ניסנקורן לא נרגע: ההסתדרות שוב מאיימת בשביתה באגד

המועד לתחילת השביתה אם ייכשל המו"מ - 21 במארס ■ ארגון 15 דקות: "נוסעי התחבורה הציבורית הפכו לכלי משחק בידי אגד, ניסנקורן וישראל כץ"

בהתאם לציפיות בחודשים האחרונים, ההסתדרות חוזרת לאיים בשביתה כללית באגד, הפעם החל מ-21 במארס, "בעקבות הסחבת שנוקטים משרדי התחבורה והאוצר במו"מ מול הנהלת אגד בנושא הסובסידיה".

ההתראה הארוכה תאפשר זמן מספיק להנהלת אגד, הנהגת ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה, לנהל מו"מ מואץ ולהגיע להסכמות לפני פגיעה ביותר ממיליון נוסעים ביום.

בהודעה על השביתה המתוכננת מסר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, כי "אלפי נהגים מסורים באגד, שמסיעים קרוב למיליון וחצי ישראלים ביום, משלמים מחיר כבד על אוזלת ידה של המדינה שמפקירה את הנושא כבר תקופה ארוכה, ארוכה מדי".

איום השביתה הוא המשך למשבר שמתנהל כבר יותר משנה בין הממשלה לאגד, בעקבות פקיעת הסכם הסובסידיה של החברה בסוף 2015. בין הצדדים מתנהל ויכוח מר על התנאים להסכם הסובסידיה לעשור הבא. הממשלה דורשת מאגד למכור בעשור הקרוב לחברות פרטיות קרוב למחצית מאשכולות הקווים שלה, כך שתישאר עם נתח שוק של כ-20%. מצד הממשלה מדובר במהלך בעל תועלת כפולה: הן מימון לפרישת קרוב ל-3,000 עובדים ותיקים - חברי אגד ועובדי דור א' - והן הגברת התחרות בתחום.

אגד לא ממהרת להסכים להקטנת נתח השוק שלה, העומד על כ-37%, ובנוסף מבקשת הסכם הכולל מימון של כמיליון וחצי שקל לכל עובד לפרישה מוקדמת, על פני 18 שנה. המשמעות היא מימון עודף של קרוב ל-4.5 מיליארד שקל בתקופה זאת, בנוסף לסובסידיה גבוהה יותר משל חברות אחרות, שבהן עלות שכר הנהגים נמוכה בכמעט מחצית משכר העובדים הוותיקים באגד. בממשלה אומדים את העלות הכוללת של דרישות אגד ב-6 מיליארד שקל.

על רקע הוויכוח מונעת המדינה מאגד חלק מכספי הסובסידיה שקיבלה עד סוף 2015, כך שבסוף 2016 איימה החברה בשביתה על רקע סכנה של אי יכולת לשלם משכורות. המאבק הסלים בספטמבר באחרון והגיע לשיאו באוקטובר ובתחילת נובמבר, עם כניסתם לתמונה של שר התחבורה, ישראל כץ, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, ושר האוצר משה כחלון. השניים האחרונים סיכמו ב-6 בנובמבר, יום לפני שאיום השביתה היה אמור להיות ממומש, על הזרמה מיידית של 150 מיליון שקל לאגד לשם תשלום משכורות וכניסה למו"מ מואץ של חודש להגעה להסדר.

 

אלא שהמו"מ המואץ לא קרה. באגד טענו כחודש לאחר מכן, כי במשרד האוצר שכחו מהם ולא זימנו אותם אפילו לפגישה אחת. פניית "גלובס" לאוצר נענתה בכך שאין לחץ ויש עוד לפחות חודשיים להתנהלות במו"מ. זמן קצר לאחר מכן גם יצאה הזמנה לפגישת מו"מ ראשונה, שלאחריה התקיימו עוד כמה אך ללא תוצאות. עתה, עם סיום התקציב שהועבר, וכשברקע נראות באופק הבחירות בהסתדרות, בחר ניסנקורן לחזור למאבק ולהסלים את הטון.

"גרירת הרגליים של משרד התחבורה ומשרד האוצר בסוגיית הסכם התשומות החדש הביאה לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים", מסר היום ניסנקורן, "בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים הן לדור א' והן לדור ב'. לא נעמוד מנגד בשעה שאלפי נהגים לא מצליחים לסגור את החודש בכבוד, והמדינה מצדה ממשיכה להפקיר את האינטרס הציבורי ולדרדר את ענף ההיסעים לשפל חסר תקדים. בל לנו לשכוח שהפגיעה המכוונת בהעברת הכספים לאגד, מאיימת למוטט קואופרטיב שפועל כבר למעלה מ-84 שנה... הגיעו מים עד נפש".

תגובת משרד האוצר: "משרדי האוצר והתחבורה פועלים לחתימת הסכם חדש מול אגד, שיבטיח לציבור שיפור משמעותי ברמת השירות של אגד על ידי הגברת התחרות והתייעלות של החברה. הטענות אודות פגיעה בשכר הנהגים משוללות כל יסוד, מאחר שרק לפני שנה יזמו המשרדים בעצמם העלאה גורפת של שכר הנהגים בכ-20%, ואף הבטיחו את זכויות נהגי אגד בנושא זה אל מול הנהלת החברה, לרבות העברת עשרות מיליוני שקלים לחברה לנושא לפני 3 חודשים בלבד".

מנכ"ל ארגון 15 דקות גיל יעקב מסר בתגובה להודעת ההסתדרות: "נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מופקרים והפכו לכלי משחק בידיהם של אינטרסנטים. חברת אגד נלחמת להישאר מונופול ומסרבת לצאת למכרזים ברחבי הארץ, יו"ר ההסתדרות מנהל קמפיין בחירות ציני על גבם של הנוסעים וישראל כץ מעמיק את משבר התחבורה בישראל באמצעות הצפת הכבישים במכוניות חדשות, העמקת הפקקים ורמת ביצוע כושלת והזנחה בכל הקשור לשיפור התחבורה הציבורית בישראל. בכל מקום שחברת אגד תשבות ותפגע בנוסעים אנו מתחייבים כי נפעל להוצאת קווי תחבורה ציבורית מידיה ולטובת זכיינים אחרים". 

יו"ר ארגון "תחבורה בדרך שלנו", איתי חיים, מסר בתגובה: "אנו קוראים לאגודה העות'מאנית 'ההסתדרות החדשה' להחיל על עצמה את כללי השקיפות ולהסביר לנהגי אגד שאת כספי החבר שלהם היא מרוקנת על קמפיין בחירות לאבי ניסנקורן. כנראה שההסתדרות החדשה בלחץ מהקמת איגוד המקצועי החדש של נהגי האוטובוסים, ששותפים בהקמתו נהגי אגד, והיא מחפשת את הדרך להתחרות בהם או להפיל אותם.

"אנו קוראים לבית הדין לעבודה לעצור כל הליך של שביתה בענף התחבורה עד תום הליך הבחירות בהסתדרות החדשה, ומוכנים לשמש ידידי בית המשפט בדיון. גם הליך מכרזי חדש על קווי אגד יחייב את המתמודדים לגייס נהגים חדשים, שעה שחסרים כ-3,000-4,000 נהגים בענף והופכים משימה זו לא ישימה.

"החוצפה הבלתי תיאמן של ההסתדרות, המבקשת כספי ציבור לכסות על ערוותו של הקואופרטיב, המנוהל על-ידי חבריו ומאשימה את המדינה בבעיותיו הכלכליות של אגד, פוגעת בה כמגינת עובדים. מי שמשלם את המחיר על החוצפה הם הנוסעים והנהגים, האחרונים בשרשרת המזון בענף".