלה שפעילותם נסרקה במסרקות ברזל, שכן אין חולק על נחיצות האשראי החוץ-בנקאי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. 

מניית אופל בלאנס רשמה קפיצה של 95% בשנה האחרונה

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן

דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים