עסקת מובילאיי: כיצד יסווגו רווחי העובדים, וכמה מס הם ישלמו?

עו"ד אסף הופמן: שיעור המס שישלמו העובדים על האופציות נע בטווח רחב מאוד, בין 25% ל-50%, ותלוי בשאלה האם רווחיהם ימוסו כרווחי הון או כהכנסה מעבודה

עו"ד אסף הופמן / צילום: סטודיו שולמן
עו"ד אסף הופמן / צילום: סטודיו שולמן

כפי שפורסם אתמול (ב') ב"גלובס", קופת המדינה צפויה לתפוח בעוד כ-4 מיליארד שקל לכל הפחות, בעקבות תשלומי המס של בעלי המניות הישראלים מעסקת מובילאיי-אינטל. ואולם, לא רק בעלי המניות המהותיים (וגם בעלי מניות "קטנים" מקרב הציבור) יעשירו את הקופה הציבורית.

לדברי עו"ד אסף הופמן, מנהל מחלקת מיסוי בינלאומי בפירמת עורכיה הדין דורון-טיקוצקי-קנטור-גוטמן-צדרבוים, גם העובדים צפויים לשלם מס למדינה בעקבות הטבות שקיבלו במסגרת העסקה.

"בחברות טכנולוגיה נהוג להעניק לעובדים הטבות בדמות אופציות למניות, וגם חברת מובילאיי בחרה להעניק לעובדיה הטבה זו. נוכח האמור, והואיל ומחיר המכירה של אופציות אלה עולה בצורה משמעותית על מחיר המימוש הממוצע שלהן, צפויים עובדי חברת מובילאיי לממש אופציות אלה למניות, להרוויח מאות מיליוני דולרים ממכירתן ולשלם את המס המתחייב מכך".

שיעור המס שישלמו העובדים נע בטווח רחב מאוד, בין 25% ל-50%, ותלוי בתשובה לשאלה האם מדובר בהכנסה הונית בגינה יחוב העובד במס רווחי הון - או שמא מדובר בהכנסה "פירותית" (הכנסה מעבודה) בגינה יחוב העובד במס הכנסה בהתאם למדרגת המס הרלוונטית.

לדברי עו"ד הופמן, "על אף שאותן אופציות הוענקו לעובדים במסגרת יחסי עובד-מעביד, דבר שאמור היה להוביל לסיווגן כ'הכנסת עבודה', מאפשרת פקודת מס הכנסה, במסגרת סעיף 102 שבה, לסווג את הרווח שנוצר לעובדים ממימוש אותן אופציות כרווח הון, ובכך להטיל על רווח זה מס בשיעור נמוך יותר".

לסיווג ההכנסה, כאמור, יש משמעות רבה, המשליכה על שיעור המס שיחול בגינה, שכן אם תסווג ההכנסה כהכנסת עבודה, יחול עליה שיעור המס השולי החל על מקבלה, שיכול להגיע לעשרות אחוזים; ואילו תסווג כהכנסה הונית, יחול בגינה מס בשיעור של 25% בלבד.

בכל מקרה, אומר עו"ד הופמן, המס שישולם מעסקת מובילאי-אינטל יעמוד על מיליארדי שקלים. "כל תושבי המדינה נהנים בצורה כזו או אחרת מהעסקה. מדובר בתרומה משמעותית לתקציב המדינה, אותה ניתן יהיה לנצל במגוון תחומים שיטיבו עם כולנו".