טכנולוגיה: צעצועים הם לא (רק) משחק ילדים

תערוכת הצעצועים הבינלאומית, שהתקיימה השבוע בניו-יורק, משרטטת קווים לדמותו של הילד דור 2.0

תשכחו מבובות ומטושים צבעוניים. הילדים של היום, שמקבלים טאבלט בגיל שנתיים וטלפון אישי בגיל שש, מחפשים ריגושים טכנולוגיים חדשים. אם בעבר אלה היו מכונות משחק שמתחברות לטלוויזיה וצעצועי שלט רחוק מתוחכמים הרי שהיום אלה כבר רחפנים, סייענים אישיים עם אינטליגנציה מלאכותית, משקפי VR ואפליקציות עם כל דבר. ואיך ייראו החיים החברתיים והערכים של הילדים רווי הטכנולוגיה? אלה שאלות מעניינות, אבל בינתיים תעשיית הצעצועים רק מתחילה לנסות לענות עליהן. כך או כך, תערוכת הצעצועים הבין לאומית, שהתקיימה השבוע בניו-יורק, משרטטת קווים לדמותו של הילד דור 2.0.

אריסטו: מחנך מלאכותי לילדים?

הסייענים האישיים, שמופעלים באמצעות פקודות קוליות, נוצרו במקור כדי לסייע בתפעול הבית החכם. אולם כיום הם מתרחבים גם למטלות כמו חינוך וטיפול בילדים, ללא צורך בנוכחות והתערבות ישירה של ההורים. מוצר ראשון, שיצא במהלך הקיץ, הוא הסייען האישי החכםAristotle (אריסטו) מבית יצרנית הצעצועים מאטל, שתכליתו מוגדרת כ"סיוע, בידור וחינוך לילדים במהלך שלבים שונים של חייהם". המוצר נראה קצת כמו מנורת לילה מינימליסטית עם ממשק בלוטות' לטלפונים חכמים ומצלמת רשת. אולם הוא מכיל הרבה טכנולוגיות עתידניות, שפותחו בשיתוף פעולה בין מאטל לבין מיקרוסופט, שאף שילבה בו רכיבים מהסייען האישי שלה - קורטנה.

לא פחות משלושה מנועי אינטיליגנציה מלאכותית מאפשרים למוצר לזהות ילדים שונים על פי קולם ולתקשר איתם אישית בצורה משתנה ומותאמת אישית. התקשורת מתבצעת באמצעות פידבק קולי, שינוי בעוצמת ההארה והצבע של המנורה בדרגות שונות ואפליקציה סלולרית.

בשלב הבסיסי ביותר של ההתפתחות מתקשר המוצר עם עוללים באמצעות שירים, מוזיקה לפני השינה והקלטות קוליות של ההורים ומתפקד גם בתור "מצלמת שמרטף" מקובלת, שמזהה מצוקה של הילד ומעבירה התרעות אלחוטיות להורים. אולם לאורך הדרך המוצר מספק לילד שיטות ללימוד עצמי של האלף-בית והמספרים באמצעות ממשק קולי וחזותי, כמו גם מילים ראשונות, שירים וסיפורים. לילדים בגילאים גדולים יותר מוצעות פונקציות כמו סיוע בשיעורי בית ואפילו לימוד שפות זרות. ניתן להשתמש במוצר גם כמערכת קול איכותית, מנורת לילה ועוד. המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.

אופניים חכמים: חינוך גופני

בעידן הנוכחי קשה מאוד לנתק את הילדים ממסך הטלפון/ טלוויזיה/ מחשב כדי לבצע פעילות גופנית - מה שאחראי בין השאר להשמנה המונית של ילדים בארה"ב. הפתרון שאותו מציעים כיום יצרני הצעצועים הוא בשיטת "אם אינך יכול להילחם בהם, השתמש בהם". דוגמה טובה הם "אופני הכושר החכמים" לילדים, שתשיק השנה פישר-פרייס. האופניים כוללים ממשק תפעול ונורות חיווי על ידיות האופניים ורכיב בלוטות', שמקשר אלחוטית בין האופניים לבין תכנים לימודיים, חינוכיים ואתגריים, שרצים על מסך הטאבלט או על מסך הטלוויזיה באמצעות סטרימינג.

מהירות הדיווש מסונכרנת עם התכנים: ככל שהילד מדווש מהר יותר, הדמויות על המסך נעות מהר וכך גם הפעילות החינוכית/ בידורית. התכנים כוללים 15 רמות שונות של קושי, שניתנות להתאמה לפי גילו של הילד. הם מלמדים בין השאר איות, היגוי, אוצר מילים, חריזה ועוד - הכל באמצעות אפליקציה ש"מגיבה" לשימוש באופניים. מאגר המשחקים החינוכיים ניתן להרחבה לאחר הרכישה באמצעות הורדת תכנים ואפליקציות, שמשלבות בין השאר דמויות מניקלואדיון.

המוצר החדש, שהוא דור שני ומשודרג של מוצר שהושק בשנה שעברה, מתאים לכל מערכות ההפעלה הנפוצות ומוצע במכירה מוקדמת באמזון, לקראת ההשקה ביולי, במחיר של כ-149 דולר.

רחפן בכלוב: לשלוט בתנועות יד

הרחפנים לא תוכננו במקור לשמש כצעצועים אולם הם הפכו לכאלה בעל-כורחם לאור ירידת המחירים החדה וההיצע העצום בשוק. אלא שרחפני הצעצוע הביאו עימם גם שלל צרות בלתי מוכרות למשק הבית כמו ריסוק של רהיטים וחפצי נוי, הטרדה של חיות מחמד (ושל שכנים) וכמובן ריסוק עצמי ותכוף של הצעצוע היקר. פיתרון לחלק מהבעיות מציע הרחפן החדשה Aura מבית יצרנית הצעצועים KD אינטראקטיב. הרחפן הקומפקטי מקובע בתוך כלוב הגנה, שמאפשר לו לרחף בצורה מוגבלת ובמקביל גם לטפס על קירות, להתגלגל על הארץ ובעיקר לא להתרסק במקרה של נחיתת חירום.

זה לא החידוש היחיד: כדי למנוע אינטראקציה מיותרת של ילדים עם הטלפון הסלולרי, או עם שלט רחוק מורכב לתפעול, נשלטת תנועת הרחפן באמצעות מחוות ידיים טבעיות שמתורגמות על ידי כפפת שליטה אלחוטית. הטכנולוגיה של השליטה באמצעות כפפה עושה שימוש בפטנטים רובוטיים, שפותחו במקור לשימושים צבאיים. הרחפן הכלוא יושק במהלך הסתיו במחיר של כ-99 דולר.

שידור מתא הנהג: אפליקציות עם כל דבר

עידן ה-IoT לא מדלג על הצעצועים ומשנה כיום באופן יסודי כמה מהמוצרים הקלאסיים ביותר של הז'אנר. כך, למשל, חשפה מאטל בתערוכה דור חדש של רכב בשלט רחוק, שמעוצב על פי ה"באטמוביל" שתופיע השנה בסרט חדש. כל הפונקציות של הרכב נשלטות באמצעות אפליקציה אלחוטית שמותקנת בסמארטפון או בטאבלט. הייחוד הוא בפעילות, שמתבצעת בתוך "תא הנהג". המכונית "ננהגת" על ידי בובת פעולה של באטמן, שמניעה את ידיה בהתאם לפקודות ההיגוי מרחוק. הפעילות הזו מתועדת באמצעות "מצלמת קוקפיט" אלחוטית, שמשדרת למכשירים מרוחקים את הנעשה בתא "מבעד לעיניו של הנהג". המכונית מסוגלת לפלוט עשן אמיתי וכתחליף ליריות ופיצוצים היא מצוידת בפונקציית מציאות רבודה, שמשלבת בעת הצילום פיצוצים מדומים על מסך הטלפון / טאבלט. המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.

פונקציות דומות משולבות גם במערכת רכבת הצעצוע החדשה של יצרנית רכבות המודל הקלאסיות ליונל, ואלה מאפשרות - באמצעות תקשורת בלוטות' ואפליקציה - לשלוט בתנועת ובמהירות הקטר, להפעיל את הצופר ועוד. ומה לגבי ה"פריסבי" הוותיק? גם הוא צועד לעבר המאה ה-21 עם רכיב שכולל תקשורת NFC ובלוטות' ואפילו רכיב GPS זעיר, שמאפשר למשליכים מוכשרים לאתר את מקום נחיתת הדיסק בדיוק רב ולאגור באפליקציה נתונים על טווח המעוף ועוד. רק אל תבזבזו את זה על ילדים.