גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לחיי האקזיט הבא

כמה תובנות על רכישת מובילאיי ע"י אינטל

הנפקת מובילאיי / צילום: באדיבות מובילאיי
הנפקת מובילאיי / צילום: באדיבות מובילאיי

אחרי שנכתב כל מה שאפשר לכתוב, ונקשרו כל הכתרים המוצדקים לנוגעים בדבר, כמה תובנות ביום שאחרי ההודעה על רכישת מובילאיי על-ידי אינטל, האקזיט הישראלי הגדול ביותר בכל הזמנים.

אינטל: האנליסטים לא מתלהבים

תשואות השמחה מכל עבר כאן בארץ לאור הרכישה הענקית, המוצדקות בפני עצמן, מיסכו במקצת את הספקנות ודברי הביקורת שהושמעו בקרב בעלי המניות של אינטל והאנליסטים המכסים אותה.

אם לסכם את עיקרי הדברים שאומרי הביקורת כתבו על העסקה (חלקם אפילו הורידו את הדירוג שלהם למניית אינטל), הרכישה הכל-כך משמעותית של אינטל בתחום הרכב האוטונומי, מביאה לידי ביטוי חששות של הנהלת החברה לגבי ירידה אפשרית בעסקי הליבה של החברה. אלה התמקדו עד היום באזורי המחשוב המסורתיים, אם אפשר לקרוא כך לפלטפורמות המחשוב הקיימות - המחשבים הניידים, המובייל ומה שמחבר ביניהם, מה שנראה לפתע קצת מיושן וארכאי אל מול הרכבים האוטונומיים מציתי הדמיון.

אנליסטים גם הביעו אכזבה מכך שאינטל מנצלת את הר המזומנים הענק שלה לרכישה הזו, בנוסף ל-4 מיליארד דולר שהשקיעה בשנתיים האחרונות ברכישות אחרות. יש בעלי מניות באינטל שהעדיפו לראות אותה קונה חזרה חלק ממניותיה בכסף הזה, במיוחד לאור העובדה שההיסטוריה של אינטל הוכיחה שפעמים רבות היה לה קשה לעכל את הרכישות.

חשוב לציין שלמרות הניתוח הקר של אנליסטים פיננסיים, הרכישה עצמה זכתה לכיסוי חיובי ובולט על-ידי המדיה העולמית, ששיבחה את אינטל על הצעד האסטרטגי והמשמעותי כל-כך, המצעיד אותה אל עמדת הובלה בשוק האוטו-טק המתפתח.

ירושלים: בכל זאת בירת ישראל

סביר להניח שירושלמים רבים מחייכים היום בגאווה ובהנאה רבה. הבירה המנומנמת של ישראל, לפחות ככל שתדמיתה נתפסת על-ידי תושבי הבועה של מרכז הארץ, הפכה בשנים האחרונות למרכז תוסס של פעילות היי-טק ענפה ומגוונת. רק לפני מספר שבועות התקיימה בירושלים אחת מוועידות המשקיעים הגדולות שהתקיימו אי-פעם בישראל, אירוע מרשים שארגנה פלטפורמת גיוס ההמונים OurCrowd, שמשרדיה ממוקמים בעיר.

מאות חברות סטארט-אפ קמו בשנים האחרונות בירושלים, והן זוכות לרוח גבית מרשויות העיר וגם מרשת מתרחבת והולכת של משקיעים וגופים התומכים בהן. האקסלרטור הבינלאומי MassChallenge, בין המובילים בעולם, קבע את משכנו באזור שוק מחנה יהודה והוא מושך בעצמו יזמים רבים של חברות בתחילת דרכן. והנה עכשיו: מובילאיי.

האקזיט הגדול של ההיי-טק הישראלי קרה בירושלים והוא תוצאה של עבודה קשה, לאורך שנים רבות, של מאות עובדים המועסקים בעיר. לפי הפרסומים, אלפי עובדים נוספים יגויסו לעבוד במשרדי מובילאיי בירושלים והם יוסיפו לחיזוק מעמדה של בירת ישראל כמרכז היי-טק מוביל בסצנה המקומית ואולי גם העולמית.

ההיי-טק: בדיוק מה שחשבתם

מובילאיי נראית בדיוק איך שחברת היי-טק ישראלית צריכה להיראות. המצאות גאוניות ופורצות דמיון של צוות מייסדים, העושה שימוש בידע מדעי טכנולוגי הממוקם בקצה חוד החנית העולמי. מימוש ההמצאות האלו לתוך סדרת מוצרים ההולכת ומתפתחת לאורך שנים והטמעתן בתעשייה גדולה ומורכבת תוך עבודה מקצועית מאומצת המביאה לידי ביטוי גם יכולות עסקיות מרשימות והבנת שוק מעמיקה. וגם, צמיחה לעמדת מובילות עולמית בתחום פעילותה של החברה, עד כדי כך שהיא שותפה לקביעת מפת הדרכים של אחת המגמות המשמעותיות ביותר המתפתחות בתעשיית ההיי-טק העולמית. וכל אלה גם הובילו להצמחת ערך רב עבור בעלי המניות של החברה, המשקיעים בה, העובדים וכמובן המייסדים. וזה קרה לאורך שנים רבות של עבודה קשה ונחושה.

אין ספק שדוגמת מובילאיי תעמוד מעתה ואילך מול עיניהם של יזמי היי-טק רבים והמשקיעים שלהם, אם משקיעים פרטיים ואם גופים מוסדיים, כאות לכך שאכן ניתן לייצר חברות שכאלה בהיי-טק הישראלי.

מן הראוי גם לשים לב להבדלים בין מובילאיי לבין חברה אחרת, לא ישראלית, שתפסה את הכותרות גם אצלנו לפני זמן קצר. סנאפצ'אט האמריקאית קמה בשנת 2011 ו-6 שנים לאחר מכן - שליש מזמן חייה של מובילאיי - הייתה שווה בימים שלאחר הנפקתה כפול מתג המחיר המדהים שנקבע למובילאיי אתמול, כשהיא כבר בת 18 שנים.

ההבדלים האלה אינם מקריים, ולמרות שההיי-טק הישראלי הוכיח כבר שהוא מסוגל לייצר חברות אפליקציה ומדיה מוצלחות ביותר, עדיין נראה שעיקר הערך עבור האקו-סיסטם הישראלי, שלא לדבר על הכלכלה והחברה הישראלית, ימשיך להגיע מחברות כמו מובילאיי ופחות מהסנאפצ'אטים הישראלים (אבל נקווה שגם אלה יקומו במחוזותינו, בכל זאת).

אקזיט זה טוב: תזכרו את זה

כן, בפעם הבאה שפוליטיקאי כלשהו או המקונן התורן ילינו על עוד אקזיט של חברה ישראלית שנמכרה ב-100 מיליון דולר לרוכש כלשהו, תזכירו להם וגם לעצמכם שאקזיט זה טוב. תרבות האקזיטים היא חלק בלתי נפרד מתעשיית ההיי-טק העולמית, היא הדלק המניע את המשקיעים הפרטיים אל ההשקעות המסוכנות כל-כך ומציתות הדמיון, שמסייעות ליזמים הכי מוכשרים שיש להגשים את חלומותיהם.

במובילאיי היו משקיעים פרטיים שהעזו לחלום בגדול וגם לסכן כסף רב. הם ייצרו מהפכה - לא פחות מזה - בהיי-טק הישראלי, ומגיע להם לחלוטין ליהנות מהפירות הכלכליים של הערך אותו ייצרו עבור מדינה שלמה. ולכן מגיעות להם תשואות רבות ואמיתיות. אבל גם לכל מי שמחליטים למכור חברות במחיר כזה או אחר, כי הגיעו למסקנה שזה מה שנכון עבור הגורמים השונים המעורבים בחברות אותם הקימו, גם להם מגיעות התודות והמחמאות. כי בלי מאות האקזיטים האחרים בעשור האחרון, גדולים כקטנים, לא הייתה פה סביבת היי-טק אמיתית, לא היו כאן משקיעים בינלאומיים, לא וויז ולא וויקס, וגם לא מובילאיי, שצמחה לאורך שנים כחברה שרצתה להיות חברה ישראלית גדולה ועצמאית - ובסופו של דבר החליטה להימכר לחברה אחרת, באקזיט מהדהד.

מדובר בהחלטה נכונה, בדומה להחלטות הקודמות שהתקבלו במאות חברות אחרות, שמן הסתם תסלול את הדרך לתעשייה שלמה ולעוד הרבה מאוד אקזיטים שיצמחו מתוכה. נראה שבגלל תג המחיר המדהים של עסקת מובילאיי ראינו קצת פחות תלונות ונהיות בנושא זה ביממה באחרונה, אבל דווקא לכן חשוב שנזכור: אקזיט, גדול בינוני או קטן, הוא דבר טוב. לחיי האקזיט הבא, וגם זה שאחריו.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות