הבישול הביתי תופס תאוצה: אוכל עושים באהבה ועם אפליקציה

cook ואפליקציות אחרות מציעות קונספט עדכני לספרי מתכונים ומשדרגות את החוויה לרמות שרות סירקיס והקולגות שלה לא חלמו להגיע אליהן - בין היתר בזכות היכולת לעקוב אחר משתמשים בעלי טעם דומה ולבחור את סוג המטבח או רכיבים אהובים מתוך מגוון עצום

האפליקציה cook / צילומי מסך
האפליקציה cook / צילומי מסך

מזג-האוויר החורפי של סוף השבוע האחרון שיתק את שדה התעופה של סן פרנסיסקו לשעות ארוכות. העננים והגשם הרתיעו אפילו את המטוסים מלהגיע לעיר שלרוב שטופת שמש (גם אם מכוסת עננים), ושבה גשם כמעט לא יורד.

ובזמן שהמטוסים נשארו בשדות רחוקים - גם יושבי סן פרנסיסקו עצמה החליטו לא להגיח החוצה. בימים כתיקונים, התורים לבראנץ' במסעדות ובבתי הקפה של העיר משתרכים לאורך בלוקים ארוכים, אבל השבוע הם נותרו ריקים.

אנשי ההיי-טק שלא נסעו לחופשות סקי בסוף השבוע, החליטו להישאר בבית ולבשל ארוחות - בהחלט לא בחירה שגרתית בעיר שבה יש יותר אפליקציות להזמנת ארוחות או מקומות במסעדות מאשר צלחות במדיח הכלים.

ובכל זאת, נדמה כי האובססיה של אנשי קליפורניה לבריאות החזירה בחודשים האחרונים את ההילה של הבישול הביתי.

"זה נכון שאוכל נורא טעים וזמין בחוץ, אבל לרוב הוא גם משמין ויקר", אומרת בר, ישראלית בת 29 שחיה בעמק הסיליקון עם בן זוגה. "אם לא רוצים לאכול מזון מהיר ומטוגן, צריך לשלם לא מעט על ארוחה, וזה לא משתלם. זו הסיבה שעברנו לחוק של לאכול בחוץ עד ארוחת ערב אחת בשבוע, ובשאר הזמן אנחנו מנסים לבשל בבית".

ואם כבר לבשל בבית, אז בסטייל: העדנה המחודשת של לבלות במטבח ולהכין אוכל החזירה לאופנה גם את תרבות החלפת המתכונים, רק שזו התעדכנה. כמה אפליקציות שצברו פופולריות לאחרונה מציעות מראה וקונספט עדכניים לספרי המתכונים הישנים ומשדרגות את החוויה לרמות שרות סירקיס ואחרים לא ממש יכלו להציע לפני שנים.

האפליקציה הבולטת ביותר, כנראה, היא cook. היא מעוצבת בפשטות צבעונית ומציעה לכל משתמש לבסס בה את ספר המתכונים הפרטי שלהם עם כל הפרטים הנדרשים. האפליקציה מעצבת את ספר המתכונים והופכת אותו לנעים ובר-שיתוף, כך שכל שפית מתחילה ושף מתלמד יוכלו להתגאות במה שיצרו. במקביל, משתמשים יכולים לגלוש לספרי מתכונים (ציבוריים) של משתמשים אחרים או לבחור סוג מטבח מועדף או רכיבים אהובים, ולגלות עולם שלם של מתכונים שעונים לסיווג.

"זה נורא נוח, בעיקר כי המבחר נורא גדול, ויש מתכונים מאוד מיוחדים", מסבירה בר. "הרבה פעמים אפשר למצוא מתכונים באינטרנט, אבל הם מסובכים מדי, מגיעים מבית היוצר של חברה שמנסה למכור איזה רכיב, או קשים למעקב. האפליקציה מאפשרת לי לבחור משתמשות ומשתמשים אחרים בעלי טעם דומה ו'לעקוב' אחרי המנות שהם מכינים, לשתף את מה שאני עושה ובאופן כללי לנסות הרבה דברים חדשים בלי לצאת מהאפליקציה".

התפוצה הגבוהה של שירותי משלוחים מתקדמים כמו אמזון פריים נאו, שמציעים משלוח של חומרי גלם למתכונים עד הבית בתוך שעה, תורמת גם היא לפופולריות של האפליקציה הזו ושל אחרות כמוה.

"התירוץ של 'חסרה לי אבקת אפייה' הרבה פחות תופס ,כשאפשר מהסלולרי להזמין אבקה כזו ועוד כמה דברים ולקבל את הכול בתוך דקות", אומרת בר. "זה לא שאי-אפשר למצוא מתכונים שקשה לעשות ללא הכנה מראש - אבל המבחר הגדול של מנות מכל העולם, יחד עם היכולת להזמין מוצרי בסיס הביתה, בהחלט הופכים את האופציה של להכין משהו מיוחד בבית להרבה יותר קורצת".

אף שהתחום צובר תאוצה, מתברר שעדיין יש מקום לחדשנות. כמה קבוצות יזמים בעמק הסיליקון עובדות על גרסאות מתוחכמות יותר לאפליקציות האלה, שיכללו גם אלמנטים של "מישחוק" - הפיכת חילופי המתכונים למשחק של ממש - כך שמשתמשים יצברו נקודות כשאחרים מורידים את המתכונים שלהם, ויוכלו באמצעות אותן נקודות "לרכוש" מתכונים מיוחדים היישר משפים נבחרים - או אפליקציות שיציעו מתכונים על סמך כמות הפעילות הגופנית שהמשתמש ביצע באותו יום או הארוחות הקודמות שאכל - כדי לוודא תזונה מאוזנת. בתיאבון.