למ"ס: 52 אלף התחלות בנייה ב-2016 - אבל הנתונים לא סופיים

בירושלים נרשמה ירידה בשיעור 30.3% בהתחלות הבנייה, עלייה משמעותית בנהריה וקרית גת

דירות למכירה / צילום: איל יצהר
דירות למכירה / צילום: איל יצהר

בשנת 2016 החלו להיבנות ברחבי ישראל 52,432 דירות חדשות, נתון הדומה להתחלות הבנייה בשנת 2015 שעמד על 52,790 דירות חדשות. כך עולה מפרסום התחלות הבנייה השנתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (ד').

בנקודה זו חשוב לציין כי מדובר בנתונים ראשוניים של הלמ"ס, נתונים שייתכן ועוד יעודכנו בהמשך. זה המקום להזכיר כי רק לאחרונה פורסם מחקר של בנק ישראל במסגרתו נטען שפרסומי הלמ"ס המתייחסים להתחלות הבנייה במשק אינם מדוייקים וכי העדכון של הנתונים בחודשים שלאחר הפרסום המקורי מעניק תמונה שונה. בבנק ישראל אף הוסיפו ואמרו כי על פי בחינת הפרסומים בשנים האחרונות, מדובר בתיקון בדיעבד של הנתונים בשיעור ממוצע של כ-10% כלפי מעלה.

כך למשל, התחלות הבנייה שפורסמו בתחילת 2016 והתייחסו לשנת 2015 כולה העידו על שיעור התחלות שנע מתחת ל50 אלף יחידות דיור חדשות, אך לאחר חודשים עודכן המספר ללמעלה מ-52 אלף יחידות דיור חדשות שבנייתן החלה.

באם הסטייה האמורה עליה הצביעו במחלקת המחקר של בנק ישראל נכונה גם לגבי הפרסום הנוכחי, ייתכן והתחלות הבנייה בשנת 2016 דווקא גבוהות יותר מהנתון שפורסם היום במסגרת דו"ח הלמ"ס.

גם בפרסום הלמ"ס עצמו נוספה היום הערה שהתייחסה לסוגיה זו: "האומדן השנתי הראשון של התחלות הבנייה, הינו נתון ארעי בלבד, שעל פי ניסיון העבר עשוי להתעדכן. העדכון נובע בדרך כלל מדיווח המתקבל בפיגור, שאת חלקו קשה להעריך מראש (כגון, התחלות הבנייה המתרחשות לפני תאריך מתן היתר הבנייה). ניתן היה לפרסם את נתוני התחלות בנייה בעיתוי מאוחר יותר, ובכך לצמצם את עדכון הנתונים אבל בשל החשיבות שמייחסת הלמ"ס לפרסום נתונים שוטפים וזמינים בנושא זה שעומד במרכז ההתעניינות הציבורית, יישמר לוח הזמנים הקיים (כלומר כחודשיים וחצי מתום התקופה הנסקרת).

"במקביל, נבדקות כעת שיטות לצמצום שיעור עדכון הנתונים, הן בתהליך איסוף המידע והן בתהליך חישוב הזקיפות להתחלות הבנייה הצפויות להתקבל בפיגור, אחרי פרסום האומדן הראשון. התהליך של שיפור האמידה הנו מורכב, דורש הגברת שיתוף הפעולה עם המדווחים ושינויים מתודולוגיים בשיטות האמידה ועשוי להתפרס על מספר חודשים בתקופה הקרובה".

עוד נכתב בהודעת הלמ"ס כי: "הנתונים המפורסמים בהודעה זו מופקים משילוב של נתונים המתקבלים ממשרד הבינוי והשיכון בעבור הבנייה שבפיקוחו, ושל נתונים שנאספים ומעובדים על ידי הלמ"ס בעבור יתרת הבנייה במשק. כפי שצוין, הנתונים חשופים לעדכונים. בהודעה זו מספר התחלות הבנייה לשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2016 עודכן בכ-1,000 דירות כלפי מעלה (לעומת ההודעה שפורסמה בדצמבר 2016), ברובו בעקבות עדכון הדיווח של משרד הבינוי והשיכון".

אם כך, נתוני התחלות הבנייה לשנת 2016 עוד עשויים להתעדכן בהמשך.

ירידה חדשה בירושלים ; עלייה משמעותית בנהריה וקרית גת

עוד על פי נתוני הלמ"ס, עלייה חדה בשיעור התחלות הבנייה נרשמה בערים נהריה וקריית גת, עליה בשיעור 103.8% ו-244.1% בהתאמה בשנת 2016 לעומת התחלות הבנייה בעיר בשנת 2015. עוד יישובים שרשמו עלייה ניכרת בשיעור התחלות הבנייה הם אשקלון (22.9%), חדרה (40.1%) ובית שמש (59.1%). נציין כי הזינוק בהתחלות הבנייה בקריית גת נובע בעיקר בזכות הבשלת הסכם הגג שנחתם בעיר כבר לפני מספר שנים.

במקביל, בערים שונות נרשמה ירידה בשיעור התחלות הבנייה. הירידה המשמעותית ביותר בשיעור התחלות הבנייה נרשמה בעיר החדשה חריש, ירידה של 38.5% בין 2016 ל-2015. נזכיר כי המאסה הגדולה של יחידות הדיור החדשות החלה להיבנות בעיר במהלך 2015 וכעת התחלות הבנייה יורדות בעיקר בגלל מלאי מכרזים נמוך יותר בעיר. עיר נוספת בה נרשמה ירידה בשיעור התחלות הבנייה היא העיר ירושלים, ירידה בשיעור 30.3%. מדובר בירידה לא מבוטלת המעידה על פחות היצע עתידי בעיר. ערים נוספות בהן נרשמה ירידה הן באר שבע (ירידה של 16.2%), חיפה (ירידה בשיעור 12.2%), רחובות (3.7%) והרצליה (ירידה בשיעור 0.7%).

שני נתונים נוספים המתפרסמים במסגרת דיווח הלמ"ס מתייחסים למספר הדירות החדשות שנמצאות בבנייה פעילה ולמספר הדירות שבנייתן הסתיימה. בכל הנוגע לסיום בנייה, ברבעון האחרון של שנת 2016 נרשמה עלייה לא מבוטלת בנתון זה, עלייה בשיעור כ-26% ברבעון מרמה של 10,863 יחידות דיור ברבעון השלישי לרמה של 13,709 יחידות דיור ברבעון האחרון של השנה. גם ברמה השנתית נרשמה עלייה בנתון זה בשיעור של כ-4%.

במקביל, בכל הנוגע לדירות שנמצאות בבנייה פעילה, לראשונה מזה זמן רב נרשמה ירידה בנתון זה ברבעון הרביעי של שנת 2016. על פי הנתונים ברבעון זה עמד הנתון על 112,184 יחידות דיור שנמצאות בבנייה, וזאת לעומת 113,087 ברבעון השלישי של השנה. מדובר בירידה ראשונה מאז הרבעון הרביעי של 2014.