פיילוט: עידן פלוס יאפשר בקרוב צפייה ב-4 ערוצים חדשים

בימים האחרונים החלה הרשות השנייה בניסוי, שמאפשר כבר כיום לחלק מהצופים לצפות בערוצים 9, 20, 24 והלא TV ללא תשלום ■ מנכ"ל הרשות: "מדובר בבשורה צרכנית גדולה"

הרשות השנייה  לטלוויזיה ולרדיו יצאה בימים האחרונים בפיילוט שיימשך כ-90 יום, במסגרתו ייבחן מערך השידורים החדש של עידן פלוס. המערך כולל כרגע את ארבעת הערוצים הייעודיים: ערוץ 9, ערוץ 20, ערוץ 24 והלא TV, ובנוסף נבחן בו גם שידורו של ערוץ 1 ב-HD.

ברשות מסבירים כי במסגרת הניסויים נבדק כעת המרבב החדש, שבאמצעותו מועברים הערוצים שנוספו. המרבב הזה, יחד עם מרבב נוסף, שלישי, קיים כבר מספר שנים, אך עד כה הוא לא הופעל, בשל העובדה שהערוצים שהיו אמורים להיות מופצים באמצעותו סירבו לשלם את העלות השנתית של הפעלתו (כ-10 מיליון שקל בשנה לכלל המערך וכ-2 מיליון שקל לערוץ בהנחה שהמרבב פועל בקיבולת מלאה).

מי שנפגע במיוחד מהמצב זה היה ערוץ 20 (ערוץ המורשת), שעל-פי הערכות חלק גדול מהקהל הפוטנציאלי שלו אינו מנוי לשירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית (הוט, yes וסלקום TV), וכך נמנעה ממנו האפשרות לצפות בו.

הערוץ אף עתר לבג"ץ בסוגיה וקיבל את מבוקשו, אך בסופו של דבר הפתרון לבעיה מגיע כרגע מכיוון אחר: במהלך הדיונים על החוק להפרטת מערך עידן פלוס, שאושר במסגרת חוק ההסדרים בסוף 2016, קיבלו ארבעת הערוצים הייעודיים (9, 20, 24 והלא TV) "הגנת ינוקא" שפוטרת אותם מתשלום של דמי הפצה במשך שנה וחצי, כך שהעלות הזאת מוטלת כרגע על המדינה, ואם בהמשך המערך אכן יופרט, היא תוטל בשלב הראשון על החברה שתרכוש אותו. לאחר שנה וחצי, נקבע בחוק, העלות תעמוד על 1.8 מיליון שקל לשנה, ללא קשר למספר הערוצים שיעלו על המרבב.

לגבי שידורי ערוץ 1 ב-HD, ברשות השנייה מבהירים כי הם אמנם נבחנים כרגע במסגרת הפיילוט, אך כלל לא בטוח שהם ימשיכו לפעול באופן קבוע, מכיוון שנושא העלות (כ-3.5 עד 4 מיליון שקל בשנה), אינו מוסדר כרגע, בוודאי על רקע חוסר הבהירות שקיים ממילא סביב נושא תאגיד השידור.

ניר שוויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי לדעתו "מדובר בבשורה צרכנית גדולה מאוד עבור פלח לא קטן באוכלוסייה, שיוכל ליהנות כעת מצפייה חינם בערוצים נוספים ובאיכות טובה".

בהקשר זה צריך לציין כי חלק מממירי עידן פלוס שנרכשו בעבר לא מאפשרים לקלוט את הערוצים שעלו על המרבב החדש, ומי שירצו לצפות גם בהם יצטרכו לקנות ממיר חדש, בעלות חד-פעמית זניחה יחסית. מקלטי הטלוויזיה החדשים שנמכרים בשנים האחרונות כבר כוללים בתוכם ממיר מתאים שמאפשר לקלוט גם את הערוצים החדשים.

מערך עידן פלוס פועל מאז 2009 ומאפשר קליטה ללא דמי מנוי של ערוצים 2, 10, 1, 33, 99 ו-23. המדינה השקיעה במערך כ-130 מיליון שקל, ועל-פי הערכות של משרד האוצר, כיום כ-160 אלף איש מסתמכים עליו לצפייה בטלוויזיה, כשבנוסף גם מנויי סלקום TV קולטים חלק מהערוצים באמצעותו.

כאמור, במסגרת חוק ההסדרים האחרון נקבע כי המערך יופרט, ובאוצר מעריכים כי מהלך זה יאפשר לו להפוך לאטרקטיבי יותר ולהגביר את התחרות בדואופול של הוט ו-yes.