בעקבות זכייה בקפריסין: אקסון מוביל מתעניינת גם בישראל

חברת הענק האמריקאית התבשרה השבוע על זכייתה ברישיון חיפוש בקפריסין, במסגרת מכרז מוצלח לממשלת האי, שבו זכו גם טוטאל, ENI וקטאר פטרוליאום ■ בסביבת שטייניץ אומרים כי הזכייה מגדילה את הסיכויים שאקסון תחפש גם בישראל

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה יובל שטייניץ נפגש השבוע ביוסטון עם בכירים בחברות אקסון מובייל ושל (Shell), במסגרת ביקורו בארה"ב. בסביבת השר אומרים כי בעוד שחברת של לא תשתתף ככל הנראה במכרז הרישיונות החדש לחיפושי גז ונפט במימי ישראל, אנשי אקסון מוביל הגיעו מצוידים במידע רלוונטי רב והביעו עניין במכרז.

הסיבה לכך, לפי הנטען, היא ההכרזה מלפני יומיים על זכייתה של אקסון במכרז לחיפושי גז ונפט בבבלוק 10 בקפריסין, כחלק מקונסורציום עם קטאר פטרוליאום. בשני בלוקים נוספים במכרז הקפריסאי זכו גם קבוצה המורכבת מ-ENI ו-Total, ו-ENI באופן עצמאי.

בבלוק רביעי, שהוחזק כבר על ידי Total ביקשה החברה את אישור ממשלת קפריסין לצירוף ENI לרישיון ב-50%, משום שהבלוק ממוקם 6 ק"מ בלבד משדה זוהר המצרי שגילתה ENI. בטוטאל מצפים שהידע הרב של החברה האיטלקית על הגיאולוגיה של האזור תסייע למציאת גז גם בקפריסין.

בסביבת השר שטייניץ אומרים כי מכיוון שאקסון מתחילה להתכונן לפעילות באזור סמוך, בחברה סבורים שעשוי להשתלם לה לפתח פעילות מקבילה בישראל, ולהשתמש באותה תשתית הולכה לגז שיימצא בשתי המדינות, לשם יצוא לאירופה.

השר שטייניץ יצא בתחילת השבוע לרומא ומשם לניו יורק וליוסטון, לשבוע של פגישות עם גורמים בתחומי האנרגיה. ברומא נפגש שטייניץ עם מקבילו האיטלקי ובניו יורק קיים פגישות בבנקי ההשקעות ברקליס, מורגן סטנלי, גולדמן סאקס, JP Morgan וקבוצת משקיעים פרטיים בארגון בנק RBC. ביוסטון השתתף שטייניץ בוועידת האנרגיה CERAweek וקיים פגישות עם חברות אנרגיה.

השר שטייניץ מסר ל"גלובס": "הופתעתי לראות ששרי אנרגיה ונציגי חברות אנרגיה מרחבי העולם מברכים אותנו על תחילת פיתוח לוויתן לאחר שנים של עיכוב. כמעט כולם הניחו שלוויתן הוא מקרה אבוד… זאת במיוחד על רקע המשבר בהשקעות בשדות גז טבעי ונפט המתחולל בעולם, והעובדה שחלק מהפרויקטים במים עמוקים מסוגו של לוויתן בוטלו את נדחו באזורים שונים בעולם.

"בפגישות עם בנקי השקעות מהגדולים בעולם, ציינו בפנינו את השינוי התדמיתי של ישראל בשוק האנרגיה: ממקום שלא כדאי להתקרב אליו, למדינה אחראית ואטרקטיבית להשקעות בתחום האנרגיה בכלל והגז הפרטי בפרט. התוכניות שהצגנו להקמת צנרת תת ימית מישראל לטורקיה ומישראל וקפריסין ליוון ולאיטליה, עוררו התעניינות שהפתיעה אותנו".