התנתקות מחברת תקשורת תאסור משלוח הודעות ללקוח

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה תיקון לחוק התקשורת, שאוסר על חברות התקשורת לעשות שימוש במאגר הלקוחות העוזבים שלהן

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה תיקון לחוק התקשורת, לפיו ברגע שצרכן מבטל את ההתקשרות עם ספק תקשורת - ייאסר על הספק באופן אוטומטי לשלוח לו פרסומות או הצעות שונות.

מדובר במכה לא קלה לחברות התקשורת, שנוהגות להשתמש במאגר הלקוחות לשעבר כדי לפנות אליהם בתדירות גבוהה על-מנת להשיבם. למרות זאת, בניגוד לדיונים דומים אליהם חברות התקשורת הגיעו עם שורה של לוביסטים וניהלו מלחמה בניסיון החקיקה, הפעם נדמה היה כי מדובר בקרב אבוד מראש.

שרון כץ מהמחלקה המשפטית של איגוד לשכות המסחר היא היחידה שביקשה לדבר מטעם החברות, וטענה כי מדובר הלכה למעשה באיבוד מאגר הלקוחות. לדבריה, לקוח שמבקש להתנתק מהשירות לא בהכרח מעוניין שלא לקבל הצעות על מבצעים שונים, ולכן אין סיבה לכרוך בין הדברים.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר על כך: "אין סיבה שהלקוח יצטרך לעבור שוב את 'עשר המכות' רק כדי לא לקבל פרסומות אחרי שהוא כבר התנתק. קולך נשמע, אבל לא התקבל". כץ השיבה בהכנעה: "אני רגילה כבר".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר בדיון כי הוא מסתייג מהתיקון לחוק מאותן סיבות שהשמיעה נציגת איגוד לשכות המסחר, אולם בסופו של דבר נמנע בהצבעה.

ח"כ שולי מועלם, שתמכה בהצעה, טענה כי חברות התקשורת צריכות לדעת שכשלקוח מבקש להשתחרר מהשירות, צריך לתת לו להשתחרר באמת".

למרות המגבלה בתיקון לחוק, חברות התקשורת יורשו להמשיך לפנות ללקוחות לשעבר כמו לכלל הציבור באמצעות טלמרקטינג - כלומר פנייה אקטיבית באמצעות שיחת טלפון. אם נפח השיחות יגבר כעת לאור התיקון לחוק, ספק אם הצרכנים יהיו מרוצים.