התחזה לעובד תע"א, עקץ חברה במיליונים - וייכלא ל-4 שנים

חנוך פשדצקי הורשע עפ"י הודאתו בכך שקשר קשר עם אחרים להונות את חברת ארופד סחר בע"מ המספקת כבלים, ציוד חשמלי ואלקטרוניקה ■ סירב להסגיר את שותפיו לעבירה

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר 4 שנות מאסר בפועל ושנה וחצי מאסר על-תנאי על נאשם שהורשע בכך שהוציא מחברת ארופד סחר בע"מ ציוד בהיקף מיליוני שקלים ומכר אותו לאחרים, מבלי לשלם את מלוא התמורה בגינו לחברה. זאת, לאחר שיצר מצג-שווא של ביצוע עסקת רכישת ציוד לגיטימית לכאורה עם התעשייה האווירית, תוך התחזות וזיוף מסמכים הנחזים להיות מסמכים לגיטימיים של התעשייה האווירית. באופן זה הנאשם "רכש" ציוד בהיקף כ-5 מיליון שקל ופעל למכירת הסחורה לאחרים.

הנאשם, חנוך פשדצקי, הורשע על-פי הודאתו בכך שבחודש יוני 2015 קשר קשר עם אחרים להונות את חברת ארופד סחר בע"מ - חברה לאספקת כבלים, ציוד חשמלי ואלקטרוניקה. לצורך כך הוא התקשר למנהלת החברה, דניאל זדה, והציג את עצמו בכזב כעובד בחברת אלתא, חברת-בת של התעשייה האווירית.

שיחת הטלפון הזו הולידה פגישה של פשדצקי עם זדה בבית קפה, במסגרתה הציג את עצמו שוב כעובד חברת אלתא באשדוד, וסוכם מה יהיה הציוד שיסופק על-ידי החברה לאלתא לכאורה וכן תנאי התשלום. מאוחר יותר שלח פשדצקי לזדה מסמך מזויף, שנחזה להיות מסמך רשמי של התעשייה האווירית, עם מספר הזמנת רכש, ופורטה בו בקשה לרכישת ציוד בסך כ-250 אלף שקל. בהמשך התקשרה אל זדה אלמונית, הציגה את עצמה בשם "שירן", מנהלת מטעמו של פשדצקי, וסיכמה עמה את תנאי התשלום.

על-פי ההרשעה, ב-16 הזדמנויות שונות העבירה זדה לפשדצקי סחורה שכללה כבלים לארונות חשמל, סלילים, שקעים ותקעים, בשווי כולל של מעל 5 מיליון שקל. את הסחורה שקיבל, מכר פשדצקי לאחרים.

בעקבות פניות חוזרות ונשנות של זדה, העבירה "חבורת הקושרים" לידי זדה סכומי כסף שונים, ובסך-הכול, כנגד סחורה בסך מעל 5 מיליון שקל, שולם רק סכום של כ-1.5 מיליון שקל. היתרה לא שולמה מעולם.

פשדצקי הודה והורשע בעבירות של קשירת קשר לבצע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות; וכן בעבירות מס בגין העלמת ההכנסות שהתקבלו לאחר מכירת המוצרים שגזל במסגרת התרמית.

חלק מהמעורבים בתרמית לא אותרו עד היום, ובהם "שירן" ו"לירן", אותם פשדצקי לא היה מוכן להסגיר.

בפרשה היה מעורב גם סוכן מכירות של חברת ארופד, עדי מקדשי, שהכיר את שיטות העבודה של החברה והואשם באותן עבירות שיוחסו לפשדצקי וכן בשיבוש מהלכי משפט. ואולם, בעקבות קשיים ראייתיים תוקן כתב האישום כנגד מקדשי, כך שכתב האישום החדש ייחס לו רק עבירה של שיבוש מהלכי משפט, ללא שותפות לקשירת הקשר להוצאת הרכוש במירמה מהחברה, וכן עבירות מס; ובמסגרת הסדר הטיעון נגזרו עליו 6 חודשי מאסר בפועל בעבודות שירות.

"אין צורך להרבות במילים על החומרה שבביצוע המעשים שהנאשם היה שותף להם", ציין השופט צבי גורפינקל בגזר הדין של פשדצקי, והוסיף כי "מניתוח הנסיבות ברור שהנאשם אינו יוזם הרעיון של המירמה, היו מעורבים כאן גורמים נוספים שחברו יחד לבצע עבירת מירמה מתוחכמת תוך שימוש במסמכים מזויפים, ולא מן הנמנע שהיה גם שיתוף-פעולה של גורמים מתוך החברה עצמה, אם כי זה לא הוכח בחקירה.

"יחד עם זאת, משסירב הנאשם לנקוב בשם שותפיו לעבירה או בשם שולחיו, אין מנוס אלא לראותו כמי שלקח אחריות לביצוע העבירה בעצמו, שהרי לא ייתכן מצד אחד להתחשב בנאשם כאל דמות פיקטיבית בלבד שעומדת בחזית העבירה, ולגזור עליו כתוצאה מכך עונש קל - ומצד שני העבריינים העיקריים לא ייחשפו. אם הנאשם מעדיף שלא לגלות את שמות שולחיו, זוהי זכותו, אולם אז עליו לשאת באחריות כמבצע עיקרי של העבירה".

עוד הוסיף השופט כי "מדובר כאן בקשירת קשר להונות את החברה ולגנוב ממנה מוצרים בשווי של מעל 5 מיליון שקל, תוך תשלום של כ-1.5 מיליון שקל בלבד, באופן שהחברה נותרה בגירעון של למעלה מ-3.5 מיליון שקל, דבר שהביא אותה לקשיים ניכרים בתזרים המזומנים, לחוסר אפשרות לקבל אשראי בבנקים ולמצב כלכלי קשה וחוסר אמון בה מצד ספקים שונים. התחכום שהתגלה כאן, מעשי המירמה הרצופים שאירעו ב-16 הזדמנויות שונות, סכום המירמה הגבוה, מעמידים את עבירת המירמה על הרף הגבוה שלה".

ואולם, בית המשפט התחשב בנסיבות האישיות של פשדצקי - בן 69, גרוש ואב ל-3 בנות שאין לו קשר עמן, הסועד את אמו האלמנה בת ה-94 וחי בביתה ומסייע גם לבני שכונתו. כן נלקחה בחשבון הודאתו באשמה ולקיחת אחריות על מעשיו.

גורפינקל ציין עוד היה מקום לחייב את פשדצקי בפיצוי בסכום גבוה, אולם הוא פושט רגל, ולפיכך חיובו בפיצוי יהיה "אות מתה" בלבד. לאור זאת הסתפק השופט בחיובו בפיצוי החברה בסך 40 אלף שקל.