גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק המשחקים? רק שוק הנשק והסמים גדול ממנו"

תעשיית הגיימינג צומחת במהירות, והחברות הישראליות בולטות בה ■ עפ"י התחזיות, המפץ הגדול בעולם המשחקים הדיגיטליים עדיין לפנינו

את זה שאנחנו צריכים לשכוח מה שחשבנו פעם על טלוויזיה, הפנמנו כבר מזמן. עכשיו, אנחנו צריכים לשכוח גם מה שחשבנו על עולם הגיימינג והגיימרים. לפני שאתם מדפדפים בביטול ועוברים לכתבה הבאה, מתוך הנחה שמדובר בתחום של גיקים ומשוגעים לדבר, קחו בחשבון שאנחנו עומדים בפתחה של מהפכה. כן, עוד אחת.

ניר מירצקי, יו"ר GameIS, עמותת תעשיית פיתוח המשחקים הדיגיטליים בישראל, מעיד על כוחו של התחום. מירצקי, שמונה באחרונה למנכ"ל העמותה לאחר שכיהן בה כיו"ר, ממלא את התפקיד בהתנדבות. בנוסף, הוא שותף בחברת ההפקה TheGamers.TV, המפיקה משחקים וסרטים.

"אני בתעשייה הזו כ-10 שנים", מספר מירצקי. "בהתחלה זה היה עניין של חבר'ה כאלה. קהילה של גיקים. ואז הפייסבוק, האייפון והאנדרואיד בהמשך אפשרו להפיק משחקים בלו"ז קצר ובעלות נמוכה יחסית, מה שמתאים לשוק הישראלי. זה קרה מהר מאוד. תוך חודשים ספורים זה הפך מקהילה לתעשייה ומהר מאוד החלו להגיע סיפורי הצלחה כמו חברת ניטאקו למשל, או סיידקיק, שהחלו לפתח משחקים. פתאום היה לזה גם כסף. בהמשך היו הצלחות גדולות יותר, כמו המכירה הראשונה של פלייטיקה בעבור כ-90 מיליון דולר לסיזרס, מכירה שהמשיכה להתגלגל, כשעכשיו הם מכרו אותם הלאה בכ-4.2 מיליארד דולר לתאגיד סיני שקם לצורך הרכישה. לצורך ההשוואה, אנחנו מדברים על מכירה בסדר הגודל של יאהו".

יש עוד דוגמאות להצלחה?

"יש כמה וכמה חברות ישראליות בקנה-מידה בינלאומי, כמו פלאריום. אם פלייטיקה הם יותר בעולמות הקזינו, בפלאריום מדברים כבר על משחקי אסטרטגיה רציניים. הם לגמרי 'חדי-קרן' בתחום".

הם לא שוק קצת נישתי? בכל זאת, גיימרים.

"שוק המשחקים? זה שוק שהוא גדול מהסייבר. אולי רק שוק הנשק והסמים גדול ממנו. את מכירה מישהו שלא משחק במשהו? רוב האנשים שמשלמים היום על משחקים הם לא גיימרים. אנשים משלמים דולר ביום על משחקים ולא מרגישים את זה בארנק. הודות לכך, פלייטיקה עושים עשרות מיליונים ביום".

"התעשייה מגיעה למאות מיליארדי דולרים"

דורון ניר, גם הוא ממקימי עמותת GameIS, מכהן כמנכ"ל הסטארט-אפ Stream Elements ומרצה במרכז הבינתחומי. "אני מרצה בתוכנית המצטיינים במדעי המחשב שנקראת IDC InGame - תוכנית בה סטודנטים בשנים מתקדמות במדעי המחשב עובדים יחד עם סטודנטים לתקשורת ופסיכולוגיה וסטודנטים לעיצוב מבצלאל. זו תוכנית ייעודית שבה מפתחים משחקים. הסטודנטים מקימים סטודיו, ופרויקט הגמר שלהם זה משחק שעולה לאפסטור. זו השנה השלישית שהתוכנית רצה בהצלחה", הוא מספר.

מה קרה שעכשיו השוק הזה כל-כך צומח?

"רק עכשיו? זה ממש לא רק עכשיו. כבר למעלה משלושים שנה שהתעשייה הזו צומחת ומגיעה גם למאות מיליארדי דולרים. גם במבט לאחור, תמיד הקצב היה הרבה מעל קצב הצמיחה הרגיל.

"הילדים של היום הם צרכנים נלהבים של ממשקים דיגיטליים. חברת Tabtale מפתחת כבר משחקים לגילאים צעירים מאוד ולפעוטות. יש גם את Kidoz שמייצרת מערכת הפעלה לטאבלטים לילדים. הבן שלך יתבגר למשחקי מובייל יותר מתקדמים, ימשיך לפוקימון וקש רויאל, משם למיין קראפט, לגו...".

גם לגו זה משחק דיגיטלי?

"לגו זה מותג מאוד מצליח גם בתעשיית הצעצועים וגם במשחקים הדיגיטליים. הם מפעילים חברת פיתוח שמפתחת עבורם ומשתמשת בשם המותג".

אז משחקים זה כבר לא רק עניין לגיקים וגיימרים?

"מה זה גיקים וגיימרים? את מכירה משפחה בישראל שבה אין לפחות שניים שמשחקים בטאבלט, בסלולר או בקונסולה? כשמדברים על שימוש בסלולר, השימוש הראשון הוא מסרים, השני הוא מצלמה והשלישי הוא גיימינג. השיחות נמצאות במקום הרביעי או החמישי. בתחום הזה כל הזמן יש אקזיטים. חברות ישראליות הן מהדומיננטיות בתעשייה. תעשיית המשחקים היא מהטובות ביותר שמדינה יכולה להתברך בה. זו תעשייה נקייה.

"כל חברות פיתוח המשחקים בארץ הן בהגדרה יצואניות, ובניגוד לסייבר סקיורטי שפונה למהנדסי 8200, תעשיית המשחקים מייצרת עבודה למגוון רב יותר של תחומים ומגזרים. אני מקווה שנהפוך למובילי התחום, כמו שפינלנד היום - יש להם תעשיית משחקים מדהימה".

זיו רבינוביץ', מנהל חטיבת הגיימינג בקשת, מספר שלגיימינג יש זווית מקומית ובינלאומית. "בקשת אינטרנשיונל, בנוסף להפצה בארה"ב ובאנגליה, יש לנו גם צוותי פיתוח. בלוס אנג'לס למשל, יש לנו כרגע שלושה פיילוטים שלא כולם בהכרח יהיו על המסך של קשת", הוא מספר.

למה בעצם להיכנס לתחום הגיימינג ולהקים חטיבה ייעודית?

"ההחלטה הזו בוערת כבר הרבה זמן, מתוך תפיסה שמשחקים הם חלק מאנטרטיימינג, וכיוצרי תוכן יש לנו שם מקום. הסטורי טלינג שלנו, החומרים, לא חייבים להישאר בגבולות הטלוויזיה. במדינות אחרות בעולם זה מקובל מאוד.

"רוב ההשקעות הגדולות ב-VR (מציאות מדומה) ב-2016 היו בסביבות 2.5 מיליארד דולר", מוסיף רבינוביץ'. "יש צמיחה אדירה, ורואים שהמשקיעים הגדולים אלה בעיקר חברות מדיה גדולות. המון חברות מסורתיות שעוסקות בעיקר בהפקות נכנסות לעולם החדש הזה, כי הוא מנוע צמיחה אדיר. זה לא רק גיימינג, זה גם סרטים ב-VR. כל העולם הזה נהנה עכשיו מהשקעות. כמעט אין חברה מכובדת בעולם שלא עושה משהו בתחום - פותחת חטיבה, משקיעה במיזמים, מקימה אולפנים. מי שמשקיעים בזה הם בדרך-כלל סטארט-אפים שחיים מהשקעות. מן הסתם אלו חברות צעירות".

אז על מה בעצם אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על גיימינג.

"זה נושא רחב מאוד. אצלנו במקרה המשחק הראשון הוא VR. המחלקה שלי פונה לשוק בינלאומי. אם במשחק כמו של התוכנית 'המשימה: אמזונס' העבירו IP של קשת לעולם המשחקים, המחלקה שלי יוצרת נכסים חדשים שאין להם בהכרח קשר למה שקורה אצלנו על המסך".

תן דוגמה.

"לפני שבועיים השקנו את המשחק הראשון, משחק VR שנקרא 'RACKET NX'. מוכרים אותו בחנות אפליקציות של משחקים ל-PC. השקנו אותו וזה היה מעל כל הציפיות. הוא התקבל באהבה על-ידי קהילת ה-VR העולמית. לא ציפיתי לכזה פיצוץ".

מהו בעצם המשחק?

"זה משחק סקווש בחלל לכמה שחקנים".

מיהו קהל היעד?

"הדור הראשון של הקונסולות האלה, יקר מאוד. צריך גם מחשב חזק וגם ערכת ראש (head set), והשחקנים הם ה-early adopters. חשוב מאוד להיות שם כבר עכשיו, כי התחום הזה מתפוצץ. בעוד שנה-שנתיים הדור השני של המוצרים הנלווים יהיה קליל יותר וזול יותר, ולכן הוא כבר יהיה בכל בית".

עדיין קהל היעד נשמע לי גברים, צעירים וגיקים.

"צעירים פלוס, כי זה עולה כסף. היום זו השקעה של כ-10,000 דולר. אז כרגע מדובר ב-2-1 מיליון איש בעולם שיש להם בבית את הערכות. אבל לפי כל התחזיות, בשנת 2020 יהיו 100 מיליון איש. אם נצליח לבסס את עצמנו בעולם לפני ההתפוצצות, נהיה שם כשזה קורה, וזה מנוע הכנסות אדיר לחברה. יש פה כמה מטרות - אנחנו חברה מסחרית וזה מנוע צמיחה, אבל יש פה גם מועדון אקסקלוסיבי של יוצרי תוכן בעולם שהוא קנבס חלק וחדש.

"כשיצא משחק אנגרי בירדס, למשל, הוא לא היה זמין כמו עכשיו, היו רק כמה עשרות מיליוני מכשירים שהתאימו לו, והיום הוא נראה מובן מאליו. אז היו הדורות הראשונים, ותוך שנה-שנתיים, העולם הזה קפץ מעשרות מיליוני מכשירים למאות מיליוני מכשירים. כשפלטפורמה הופכת להיות בכל בית, מי שכבר נמצא מבחינת מוצרים, גדל איתה".

להפוך את הצופה ליוזר פעיל

ישנם גם משחקים שקשורים לתכנים מהמרקע, את חלקם אנחנו כבר מכירים, והם לא מפתיעים אותנו. הם גם נגישים לכל מי שמעוניין.

לעודד תבור, מנהל קריאייטיב במחלקת הפרומו של קשת, יש ניסיון כעורך ובמאי פרומואים. נכון להיום הוא גם שותף ובעלים של סטודיו הגיימינג "פארטי פופרז". הסטודיו אחראי בין היתר למשחק "חדר וחצי" מ"ארץ נהדרת", של היוצרים ניר וגלי.

למה משחק דווקא ל"חדר וחצי"?

"קודם כל מתוך אהבה וחיבור שלי ושל עמרי הנגבי, שיצר איתי את המשחק, לסדרה ולהומור שבה, וההבנה שהחיבור הזה קיים גם אצל הצופים-משתמשים. מה שעזר מאוד זה שקיבלנו מניר וגלי זהב טהור ליצירת המשחק, בדמות הארד דיסק עמוס בעיצובים וחומרים".

מה היה המודל ששאפתם אליו? הייתה איזו השראה של משהו מחו"ל?

"ידענו שאנחנו רוצים ליצור משחק שיתבסס על משחקים שאנחנו, כגיימרים, מאוד אוהבים, ובמובן מסוים המשחק הזה הוא מעין מגה-מיקס של רעיונות שיצרו משהו חדש. משחק בשבילנו זה עניין של ביטוי. קולנוען יוצר סרטים כדי שאנשים ישבו, יתבוננו ויקשיבו לסיפור. מפתח משחקים מכניס את הצופה פנימה לתוך החוויה הסיפורית-משחקית ובעצם הופך אותו לשותף-יוזר פעיל".

מה היה הרעיון במשחק?

"ליצור פאזל מתמשך שיפתיע, יאתגר וגם יצחיק, ושיישאר נאמן לשפה ולהומור של הסדרה. היו לו 1.5 מיליון הורדות, כ-60 אלף מהן בחו"ל. חסרים לנו נתונים דמוגרפיים מכיוון שהמשחק נעשה כפיילוט".

הופתעתם מההצלחה?

"הרגשנו שיש לנו דבר טוב ביד, אבל לא ידענו כמה אנשים יתחברו למשחק. הופתענו כשגילינו מאות סרטונים של המשחק ביוטיוב, הופתענו כשזכינו בתחרות בינלאומית שנערכה בהונג קונג, והופתענו כשאנשים התחפשו לדמויות מהמשחק ויצרו סרטונים שמדמים את המשחק בלייב - לא חשבנו שזה יגיע לעוצמות אנגייג'מנט כאלה. אבל גם הופתענו מהכשלים הטכניים שנתקלנו בהם לאחר ההשקה, בכל הקשור לתאימות של המשחק לכל המכשירים בשוק".

מה עושה משחק למצליח?

"אני לא חושב שיש נוסחה בטוחה בעניין הזה. הרבה מהחוויה קשור לקצב וכמובן יש עוד המון דברים שצריכים לעבוד - עיצוב, משחקיות כיפית, דמויות, הומור, איזון נכון בין קושי להצלחה. יש קשר מסוים לעולם הפרומואים במובן הזה שגם פרומואים מייצרים חוויה שאמורה לתת לך תחושה של 'אני רוצה עוד'. אחד הדברים החשובים במשחק טוב, הוא לייצר את הרצון אצל השחקן לעשות עוד סיבוב ולהשתפר".

"פלטפורמת הכנסות חדשה ומשמעותית"

עופר נאור, מנהל תחום דו-מסכי בקשת, מסביר ששם התחום שלו מתייחס לכך שיש שני מסכים - הטלוויזיה והטלפון ("אבל תכל'ס יש גם את המחשב והאייפד").

"אני אחראי על כל הפעילויות שקורות בחיבור בין שני המסכים האלה - כל הפעילויות הדיגיטליות שקשורות לתוכניות קשת. בעולם זה נקרא סקנד סקרין, אבל אצלנו בקשת הוחלט לשנות את זה כי כבר לא ברורה ההיררכיה של מהו המסך המרכזי ומהו המסך המשני, שניהם ממלאים תפקיד חשוב אצל הצופים-גולשים-משתמשים, וככל שעובר הזמן, הצריכה של התוכן רק מתחזקת במובייל, אז החלטנו לתת לזה שם שנותן כבוד לשניהם".

איך עובדים מול שני המסכים?

"באופן כללי, אפשר לחלק את הפעילויות הדו-מסכיות לשני סוגים עיקריים. הראשון - פעילויות שמסונכרנות עם התוכנית, כלומר הן קורות בזמן השידור עצמו וממש משפיעות על מה שקורה בתוכנית. הדוגמה הטובה ביותר היא ההצבעות בתוכנית 'הכוכב הבא' שקובעות אם המתמודד יעבור או לא, או ההצבעות של 'האח הגדול' שבהן קובעים מי יודח.

"הסוג השני הן פעילויות שלא משפיעות על התוכנית אבל צריך לצפות בתוכנית כדי להשתתף בהן. למשל המשחק שעשינו בימי שישי שנקרא 'טאץ', שבו הראו על מסך הטלוויזיה תמונה שיש בה פרט לא נכון. בו-זמנית אותה תמונה הופיעה באפליקציה והיה צריך ללחוץ על האזור בתמונה שבו מופיעה הטעות, ומי שלחצו ראשונים זכו בפרס. היו גם פעילויות אחרות, למשל לענות על שאלות שלגבי דברים שהרגע קרו בפרק, כמו מה אמר אייל שני למתמודד ב'מאסטר שף', או כשב'בייקאוף' נתנו לחשוף חלקים מתמונה של עוגה והיה צריך לזהות מי הכין אותה. פעילות מאוד מוצלחת הייתה לנו בעונה השנייה של 'הכוכב הבא', אז ביקשנו מהצופים לנחש כמה אחוזים יקבל המתמודד מהשופטים".

נאור מוסיף שיש גם הרבה פעילויות לא מסונכרנות שמלוות את התוכנית, כלומר פעילויות שקורות אחרי הפרק או בזמן הפרקים לאורך העונה, והוא מספק שלל דוגמאות: 'תו הכוכב' שבו צריך לזהות שירים מהעונה ב'כוכב הבא'; משחק שפותח ל'המשימה: אמזונס' שבו רצים ביער ומתחמקים ממכשולים, או פעילות שנקראת 'מציצים ל...', שבמסגרתה נותנים לגולשים להיכנס לטלפונים של הדמויות מסדרה כמו 'כפולים' או 'שחקן זר' ולראות את החיים הדיגיטליים שלהן - מה הם מפרסמים בפייסבוק או באינסטגרם, ההתכתבויות שלהם בווטסאפ או במיילים, וכדומה.

למה בעצם צריך חיבור כזה?

"דבר ראשון, גם ככה הרבה אנשים צופים בטלוויזיה תוך שהם מתעסקים עם הטלפון שלהם - 86% מהאוכלוסייה הכללית, 92% מהצעירים - אז לפחות שיתעסקו איתנו. בתור גוף שחדשנות זה אחד מהערכים שלו, אנחנו חייבים להיות שם. חוץ מזה, הפעילויות המסונכרנות מתגמלות צופים שרואים את התוכנית בזמן שהיא משודרת, וזה עוזר לנו עם המפרסמים.

"בנוסף, זה עוזר בחיבור אל התוכן, בעיקר פעילויות כמו 'מציצים ל...' שמספקות עוד תוכן שקשור לדמויות ורמזים על מה שקורה בסדרה. אנחנו מעדכנים את התוכן הזה באופן יומי לאורך העונה, ורואים אחוזים מאוד גבוהים של משתמשים שחוזרים לפעילות גם בימים שהסדרה לא משודרת".

ובכל זאת, הוא מודה הכסף הוא מניע משמעותי, בעיקר כשהרגולציה לא נושפת בעורף: "כנראה שהמוטיבציה הכי גדולה לעשות את זה היא שמדובר בפלטפורמת הכנסות חדשה ומשמעותית. השילוב של חיבור למותגים טלוויזיוניים חזקים, והחופש שיש לנו בדיגיטל להציע פעילויות שתפורות גם להיבט המסחרי ולמסרים שהמפרסמים מעוניינים להעביר - ומשוחררות מהרגולציה הכבדה שיש על מסך הטלוויזיה - מאפשרים לנו להציע למפרסמים עוד כלי שרמת האנגייג'מנט של הצופים בו הרבה יותר גבוהה מסתם באנרים. אנחנו יכולים ללמוד עליהם הרבה יותר, ובמקביל מספקים להם חוויה כיפית שעוזרת למותגים".

יש לך נגיעה לטכנולוגיה?

"אני לא יודע לתכנת שום דבר, וכך גם הצוות שלי. התפקיד שלנו הוא לשבת עם החבר'ה מהתוכן, עורכי התוכניות או מפתחי הפורמטים, ובמקביל גם עם הצוות המסחרי, לאסוף מהם את כל הפנטזיות והצרכים שלהם, ולחשוב, לתכנן ולאפיין מוצר שייתן מענה לכולם. ברגע שיש לנו את זה, אנחנו עובדים מול המעצבים והמתכנתים שמפתחים אותו בפועל".

העולם לא שייך רק לצעירים

ומה קורה במקביל בעולם? מתברר שלעומת מדינות אחרות מצבנו סביר. "כל גופי השידור הטלוויזיוניים נתקלים באותם אתגרים: איך מעודדים אנשים לצפות בתוכן שלך בזמן שאתה רוצה? איך מחברים אנשים אל מותגי תוכן כשיש היצע כל-כך רחב, וכל אחד יכול לצרוך המון תכנים בהמון פלטפורמות שונות? איך מפצים על הירידה בהכנסות מפרסום בטלוויזיה שעוברות לפרסום בדיגיטל?", אומר נאור. "התחום הזה נותן מענה לאתגרים האלה. אז יש מקומות בעולם יותר מתקדמים בתחום הזה, כמו למשל באנגליה, בצרפת, במדינות מסוימות בדרום או מרכז אמריקה, ויש כאלה שאצלן תהליך ההסתגלות לטכנולוגיה איטי יותר, שלא לדבר על אתגרים כמו שיש בארה"ב, איך עושים פעילות מסונכרנת לתוכנית שמשודרת בחוף המערבי בלייב בשעה מסוימת ובחוף המערבי במוקלט בשעה אחרת.

מיהו קהל היעד?

"גילינו שאם מדובר במשחקים מאוד פשוטים, שדורשים פעולה אחת ברורה ולוקחים מעט מאוד זמן - מה שנקרא casual gaming - אז הקהל מאוד רחב. בפעילויות הדו-מסכיות האחרונות שלנו הזוכים הגדולים היו דווקא מורה פנסיונרית קיבוצניקית, בחור שסיים לימוד משחק ובחורה שזה עתה התחתנה - מגוון הרבה יותר רחב ממה שאנחנו בעצמנו ציפינו, כי חשבנו שהקהל הפוטנציאלי הוא צעיר. זה גם מאוד תלוי לאיזה תוכן המשחק קשור. במשחק של 'המשימה: אמזונס' היו לנו הרבה מאוד משתתפים צעירים בגילאי העשרה המוקדמים ועד אמצע העשרים, ולעומת זאת במשחק של 'בייקאוף' הקהל היה יותר מבוגר. בהצבעות של 'הכוכב הבא' דווקא ראינו טווח רחב של גילאים, עם פחות דגש לצעירים מאוד. אנחנו חושבים שזה בגלל שאפשר להירשם להצבעה דרך פייסבוק, ומדובר בדור שכבר לא נמצא בפייסבוק. עכשיו אנחנו מפתחים לזה מענה כדי שגם הם יוכלו להשתתף".

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל