דוידי ופוזיס מכרו למוסדיים מניות נובולוג לפי שווי של 550 מ' ש'

ביקושי היתר בהצעת המכר של חברת הפצת התרופות הגיעו לכ-820 מיליון שקל ואיפשרו למוכרים לקבל תמורה הגבוהה בכ-20% ממחיר המינימום ■  ביקושים ב-1.2 מיליארד שקל בהנפקת האג"ח של דלק

משאית של נובולוג / צילום: אתר החברה
משאית של נובולוג / צילום: אתר החברה

הצמא של השוק להנפקות ראשוניות (IPO) איכותיות, בא לידי ביטוי אתמול (ב') בשלב המוסדי בהנפקת חברת הפצת התרופות נובולוג. במסגרת הצעת מכר שמבצעים בעלי השליטה בחברה - קרן פימי של ישי דוידי והיזם אהוד פוזיס, הם זכו לביקושי יתר שהגיעו לכ-820 מיליון שקל, שאפשרו להם למכור בקלות יחסית מניות תמורת כ-220 מיליון שקל.

הביקושים הגבוהים סייעו לפימי ולפוזיס למכור את מניות נובולוג לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל - המחיר שננקב טרם המהלך - גבוה בכ-20% ממחיר המינימום. את הצעת המכר מובילה לידר הנפקות יחד עם אקסלנס, ברק קפיטל ו-ווליו בייס. השלב הציבורי בהנפקה מתוכנן להתקיים ביום חמישי הקרוב ומניית נובולוג צפויה להצטרף למסחר במהלך השבוע הבא.

ההחזר של פימי: כמעט פי 4

קרן פימי תשלים מכירה של כ-35% ממניות נובולוג תמורת כ-190 מיליון שקל, אחרי שבשלב המוסדי מכרה את הנתח העיקרי תמורת כ-160 מיליון שקל, ותיוותר עם כ-15% מההון. הצעת המכר משקפת לפימי תשואה של קרוב לפי 4 על ההשקעה שביצעה בנובולוג ב-2013 (אז רכשה 50% מהחברה תמורת כ-85 מיליון שקל, בעיקר מידי פוזיס) בשקלול דיבידנדים שחילקה מאז נובולוג לבעלי מניותיה.

פוזיס, באמצעות חברת מבט-אפ, ישלים בהצעת המכר מימוש של כ-15% מהונה של נובולוג תמורת כ-85 מיליון שקל, אחרי שבשלב המוסדי מכר את עיקר המניות תמורת כ-65 מיליון שקל וייוותר עם כ-35% מהונה של נובולוג. שאול קוברינסקי, יו"ר ומנכ"ל נובולוג, מסר היום כי "השלמת השלב המוסדי בהנפקת נובולוג היא אבן דרך חשובה בחיי החברה. אנו מחויבים להמשיך ולפעול להשבחת החברה ולצמיחתה העתידית".

נובולוג (לשעבר פארם אפ), שהוקמה ב-1966 על ידי אביו של אהוד פוזיס, היא חברת הפצת התרופות הגדולה בישראל, עם נתח שוק המוערך ב-40% מבחינת שווי התרופות שהיא מפיצה. נובולוג, שמעסיקה כ-430 עובדים, משמשת זרוע לוגיסטית עבור כל חברות התרופות הגדולות, ובהן פייזר, נוברטיס, סאנופי, רוש ואחרות, ומקבלת נתח מהמכירות שהיא מבצעת עבורן, כשהיא פועלת מול בתי החולים, קופות החולים ורשתות הפארמה בישראל. המתחרה הגדולה שלה היא חברת ס.ל.א של טבע, ולצידה מתחרות בה פרומדיקו, פריגו וכמיפל.

האקזיטים של פימי ופוזיס

עבור קרן פימי מדובר באקזיט שלישי בבורסה של תל אביב המבוצע בדרך של הצעת מכר. במהלך 2014 הביאה לבורסה את חברת מוצרי הבנייה אינרום, אז מכרה פימי מניות ב-350 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל, לאחר שהשקיעה כ-200 מיליון שקל בלבד ברכישת החברה מידי קבוצת שרם פודים קלנר ב-2007-2008.

אינרום יותר מהכפילה את ערכה מאז הצטרפה למסחר בתל אביב, והיא נסחרת כיום בשווי של 1.5 מיליארד שקל. על רקע עליית הערך של אינרום, בסוף 2016 מכרה פימי כ-18% ממניות החברה למשקיעים מוסדיים בעסקה מחוץ לבורסה תמורת כ-240 מיליון שקל.

הצעת המכר השנייה בוצעה בסוף 2016, אז מכרה פימי לציבור מניות של חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס תמורת 180 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-400 מיליון שקל. פימי רכשה את אוברסיז כשלוש שנים קודם לכן, בעסקה ששיקפה לאוברסיז שווי של כ-210 מיליון שקל בלבד. מאז שהתחילה להיסחר מניית אוברסיז במהלך דצמבר, היא עלתה לשווי חברה של 420 מיליון שקל.

גם שותפה של פימי בנובולוג, אהוד פוזיס, ידע אקזיט בורסאי גדול בעבר. ב-2010 מכר פוזיס יחד עם שותפו רמי קלוגר את חברת רוזתם, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) לידי חברת הבדים הלא ארוגים עלבד תמורת כ-66 מיליון דולר.

ביקושים ב-1.2 מיליארד שקל בהנפקת האג"ח של דלק

במקביל להצעת המכר של נובולוג, גם המנפיקות הגדולות בשוק האג"ח הקונצרני ממשיכות ליהנות מביקושים גבוהים לחוב שהן מנפיקות. האחרונה מבין אלה היא קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, שעדכנה הבוקר על ביקושים גבוהים בהרחבת סדרה (י"א) שהיא מקדמת, בעקבותיהם החליטה להרחיב את הגיוס ביותר מפי 2, מ-500 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל. בהתאם החברות מידרוג ו-S&P מעלות הרחיבו את דירוגן להנפקה, ברמה של A2 ו-A בהתאמה.

קבוצת דלק, המנוהלת על-ידי אסי ברטפלד, עדכנה כי במסגרת המכרז המוסדי הגיעו ביקושים של כ-1.2 מיליארד שקל, מהם קיבלה כהתחייבות מוקדמת כ-1 מיליארד שקל, לפי מחיר מינימום ליחידה של 1,019 שקל. ברקע למהלך, נזכיר כי שותפויות חיפושי הגז שבשליטתה - דלק קידוחים ואבנר, עדכנו כי חתמו על קבלת הלוואה בהיקף של 1.75 מיליארד דולר (מחצית הסכום לכל אחת מהשותפויות) למימון פיתוח קידוח 'לווייתן' מקונסורציום של מממנים מקומיים וזרים בראשות HSBC וג'יי.פי מורגן.

גם בהנפקת החוב הקודמת שביצעה קבוצת דלק, בסוף חודש יולי, אז הציעה שתי סדרות אג"ח להמרה, היא נהנתה מביקושי יתר משמעותיים שהובילו אותה להרחיב את הגיוס פי 3, מ-400 מיליון שקל שתוכננו תחילה, ל-1.2 מיליארד שקל.

זוהי הנפקת האג"ח הרביעית שמבצעת קבוצת דלק בשנתיים האחרונות, אחרי שבפברואר 2015 גייסה כ-800 מיליון שקל, במה שהייתה הנפקת האג"ח הראשונה שלה מאז הסדר החוב העצום (יותר מ-2 מיליארד שקל) שביצעה חברה אחרת בשליטת תשובה, דלק נדל"ן, כשנתיים וחצי לפני אותה הנפקה.

גיוס חוב משמעותי נוסף בהיקף דומה, מהשבוע שעבר שרשם גם הוא ביקושי יתר משמעותיים, היה של אי.די.בי פתוח, שגייסה קרוב ל-1.1 מיליארד שקל.

עוד בין מגייסות החוב האחרונות, בלטו כמה חברות נדל"ן ובהן מבני תעשיה שבשליטת כלכלית ירושלים, שעדכנה אמש כי גם היא נהנתה מביקושי יתר בשלב המוסדי של הנפקת סדרת אג"ח חדשה שהיא מקדמת, והבטיחה גיוס בהיקף של כ-540 מיליון שקל, אחרי שבחודש האחרון גייסה כ-200 מיליון שקל נוספים.

החברה האמריקאית אול-יר עדכנה אמש על השלמת גיוס בהיקף של כ-580 מיליון שקל - כ-6% פחות מסכום המקסימום של כ-620 מיליון שקל שביקשה לגייס, ואלה מצטרפות לאשטרום ולאיי.די.או, שביצעו גם הן גיוסי חוב משמעותיים בימים האחרונים, בהיקף של כ-265 מיליון שקל וכ-390 מיליון שקל, בהתאמה.

הצפות הערך של פימי באמצעות הצעות מכר בבורסה בת"א
 הצפות הערך של פימי באמצעות הצעות מכר בבורסה בת"א

גיוסי אג"ח בולטים בפברואר במיליוני שקלים
 גיוסי אג"ח בולטים בפברואר במיליוני שקלים