גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוותרים על החזון: "למה אפל מתנהלת בצורה חובבנית?"

מדוע המחירים של אפל גבוהים ביחס למתחרים, למה החברה החליטה להימנע מביצוע מהפכה - ואיך כל זה קשור לחזון של מייסד החברה, סטיב ג'ובס?

  הסטרימר Apple TV. "הפרויקט סטה מהמסלול" / צילום מסך
הסטרימר Apple TV. "הפרויקט סטה מהמסלול" / צילום מסך

החודש "גנבה" אפל את מנהל יחידת Fire TV של אמזון, כדי להציבו בראש פעילויות הטלוויזיה שלה. טימותי ד. טוורדאל מביא למקום עבודתו החדש ניסיון בתחומי החומרה והתוכן, והעסקתו מצביעה על התמקדות מחודשת בסטרימר (מזרים המדיה) Apple TV.

טוורדאל מצטרף לאפל , בניהול טים קוק, בתקופה שבה בודקת החברה את הדור החמישי של Apple TV - שאותו היא עשויה לשחרר עוד השנה. הסטרימר החדש, ששם הקוד שלו באפל הוא J105, יוכל להזרים תמונה ברזולוציה הסופר-גבוהה 4K ובצבעים עזים יותר, לדברי מקורות יודעי דבר.

קרוב לוודאי שתכונות אלה יגדילו את מכירות Apple TV, מכיוון שהצרכנים משתדרגים באופן גובר למכשירי טלוויזיה K4, אך שדרוגים אלה לבדם לא יספיקו להפוך את הגאדג'ט למוצר פורץ דרך כמו האייפון. לדברי המקורות, נאלצו מהנדסי אפל להתפשר שוב ושוב על חזונה של אפל לחולל מהפכה בחדר המגורים.

החזון היה ש-Apple TV יחליף את הממיר המסורבל של חברות הטלוויזיה בכבלים ויזרים שידורי טלוויזיה חיים, אך החזון הזה מעולם לא התגשם. הצוות דן בשילוב שלט משחקי וידיאו בתוך דגם Apple TV הקיים כדי להתחרות ביעילות רבה יותר עם Xbox של מיקרוסופט ופלייסטיישן של סוני, אבל גם זה לא קרה. על פי החזון המקורי, היו הצופים אמורים להפעיל את Apple TV באמצעות הוראות קוליות מהספה שעליה הם ישובים. במקום זאת, הם חייבים לדבר עם השלט.

אייפון ענקי

אפל בעצם התפשרה על הפיכת מכשיר הטלוויזיה לאייפון ענקי: צרור של יישומים עם חנות. "לא בשביל זה הצטרפתי לפרויקט", אמר אחד האנשים, שביקש לשמור על עילום שם כדי לדבר באופן חופשי על עניינים פנימיים של החברה. "הצטרפתי למהפכה, ומה שקיבלנו היה התפתחות אבולוציונית", הוסיף.

ג'ין מנסטר, שכיסה את אפל במשך יותר מ-10 שנים כשהיה אנליסט בפייפר ג'פרי, ושמנהל כיום את Loup Ventures, משמיע דברי ביקורת דומים. "Apple TV מעורר את השאלה: למה אפל מתנהלת בצורה חובבנית? או שעושים את זה כמו שצריך, או שלא עושים את זה בכלל", אומר מנסטר.

אפל אינה חושפת את מספר מכשירי Apple TV שהיא מוכרת, אך בריאיון שנערך לאחרונה, הודה סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי כי בעונת החגים האחרונה ב-2016 ירדו המכירות לעומת עונת החגים של 2015. חברת המחקר eMarketer מדווחת כי נתח השוק של דגם הדור הרביעי של Apple TV הולך ומתכווץ מאז השקת המכשיר בסתיו 2015. בינואר עשו שימוש ב-Apple TV רק 11.9% מצרכני הטלוויזיה המחוברת, לעומת 12.5% בספטמבר, לדברי חברת המחקר.

אחת הסיבות להיחלשות היא התחרות מצדן של אמזון ו-Roku, שמזרימי המדיה שלהן מבצעים את אותם התפקידים ואף יותר - תמורת פחות כסף.

Apple TV אינו קריטי לשורה התחתונה של אפל, אך יש לו תפקיד מרכזי בפעילות השירותים של החברה - מכיוון שחדר המגורים הופך באופן גובר למקום שבו הצרכנים קונים, שוכרים וצורכים מדיה. פעילות השירותים הניבה הכנסות של קרוב ל-25 מיליארד דולר בשנת הכספים האחרונה של אפל, והפכה למקור ההכנסה השני בגודלו של החברה לאחר האייפון. אפל סירבה להגיב או להתיר לטוורדאל להתראיין.

חוויית הצפייה לא משתנה, המחיר - כן

ההיסטוריה של Apple TV היא סיפור של הדרגתיות. בתצוגה המוקדמת שערך סטיב ג'ובס ב-2006 נועד המכשיר פשוט להזרים קובצי וידיאו של אייטונס ממחשב מאק או ממכשיר טלוויזיה. הגרסה הבאה, שהושקה בסתיו 2010, אפשרה למשתמשים להזרים תכנים מהאינטרנט. הגרסה האחרונה הוכרזה בספטמבר 2015, כמה חודשים לאחר המועד המקורי. גרסה זו, שנחשבת לשיפור בקרב הצרכנים וסוקרי המוצרים, כוללת את חנות היישומים של אפל, שליטה קולית ושלט זכוכית שמאפשר לשחק במשחקים נשלטי תנועה. השחקנים יכולים, למשל, להשתמש בשלט כבהגה כשהם משתתפים במשחק מרוץ מכוניות.

אך הגרסה האחרונה של Apple TV נמכרת ב-149 דולר - יותר מפי שניים מהגרסה הקודמת. המחיר גם גבוה ב-60 דולר מ-Fire TV של אמזון, וב-20 דולר ממכשיר Roku היקר ביותר. אם לא די בכך, הרי שחוויית הצפייה כמעט שלא השתנתה. משתמשי Apple TV עדיין נאלצים לקנות פרקים יחידים מאייטונס, לשלם סכום נוסף עבור שירותים כגון הולו, או להוריד יישום שקשור לערוץ מסוים ולהיכנס באמצעות מינוי קיים לשירות טלוויזיה בכבלים.

במקור, היה הדגם הנוכחי אמור להחליף לחלוטין את ממיר הטלוויזיה בכבלים. לדגמים הראשוניים היו מחברים לרכיב שמעביר סיגנל חי של טלוויזיה בכבלים למכשירי טלוויזיה. במסגרת תוכנית זו, אמורה היתה אפל לשלוט בממשק, לגבות תשלומים מהצופים ולחלוק את מרבית הכנסתה עם חברות הכבלים והמדיה.

יישום הטלוויזיה החדש היה אמור לשמש כממשק הגישה העיקרי לתוכניות ואירועי ספורט בשידור חי. אך כשהיישום הושק סוף סוף בדצמבר, הוא רק אפשר לצופים גישה לספריית הווידיאו שלהם באייטונס ולחנות אייטונס - פונקציות שכבר היו קיימות ב-Apple TV. מרכיב המפתח החדש הוא פנל Watch Now, אוסף בסגנון נטפליקס של סרטים ותוכניות אהובים, והמלצות על סרטים ותוכניות חדשים.

כמה ממהנדסי אפל מתחרטים כעת על שלא אפשרו למשתמשים להתאים את מסך הפתיחה להעדפות הצופה - סרטים קלאסיים לחובב הסרטים במשפחה, או תוכניות בישול לבת העשרה שהופכת לשפית בחיתוליה. רעיון זה לא הגיע לשלב התכנות, והוספתו כעת תדרוש משאבים רבים.

תוכנית גיבוי

לאפל הייתה תוכנית גיבוי למקרה שבו היא לא תוכל להחליף את ממיר הכבלים הקיים - ה"חבילה הרזה", שזכתה לפרסום קולני ושמהווה למעשה שירות אינטרנט מצומצם שמאפשר לצופים לבחור ערוצים, במקום לשלם עבור ערוצים שבהם הם אינם מעוניינים. תמורת 30-40 דולר בחודש, הציעה אפל חבילה שכוללת את 4 רשתות השידור העיקריות, קומץ ערוצי כבלים ותוכניות וסרטי טלוויזיה בהזמנה. חברות המדיה היו מוכנות לעשות עסקה עם אפל בשל חששן מעלייתם של שירותים מקוונים כמו נטפליקס ותופעת התנתקות הצרכנים משירותי טלוויזיה בכבלים.

אך שני הצדדים לא הצליחו לגבור על מכשולי העלות, הרכב החבילות וטקטיקת המו"מ. חברות המדיה טענו שאפל נוהגת ביהירות. אפל טענה שחברות המדיה נוקטות עמדה נוקשה. בסופו של דבר קרס המו"מ, ואפל נאלצה לשווק את החבילות המצומצמות של סוני פלייסטיישן ו-DirecTV. לאחר קריסת המו"מ, נטש צוות החומרה של אפל את פעילות פיתוח הרכיב.

גם תוכנת Apple TV היא פחות שאפתנית מהחזון המקורי. הדגם הנוכחי כולל סט יישומים בסגנון אייפון, אך המעצבים יצרו דגמים ראשוניים עם מספר רב יותר של ממשקים חדשים. אחד מהם, שכינויו הפנימי בחברה היה Intentions, הציב את ארבעת הטאבים במרכז הצג: שלושה לסוגי התוכן העיקריים של Apple TV (וידיאו, מוזיקה וגיימינג) ואחד לכל השאר. רעיון נוסף: לאפשר לצופים להעלות צפייה מוקדמת של תכנים באמצעות רפרוף על כל אייקון (תכונה ששמורה כיום רק ליישומים בשורה העליונה).

במידה מסוימת, נובעות מגבלות Apple TV מהתמכרותה של החברה האם לשולי רווח שמנים. אפל אלרגית להפסדים כספיים ממוצרים - אפילו אם ביכולתה לפצות את עצמה על הפער באמצעות מכירת תוכן. כמה מהמהנדסים האמינו תחילה שמזרים המדיה הנוכחי יוכל להזרים וידאו ברזולוציית 4K - פי שניים מאיכות הרזולוציה בדור הקודם של טלוויזיה בהפרדה גבוהה. אך 4K דורש מעבד מהיר יותר, שהיה מתפיח את עלויות הייצור.

במקרה כזה, הייתה אפל נאלצת להשלים עם שולי רווח נמוכים יותר, או לגבות מחיר גבוה משהיה השוק מסוגל לשאת. אפל החליטה להשתמש בשבב חלש יותר שהושק ב-2014 - ולוותר על 4K. גם ההחלטה להימנע משילוב שלט משחקי וידאו נבעה באופן חלקי משיקולי עלות.

הצטרפותו של טוורדאל, לשעבר מנהל Fire TV של אמזון, תאפשר לקודמו בתפקיד, פיט דיסטד, להקדיש את עצמו לגיבוש עסקאות תוכן ולהחייאה פוטנציאלית של החבילה הרזה. דיסטד הצטרף לאפל ב-2013, לאחר שכיהן כסגן נשיא בכיר להפצת תוכן בשירות הזרמת הווידיאו, הולו. טוורדאל עבר בנטפליקס ו-Roku לפני הצטרפותו לאמזון.

"שכירת אנשים שעבדו באמזון מוכיחה שאפל מערבבת דברים כדי לבצע שיפורים", אמר מנסטר. "לדעתי הם מבינים שבנקודה זו הפרויקט סטה מהמסלול". לדבריו, אם לא תתקן אפל את Apple TV, היא עלולה "לאבד את חדר המגורים".

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה