מיטב דש גמל: צבירות נטו שליליות של כמעט 400 מ' ש' בינואר

ההיקף החריג של יציאה של כספים החוצה נובע ברובו המכריע מהעברות כספים לניהול המתחרים

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

תחילת 2017 לא מבשרת שינוי עבור פעילות הגמל וההשתלמות של בית ההשקעות מיטב דש, שממשיכה להציג קיטון בפעילות, בהמשך לשנת 2016. ל"גלובס" נודע כי בחודש ינואר רשמו פעילויות הגמל וההשתלמות של מיטב דש, שהינו השחקן השלישי בגודלו במשק בתחומים אלה, צבירה נטו שלילית של כמעט 400 מיליון שקל.

הצבירה נטו השלילית בחודש שעבר אפיינה הן את פעילות הגמל לתגמולים והן את פעילות קרנות ההשתלמות. כמו כן, המגמה השלילית בצבירות נטו בגמל ובהשתלמות ממשיכה לאפיין את פעילות מיטב דש גם עד כה בפברואר 2017.

מדובר בהיקף חריג של יציאה של כספים החוצה, שנובע ברובו המכריע מהעברות כספים לניהול המתחרים, בהיקפים גבוהים יותר. הצבירה נטו הנה שקלול של ההפקדות לפעילויות אלה, בניכוי התשלומים לעמיתים והעברות כספים למתחרים.

בשנת 2016 כולה רשמה חברת מיטב דש גמל ופנסיה צבירה נטו שלילית בהיקף של יותר ממיליארד שקל. כך, בסוף אותה שנה נוהלו באמצעותה פחות נכסי גמל והשתלמות מכפי שנוהלו על-ידיה בסוף 2015 - וזאת על אף התשואות החיוביות שנרשמו בתיקי ההשקעות.

כך, בסוף 2015 נוהלו בגמל ובהשתלמות של מיטב דש נכסים בהיקף של כ-39.1 מיליארד שקל, שקטנו לסכום של קצת פחות מרף של 39 מיליארד שקל, בסוף 2016. יחד עם זאת, בסוף ינואר יהיה היקף הנכסים בגמל ובהשתלמות של מיטב דש גבוה בהרבה, וזאת משום שבינואר מוזגו למיטב דש פעילויות הגמל וההשתלמות (וגם הפנסיה החדשה) של איילון.

מדוע חווה מיטב דש תוצאות כה שליליות, עם העברות של מאות רבות של מיליוני שקלים לניהול המתחרים? גורמים בשוק מעריכים כי ככל הנראה מדובר בשילוב של נסיבות, בהן תוצאות עבר טובות פחות מאלה של חלק מהמתחרים, שחווים העברות חיוביות בשיעורים נאים בהרבה מאלה של מיטב דש; הרעה ביחסים עם חלק מסוכני הביטוח, לאור כך שמיטב דש מפעילה קרן פנסיה ברירת מחדל, שדוחפת את מחירי ניהול הפנסיה מטה; וכן כתוצאה ממיזוג פעילויות איילון, שמביאה עמה נדוניה של העברות כספים החוצה, במיוחד בחודש הראשון למיזוג.

ממיטב דש נמסר כי "הפדיונות הם בין היתר תוצאה של מיזוג איילון אל תוך מיטב דש. ברבעון האחרון תשואות החברה טובות ביחס למתחרים, ואנו בטוחים שזה יקבל ביטוי בחודשים הבאים".

פורסט נהיה עצמאי

בתוך כך, בהמשך לחשיפת "גלובס" מלפני כשנה על כך שבית ההשקעות פורסט בוחן מעבר לניהול עצמאי של קרנות הנאמנות במקום באמצעות קבלת שירותי הוסטינג אצל מיטב דש - לפני ימים אחדים נודע כי עתה זה קורה, ופורסט מוציא את הקרנות שלו לניהול עצמאי. בסוף 2016 ניהל פורסט קרנות נאמנות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. פורסט יחל בניהול עצמאי של קרנות הנאמנות שלו כבר בתחילת מארס הקרוב.

Forest, בניהול ירון תמיר, מנהל גם תיקי השקעה, והוא פועל עתה בדומה למה שעשו בעבר בית ההשקעות ילין לפידות, שהייתה בתחילה בהוסטינג בחברת כלל פיננסים, וגם בית ההשקעות מור. מבחינת מיטב דש לא מדובר בהתפתחות מרעישה, וזאת לאור גודלו של בית ההשקעות, שמנהל בקרנות הנאמנות שלו נכסים בהיקף כולל של כ-27.7 מיליארד שקל - והנו השחקן הגדול בשוק זה.