המשטרה: להעמיד לדין את ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג

בנוסף התגבשה תשתית ראייתית לעבירות שוחד ע"י עו"ד אברהם גוגיג, קבלנים ועסקני נדל"ן וכן להפרת אמונים ע"י פול ויטל, מהנדס העיר נתניה לשעבר ■ המלצה להעמיד לדין גם את בנה ובעלה לשעבר של ראשת העיר

מרים פיירברג / צילום: איל יצהר
מרים פיירברג / צילום: איל יצהר

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג. המשטרה הודיעה היום (ג') על סיום חקירת הפרשה וגיבוש תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים על-ידי ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג; עבירות ניסיון קבלת שוחד על-ידי בעלה לשעבר, אליהו פיירברג; ועבירות שוחד על-ידי בנה, צפריר פיירברג.

בנוסף התגבשה תשתית ראייתית לעבירות שוחד על-ידי עו"ד אברהם גוגיג, קבלנים ועסקני נדל"ן וכן להפרת אמונים על-ידי פול ויטל, מהנדס העיר נתניה לשעבר.

יחידת להב 433 של משטרת ישראל סיימה חקירה וגיבשה תשתית ראייתית לפיה ראשת העיר פיירברג ובני משפחתה חברו, באמצעות עו"ד אברהם גוגיג, אל יזמים שונים בעלי אינטרסים בעיר נתניה, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין ועל-ידי דרך של נאמנות לשם הסתרת זהותם, וקיבלו מהקבלנים והיזמים, בין היתר, את הזכות לרכוש חלק בפרויקטים שונים בשותפות, בעלויות פחותות משמעותית, עלויות אשר לימים מניבות לראשת העיר זכות לדירה במחיר מופחת, כאשר הדבר משקף במקרים מסוימים הטבה של מאות אלפי שקלים.

משמעות אפשרות רכישת הזכויות בשלב היזמי, בטרם שינתה הקרקע את ייעודה למגורים, ואשר לא הייתה פתוחה בפני הציבור הרחב, אלא ניתנה לראשת העיר בכובעה כראשת העיר, טמנה בחובה השבחת הנכס וערכו הכלכלי בעתיד, מה שמעיד על הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

שינוי הייעוד בקרקעות המדוברות, על-ידי הגופים עירוניים האמונים על כך, הכפופים וסרים למרותה של ראשת העיר, מעידים על תשתית לפעילות מבוססת שוחד, באופן שבו בתמורה להעמדת הזכות לרכישת חלק בקרקע/דירה לראשת העיר ושאר החשודים, פעלה ראשת העיר לקידום הליכי התכנון והבנייה של הפרויקטים השונים בעירית נתניה ובחברה לפיתוח ותשתיות (חל"ת), עליה היא אמונה במסגרת תפקידה.

מהמשטרה נמסר כי במהלך החקירה התגבשה תמונה של מארג פעילות פלילית נרחבת של ראשת העיר ומי מבני ביתה, במספר אירועים, ביחס למספר פרויקטים ובאופן שיטתי ומובנה המציג מערכות יחסים שוחדיות בינם לבין גורמים שונים. שיטה זו כללה רכישה של חלק במגרש בשותפות עם היזמים, הסתתרות מאחורי "נאמנות" באופן שזהותה/ם מוסתרת מעיני הציבור, ושמה/שמם אינו מופיע במרשמים הפתוחים לעיון הציבור. כל אלה תוך הימנעות מכוונת מדיווח רשמי לבעלי האינטרסים במגרשי הנדל"ן השונים בעיר, בה בעת שראשת העיר המשיכה לדון בוועדות התכנון העוסקות, בין היתר, בסוגיות הנוגעות לעתידן של הקרקעות בהן מצויים נכסיה.

 

לפי החשד, בני משפחתה של ראשת העיר יצרו אף הם מעטפת תמיכה לפעילות השוחדית ולקחו בה חלק פעיל. ביחס לבנה של ראשת העיר, עו"ד צפריר פיירברג, עלו חשדות לפיהם בכובעו כעורך דין קיבל פרויקטים שונים, מיליוני שקלים כ"תמורה לכאורה", שסופקה על-ידו לגורמים שלישיים, כשבפועל לא ניתן על-ידו כל ייצוג.

בהקשרו של הגרוש, אליהו פיירברג, עלה חשד כי הוא מקבל כספי שוחד בתמורה לפעילותו להביא לשינוי ייעוד בפרויקט בנייה אחד.

במסגרת החקירה נחקרו ונגבו עדויות מעשרות מעורבים, נערכו חיפושים, ונתפסו מסמכים ומוצגים. עוד יצוין כי חלק מהחשודים נחקרו גם בחשד לביצוע עבירות מס, בשיתוף עם רשות המסים. מסקנות הרשות יימסרו בנפרד.

עם סיום החקירה מעבירה משטרת ישראל למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אשר ליוותה את החקירה, את כלל הממצאים, תשתית הראיות לכאורה והחומרים שנאספו, לעיון והחלטה. 

עורכי הדין נתי שמחוני ואילנה זיבנברג, המייצגים את מרים פיירברג-איכר, מסרו בתגובה: "מן הראוי לזכור ולהבהיר כי לעמדת המשטרה - תהא אשר תהא - אין כל תוקף מחייב בדין. פיירברג-איכר סמוכה ובטוחה כי בסופו של יום הפרקליטות תסגור את התיק ותגיע להחלטה מושכלת, לפיה לא דבק בה כל רבב. פיירברג-איכר תמשיך לשרת נאמנה את העיר נתניה ותושביה, כשטובתם בלבד לנגד עיניה - כפי שעשתה ב-18 השנים האחרונות".