גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כבישים ורכבות לא יביאו את הציבור לדרום הארץ"

יו"ר מנרב, אברהם קוזניצקי, השתתף בוועידת הנדל"ן של "גלובס" והביע חוסר אמון בכך שפריסת תשתיות לבדה תחולל שינוי מהותי במפת הנדל"ן הישראלית ■ מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון, התחייב בפאנל כי קו הרכבת המהיר לירושלים יחל לפעול כמתוכנן במארס 2018

אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי
אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי

יו"ר קבוצת מנרב, אברהם קוזניצקי, שהשתתף היום (א') בפאנל "פיתוח תשתיות ותחבורה כמחולל שינוי" בוועידת הנדל"ן של "גלובס", הביע חוסר אמון בכך שפריסת תשתיות לבדה תחולל שינוי מרחיק לכת במפת הנדל"ן הישראלית. הוא הגיב לדברים על ההשפעות של מעבר צה"ל לנגב על באר שבע והסביבה.

"כבישים ורכבות לא יביאו את הציבור לדרום הארץ", אמר קוזניצקי. "משפחה שרוצה לרדת לדרום תבדוק את החינוך, תבדוק את הבריאות, איזו מרפאה יש שם, מה אפשר לעשות בשעות הפנאי; היא תבדוק את התיאטרון, עם מי הילדים ישחקו בגן המשחקים. יוקר המחיה חשוב אבל הוא משני. הדבר החשוב הוא שהמשפחה לא תזדעזע ממעבר למקום חדש. זה כמו לעבור למדינה חדשה. לא עושים את זה בגלל שיש שם כביש או שיש שם רכבת חדשה".

לדברי שאול בן שימול, שותף בקבוצת היעוץ BDO, "השאלה היא אם מי שיעבדו בבסיסי צה"ל בדרום יעברו לגור בדרום, או שייסעו מדי יום דרומה באמצעות הנגישות שנותנים הארכת כביש 6 דרומה והכפלת מסילת הרכבת".

בן שימול, המשמש מנהל מחלקת מימון פרויקטים וחוב תאגידי ב-BDO, תיאר בתחילת דבריו את היקף הפרויקט של צה"ל בדרום: מעבר של 30 אלף חיילים, בינוי של מעל מיליון מ"ר, השקעה של יותר מ-10 מיליארד שקל בהקמה ותפעול, רכש של מאות מיליונים, 500 משרות חדשות לתושבי הנגב, והשקעות של 30 מיליארד שקל בשדרוג תשתיות תחבורה, חינוך, אקדמיה, בריאות, הייטק ועוד.

"על כך יש להוסיף את הנדבכים הנוספים", אמר. "בחינוך, מקדמים עכשיו תוכנית מצויינות ל-2,000 תלמידים בהקשר המדעי טכנולוגי, עם התמחות ספציפית שרלוונטית לתקשוב ומודיעין, כשגם האוניברסיטה מייצרת התמחויות ספציפיות הנדרשות לתעשיית ההייטק ולבסיסים הצבאיים שם.

"יש פה מודל רב-שכבתי של השקעות ישירות ועקיפות בתשתיות פיזיות ותשתיות רכות. זה נותן צד אחד של הכשרה תעסוקתית וגידול בתעסוקה, אבל צריך לראות שזה תורם לפיזור בתעסוקה. היעד של הממשלה הוא תוספת של 300-350 אלף תושבים בנגב עד 2025.

"במחקר שעשינו על מעבר של פירמות כתוצאה מהתפתחות תשתיות תחבורה מצאנו שבשיקולים של פירמה אם לעבור או לא, השיקול של תשתית תחבורתית הוא לא המרכזי. השיקול הוא יכולת ההתפתחות של הפירמה באזור במגוון תחומים. רק אחרי שמתקבלת החלטה לעבור, השאלה של תשתית התחבורה הופכת להיות חשובה.

"מדובר על תשתית תחבורתית מהותית, לא עוד נתיב באיזה כביש, אלא פרויקטים גדולים שנותנים פתרון לטווח ארוך. היצע העבודה גדל במקרים כאלה, היצע עבודה מתורגם לתוספת שכר, שמתורגמת לתוספת תוצר. כביש 431, לדוגמה, נתן 15-20 מיליון שקל תועלת שנתית".

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון, התחייב בפאנל כי קו הרכבת המהיר לירושלים יתחיל לפעול כמתוכנן במארס 2018: "הבוקר ראינו את העמודים שחברת SEMI תוקעת בקרקע בפרויקט החשמול. אני מקווה שכבר ביולי נראה את הקטר החשמלי מטייל בין ענבה לבין שער הגיא במסגרת הטסטים".

איילון דיבר על חזון של "רכבת כלכלית-חברתית", וסיפר כי בימים האחרונים אישר את תוכנית העבודה של הרכבת ל-2040. "אנחנו יודעים בדיוק איפה ייבנו התחנות ואיפה יעברו הקווים ומזה אנחנו גוזרים את העבודה".

לדברי איילון, הרכבת עוברת בשנים הקרובות מהפכה שמהווה ממש "פליק-פלאק לאחור", עם מהלך החשמול, הוספת מסילות באיילון, כולל מסילה תת-קרקעית מתוכננת מהרצליה ועד דרום איילון, המסילה המזרחית מראש העין לחדרה והרחבת פעילות המטענים.

בתגובה לאמירה של קוזניצקי על כך שאם היה רוכש דירה היא היתה בסמוך לרכבת, אמר איילון כי "בכל מקום שבו יש תחנת רכבת אנחנו רוצים לפתח את כל מה שקשור לריטייל. למשל, באזור התחנה בחדרה אנחנו רוצים להיכנס עם בניין של 17 אלף מ"ר. את ההכנסות אנחנו רוצים להפנות להמשך פיתוח הרכבת".

מנכ"ל סולל בונה, אהוד דנוך, תקף את החלטת שר השיכון להכניס חברות בנייה זרות: "אני חושב שהחלטת שר השיכון שגויה. אם אתה לוקח פרויקט בישראל, יש חברות גדולות ובינוניות טובות שיכולות לבצע כל עבודה. יש כמובן עבודות כאלה ואחרות שדורשות מומחיות מסוימת, ואז החברות הישראליות מביאות את השותף הזר. אנחנו מכירים את זה מפרויקטים שונים.

"כשחברה ישראלית מבצעת פרויקט, גם עם שותף זר, הכסף והידע נשארים בישראל. זה מחזק את החברה, את הכלכלה ואת המדינה. זאת המדינה היחידה בעולם שיוצרת מצבים שבהם החברה הזרה היא זאת שמובילה והחברה הישראלית היא החברה שבצד, במקום לחזק את השוק המקומי".

אלון מסר, רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, סימן את התחבורה הציבורית כמרכיב החשוב ביותר למשק בשנים הקרובות: "הנזק למשק כתוצאה מהפקקים מגיע היום ליותר מ-20 מיליארד שקל, ואם זה יימשך זה יגיע ל-40 מיליארד שקל וכל אחד מאיתנו יעמוד עוד שעה בפקקים. הממשלה מבינה את זה.

"בשנה הבאה יתחילו עבודות על עוד שני קווי רכבת קלה, הירוק והסגול, ועשינו עבודה שהבנו בה שהקווים שאחרי זה צריכים להיות תת-קרקעיים, קווי מטרו, אבל הכל ייקח זמן. יש לנו בין 7 ל-10 שנים שבהם המצב לא יהיה הרבה יותר טוב, ובעשור האבוד הזה צריך לדאוג שיותר אנשים יעברו לתחבורה הציבורית".

במענה לשאלה מה עושים בעשור האבוד הזה ענה מסר: "אנחנו עובדים ביחד עם משרד התחבורה על איך לשפר את התחבורה הציבורית. עושים תוכנית של נתיבי תחבורה ציבורית שאפשר לקדם בטווח היותר קצר, תוכנית של מוניות שיתופיות, ומציעים גם למגזר הפרטי להעלות הצעות איך להתמודד".

**סייעה בהכנת הכתבה: שיר פלדמן

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים