במארס 2013 סגרה יזמית הרכב החשמלי "בטר פלייס" את שעריה. במבט לאחור נראה, שאחת הטעויות האסטרטגיות של החברה הייתה הניסיון לייצר מהפכה "עממית" ירוקה, שתתחיל מציי הרכב ומלקוחות המשפחתיות הזולות. בדיעבד, ייתכן שהיא הייתה צריכה להתחיל דווקא מלמעלה. עובדה: כיום מתרחשת בשוק הרכב הישראלי "מיני מהפכה ירוקה" וסוחפת בפלחים העליונים והיוקרתיים של השוק.

אנחנו לא נאיביים: ברור לנו, שמה שמריץ כיום את המאיונים העליונים בישראל אל כלי הרכב ההיברידיים-נטענים (פלאג-אין), זו לא הדאגה מפני התחממות הגלובלית אלא ההזדמנות הנדירה לזכות בהטבת מס גבוהה המדינה. לא נופתע גם אם רבים מכלי הרכב שנרכשים כיום יתחברו לשטקר רק לעיתים נדירות. אבל אם זה מה שנדרש כדי לחשוף את הלקוחות בארץ לנפלאות ההנעה האלטרנטיבית והידידותית לסביבה - דיינו.

הטבות המס הן בהחלט נקודת פתיחה ראויה לסיפורה של ה-330e החדשה. באירופה המכונית עולה כ-47 אלף יורו, מחיר זהה כמעט ל-330 בעלת מנוע בנזין-טורבו הרגיל. בישראל היא עולה 40 אלף שקל פחות מאחותה הנורמלית ומציעה הרבה יותר אבזור תקני, מה, שמגדיל את הפער לטובתה בכ-20 אלף שקל נוספים לפחות.

למרות היותה מהמתוחכמות בעולם הרכב, ה-E לא מתהדרת בנוצות ירוקות ומסתפקת בסימולים קטנים מאחור ובצדדים ובגוון כחלחל מטאלי על הגריל הקדמי. למעשה, ההבדלים החיצוניים לעומת ה-3 ה"רגילה" כה מינוריים עד, שהיבואן מצא לנכון לכסות את רכב ההדגמה במדבקות ענק, שזועקות "IPerformance" - הלוגו הקבוצתי של גרסאות הפלאג-אין של ב.מ.וו.

גם תא הנוסעים שומר על המראה האינטימי והמוכר של ב.מ.וו. ההבדל העיקרי הוא מסך מולטימדיה אופקי וגדול ברזולוציה גבוהה, מקביל לזה של סדרה 7, שכולל כמה אופציות תצוגה ייחודיות למעקב אחרי פעולת המערכת ההיברידית. צד ייחודי נוסף, קומפקטי יותר, מוטמע בתוך לוח השעונים המרכזי, אולם הסימולים שעליו כה קטנים עד שהם מגבילים את שימושיותו.

בכל הנוגע לאבזור התקני מספקת ה-330 פלאג-אין הצצה ליקום מקביל, שבו המדינה לא גובה 82% מס על כל פריט אבזור של היצרן. מכיוון שהטבת המס ה"ירוקה" חלה גם על אבזור מקורי, מגיעה סדרה 3 פלאג-אין ארצה עם רשימת אקסטרות בלתי נגמרת, ובהן: חישוקים קרביים, מושבים חשמליים משוכללים, טלוויזיה מובנית ובערך כל מערכת בטיחות אקטיבית, שזמינה בסדרה 3 בחו"ל.

מערכת ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר בנזין, מנוע חשמלי רציני בהספק 65 קילוואט וסוללת ליתיום מקוררת, שביחד מייצרים הספק של 252 כ"ס - מקביל ל-330 בנזין הרגילה - ומומנט של 42 קג"מ, שזמין כמעט מאפס סל"ד. המרשים מכל במערכת ההנעה הוא הבגרות ההנדסית שלה: אין קפיצות, בעיטות או העברות גסות בין חשמל לבנזין ולהיפך. הכל זורם בצורה חלקה וכמעט שקופה למשתמש, כאשר המחשב מנהל את העסק.

בשיוט נינוח המערכת מעניקה עדיפות תמידית למנוע החשמלי, שמניע את הרכב בשקט מוחלט עד למהירויות כלל לא מבוטלות. כשנחה על הנהג רוח קרבית, די בבחירת מצב "ספורט" כדי לקבל גל מאסיבי של תאוצה ליניארית חלקה ושקטה בכל סל"ד, בכל שיפוע וכמעט בכל מהירות. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 6.1 שניות, כמעט כמו ב-330 טורבו הרגילה, וזאת למרות שההיברידית כבדה יותר בקרוב ל-150 קילו.

מי שיקפיד על טעינה מלאה של הסוללה כל יום ויתייחס בעדינות לדוושת התאוצה, יוכל להרגיע את מצפונו הסביבתי עם תנועה של עשרות קילומטרים על חשמל בלבד עם אפס פליטה ונתון פנטסטי של מעל 30 קילומטרים לליטר.

אבל קרוב לוודאי, שלא בשביל זה קונים ב.מ.וו סדרה 3. מי שיתן למנוע לטעון עצמאית את הסוללה, וינצל אותה כהלכה לנהיגה רצינית, בסיוע האיזון המפורסם וההיגוי המענג של שלדת סדרה 3 - יוכל לצפות לכ-20 קילומטרים לליטר. עדיין חיסכון מכובד, ולא נשכח את שווי השימוש המופחת במקרה שמדובר ברכב חברה.

בשורה התחתונה, ב-280 אלף שקל, ה-330 פלאג-אין היא הוכחה ניצחת - והרבה יותר ריאלית ושימושית מה-I8 האקזוטית - שאפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה. הנאה מנהיגה לא חייבת לבוא על חשבון הסביבה.