תא"ל במיל' אמל אסעד חשוד בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית

(עדכון) - "פרשת 630" כוללת מספר רב של מעורבים ברבדים רבים של תע"א, בהם בכירים, חברי ועד, דירקטורים, מנהלים, זוטרים, שומרי-סף, יועצים וספקים ■ החשד המרכזי: אנשי תע"א קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקו לה שירותים - ובתמורה קידמו את האינטרסים שלהן

אמל אסד/ צילום: שלומי יוסף
אמל אסד/ צילום: שלומי יוסף

חשד לשחיתות חמורה בתעשייה האווירית (תע"א). בתום מספר חודשים של חקירה סמויה, שהתנהלה על-ידי יחידת להב-433 במשטרה, ובשיתוף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) ואגף חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המסים, נעצרו הבוקר (ד') 13 חשודים, בהם בעלי תפקידים ונושאי משרה בתע"א ובחברות פרטיות, שסיפקו ו/או מספקות שירותים לתע"א.

החשד המרכזי נגד אנשי התע"א הוא שהם קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקו שירותים לתע"א (ספקים שלה), ובתמורה קידמו אנשיה את האינטרסים של החברות הללו. זאת, בין היתר, באמצעות סיוע לספקים לזכות במכרזים של תע"א. הספקים עצמם חשודים במתן שוחד וטובות הנאה ובעבירות נוספות.

אחד העצורים הוא אמל אסעד, קצין בכיר לשעבר בצה"ל ודמות מוכרת במערכת הביטחון. כן עוכבו לחקירה מעורבים נוספים. העצורים יובאו הערב להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון-לציון. מעצרו של אסעד הוארך עד מחר. 

במסגרת הפעילות שבוצעה היום, ערכו כוחות משטרה חיפושים בבתי החשודים, בחברות ובמשרדי התע"א.

בהודעת המשטרה נאמר כי "החקירה הסמויה בפרשה זו העלתה עד כה התנהלות פלילית שיטתית וחשד לשחיתות עמוקה לכאורה הנהוגה בתע"א. מדובר בחקירה מסועפת ורחבת-היקף המורכבת ממספר רב של תתי-פרשיות, המעלה חשד למסכת ענפה של עבירות שחיתות, מירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, גניבה בידי עובד ציבור, מירמה והפרת אמונים".

הפרשה, המכונה "פרשת 630", כוללת כאמור מספר רב ומגוון של מעורבים המצויים ברבדים שונים של החברה, וביניהם בכירים, חברי ועד, חברי דירקטוריון, מנהלים, עובדים זוטרים, מי שאמורים היו להיות שומרי-הסף, וכן יועצים, ספקים ונותני שירותים לתע"א.

החקירה מנוהלת בידי מחלק ייעודי לחשיפה ולחקירה בתחום שחיתות ציבורית בחברות ממשלתיות, בשיתוף הגורמים הנוספים, ומלווה מראשיתה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

מהלכים אסטרטגיים

התע"א היא חברה ממשלתית ישראלית המפתחת ומייצרת בעיקר מוצרים תעופתיים, מערכות חלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות ומוצרי אלקטרוניקה. התע"א היא החברה הגדולה בישראל בתחום תעשיית המטוסים והחלל. הכנסותיה הסתכמו בשנת 2015 ב-3.7 מיליארד דולר.

רוב משרדיה ומתקניה ממוקמים בחלקו המזרחי של נתב"ג בלוד, על פני שטח של כ-2,000 דונם. בנוסף, קיימים מפעלים של תע"א ביהוד, באשדוד, בבאר-יעקב, בבאר-שבע, בשדה התעופה עטרות וברמת הגולן.

בחברה מועסקים כ-16 אלף עובדים, רובם מהנדסים והנדסאים. עוד כמה אלפי עובדים של התעשייה האווירית עובדים בחו"ל. 

לפני כשנתיים יצאה התעשייה האווירית בתוכנית לצמצום כוח-אדם, שבמסגרתה פרשו מרצון כ-700 עובדים. מנכ"ל החברה אמר באותה הזדמנות כי "התעשייה האווירית היא החברה הביטחונית הגדולה והמובילה בישראל ובסיסה איתן - אך היא מתמודדת עם אתגרים מורכבים מבית ומחוץ".

בהתייחס להסכם עם העובדים, אמר המנכ"ל כי "החלטנו לבצע את המהלכים האסטרטגיים הנדרשים, כדי לשמר את המובילות שלנו ולהתאימה לתנאי השוק המשתנים. ההסכם מבטא את מחויבותנו, ההנהלה והעובדים, לפעול יחדיו ובהחלטיות כדי להבטיח את עתידה של התעשייה האווירית. הסכם זה הוא רכיב מרכזי אך לא יחיד בקידום החזון העסקי של החברה, להמשיך ולחזק את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי פעילותה".

יודגש כי מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, והיו"ר, רפי מאור, לא נעצרו בחשד למעורבות בפרשת השחיתות.

בינואר השנה נחשף בתחקיר חדשות 2 כי השר לשעבר יאיר שמיר ניהל עסקים עם חברה צרפתית שמשקיעה בקרן בבעלותו - בזמן שכיהן כיו"ר התעשייה האווירית. שמיר, ששימש כיו"ר תע"א עד 2013, הכחיש נחרצות את הפרסומים. גם שמיר אינו חשוד במעורבות בפרשת השחיתות שהתפוצצה היום.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "בתקופה האחרונה נבדקו על-ידי התעשייה האווירית מספר חשדות לאי-סדרים. בהנחיית המנכ"ל והדירקטוריון פעלה החברה לבירור וטיפול באותם חשדות, באפס סובלנות כלפי תופעות פסולות ותוך השקעת אמצעים ומשאבים ניכרים ושיתוף גורמים שונים בחברה ומחוצה לה, במטרה לשרש תופעות שאינן משקפות את פניה האמתיים של החברה. בהמשך לבדיקות אלה העבירה החברה את הממצאים לגורמי האכיפה והביקורת המוסמכים.

"בהתאם, עם היוודע דבר החקירה הבוקר, הנחה מנכ"ל החברה את כל הגורמים הרלוונטיים לשתף פעולה באופן מלא, ככל שיידרש וללא סייגים עם משטרת ישראל ולפעול על-פי הנחיותיה, במטרה למצות את החקירה ואת הדין עם כל גורם שעבר עבירה.

"התעשייה האווירית, על כ-15,000 עובדיה ופעילותה הנרחבת בארץ ובעולם, תמשיך להיות אבן בניין מרכזית בביטחון מדינת ישראל וכלכלתה". 

בעצורים: תא"ל במיל' אמל אסעד, חבר ועד העובדים ומנהל סניף פועלים בתע"א 

רשימת 13 החשודים שעצרה היום המשטרה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות לכאורה בתעשייה האווירית כוללת את תת-אלוף במיל' אמל אסעד. מדובר בקצין בכיר לשעבר בצה"ל, שהוא חבר בדירקטוריון התעשייה האווירית. מעצרו הוארך כאמור עד מחר. 

אסעד שירת בצנחנים וטיפס עד לדרגה של תת-אלוף. הוא שימש, בין היתר, כמפקד גדוד 932, כסגן מפקד יחידת הקישור של צה"ל ללבנון וכמפקד מנהלת התיאום והקישור עם הפלסטינים. אחרי שחרורו מהצבא הוא שימש בתפקידים במפלגת הליכוד, ולאחר מכן החל לייעץ לחברות פרטיות שונות. הקצין לשעבר משמש כחבר דירקטוריון גם ברשות שדות התעופה. 

אדם נוסף שנמנה עם 13 עצורי הפרשה הוא חבר ועד עובדי התעשייה האווירית. חבר הוועד חשוד כי ניצל את כוחו בוועד לרעה וסייע לקידום אינטרסים של חברות פרטיות, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

עצור נוסף שימש כמנהל אגף כוח-אדם בתעשייה האווירית, ועצור רביעי שימש בעבר כמנהל סניף בנק הפועלים של התעשייה האווירית.