הסוחרים נוהרים אל השקל: הדולר צונח 0.8% ל-3.62 שקלים

מדד הדולר העולמי נחלש למרות החלטת הפד אתמול להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25% ■ הערכות בשוק: סוחרי המט"ח מאוכזבים מהתחזית הפושרת של הפד ■ למדריך מט"ח

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

דרמה בשוק המט"ח: למרות שהפדרל ריזרב החליט אתמול, כצפוי, להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 0.75%-1%, הדולר נחלש מול המטבעות המובילים בעולם ומול השקל יורד היום (ה') בכ-0.8% מתחת ל-3.63 שקלים, שפל של כשנתיים וחצי. האירו, מנגד, מתחזק קלות מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.89 שקלים. זאת, על רקע ניצחון מפלגת השלטון בבחירות בהולנד.

בנק ישראל התערב באגרסיביות בשוק המט"ח ורכש בשבועות האחרונים יותר מ-מיליארד וחצי דולר במטרה להחליש את השקל, שהתחזק מוקדם יותר החודש לרמה של 3.64 שקלים. לכן, עולה השאלה האם קובעי המדיניות בבנק ישראל, שככל הנראה ציפו להתחזקות הדולר לאחר העלאת הריבית, יאבדו את סבלנותם ויחליטו להתערב שוב באופן אגרסיבי.

ורד יצחקי, ראש תחום מט"ח באקסלנס, מעריכה כי בנק ישראל יתערב בשוק בימים הקרובים: "היחלשותו של הדולר בעולם תמכה בהיחלשות הדולר אל מול השקל. סביב הרמות הנוכחיות צפוי בנק ישראל לשוב ולהתערב במהלך המסחר על מנת שלא לאפשר לדולר להיחלש אל מתחת לרמת 3.60. התערבות זו עשויה להתבצע כבר בימים אלו".

מדד הדולר, שעוקב אחר הדולר האמריקאי מול 6 מטבעות מובילים, יורד היום ב-0.2% לרמה של 100.56 נק',  לאחר שהשיל אתמול כ-1% מערכו מייד לאחר החלטת הפד. בשוק מעריכים כי הסיבה לכך היא אכזבה של סוחרי המט"ח מהתחזית שסיפק אתמול הפד. רבים ציפו לעמדות ניציות יותר בכל הנוגע לקצב הריסון המוניטארי. חברי ועדת השוק הפתוח, מנגד, הותירו את התחזית על כנה, וצופים שתי העלאות ריבית. "הספקולציות לגבי 4 העלאות ריבית היו מוגזמות", מציין קוז'י פוקאייה, נשיא חברת ההשקעות היפנית FPG Securities.  "ה'דוט.פלוט' (הגרף שמציג את תחזיות הריבית של חברי הפד, מ.ג) נותר לרוב ללא שינוי וזיעזע את הספקולנטים שמהמרים על עליית הדולר", הוא מסביר.

ולמה המשקיעים והסוחרים נוהרים דווקא לשקל? אחת הסיבות המרכזיות להתחזקות המטבע המקומי היא מצבה של הכלכלה הישראלית, שרשמה קצב צמיחה של 4% ב-2016, גבוה ממרבית מדינות המערב, שפל ברמת האבטלה ועודף מהותי בחשבון השוטף (עודפי יצוא שמגדילים את היצע הדולר ומכבידים על השקל). לכן, רבים רואים בשקל כאחד המטבעות החזקים בעולם וכמעין "חוף מבטחים".

 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות מציין כי: "הדולר לא התחזק אל מול המטבעות המרכזיים אלא דווקא נחלש וזה על רקע הדברים שהשמיעה נגידת הבנק המרכזי האמריקאי שנמנעה מלהשמיע בשורה חיובית חדשה התומכת בצעדי העלאת ריבית. החשש בשווקים כי להעלאת הריבית תהיה השפעה שלילית על קטרים חשובים במשק האמריקאי ובראשם שוק הנדל"ן המתאושש והאשראי הקונצרני בכלל ולחברות האנרגיה בפרט" בסביבת ריבית עולה כאשר ריבית ה-10 שנים תנוע אל מעבר לתחום 2.75%-3%, יפגעו רווחי החברות ושוק האג"ח עתיר הסיכון (high yield)".

פריימן מעריך עם זאת כי פער הריביות בין השקל לדולר ימשיך להתרחב וייסע בעתיד לבלימת ייסוף השקל. "בסביבת אינפלציה נמוכה כבישראל כאשר הבנק המרכזי מחזיק במדיניות מוניטרית מרחיבה, העלאת ריבית הדולר תואמת את הערכותינו כי פער הריביות השלילי שבין הדולר לשקל צפוי להמשיך ולהתרחב עוד יותר. התרחבות פער הריביות פוגעת בכדאיות ההשקעה בשקלים אל מול האלטרנטיבה של השקעה בדולר. במקביל, פער הריביות השלילי בין ריבית השקל האפסית וריבית הדולר העולה, מקשה על יצואנים לגדר את תמורות היצוא בדולר, במחירים הנוכחיים".