בן-משה וקרן יסודות רכשו אופציה ל-29% מתחנת הכוח IPM

את האופציה רכשו בנתחים שווים אקסטרה אחזקות של מוטי בן-משה וקרן יסודות בשליטת יצחק מירילשוילי ובניהולו של ניר גרינברג, ב-5 מיליון דולר כל אחת

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

האחזקות בתחנת הכוח IPM שעוד לא הוקמה בבאר טוביה ממשיכות להחליף ידיים. ארבעה חודשים לאחר שאברהם נניקשווילי נאלץ לחתום על הסכם למכירת 80% ממניות טריפל-אם, המחזיקה 84% מפרויקט תחנת הכוח, לגלובל פאואר שבשליטת אהוד בן ש"ך וניסן כספי, הוא מוכר אופציה לרכש חוזר של 29% ממניות החברה. העסקה בין נניקשווילי ושותפו טימור בן יהודה לבין גלובל-פאואר, ב-85-90 מיליון דולר, נמצאת עדיין בהליכי אישור.

את האופציה ל-29% בטריפל-אם רוכשות בנתחים שווים אקסטרה אחזקות של מוטי בן משה, וקרן יסודות בשליטת יצחק מירילשוילי ובניהולו של ניר גרינברג, ב-5 מיליון דולר כל אחת. שתי החברות סיכמו על חלוקת העסקה, לאחר שבשלב הראשון נגשו אליה כמתחרות. 

תחנת הכוח באר טוביה, שתפיק 430 מגה-וואט בטכנולוגיית מחזור משולב, תזכה לליווי פיננסי מדויטשה בנק, והקמתה צפויה לעלות 400 מיליון דולר. את טורבינת הגז תספק לתחנה חברת סימנס, ואת הגז אמורה התחנה לרכוש ממאגר לוויתן. נניקשווילי נדרש למכור את אחזקותיו בתחנה בשל כתב האישום נגדו, בפרשת השוחד לכאורה לבנימין בן אליעזר.

לצד גלובל-פאואר ובעלי האופציות החדשים, מוחזקים 20% ממניות טריפל-אם בידי יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, משה טרי, ויו"ר חברת החשמל לשעבר, מוטי פרידמן. 16% ב-IPM שאינם בשליטת טריפל אם נמצאים בידי ישראל פאואר-מנג'מנט, בבעלות שותפים רבים שבהם אם.ג'יי.בי הולדינגס, נדייה שירותי יעוץ והשקעות, גלובל פאואר, יואב סרנה, חגי מירום ושיקאגו פאואר.

עסקת מכירת האחזקות שעליה הוכרז היום היא המשך להצהרתו של מוטי בן משה על רצונו להעמיק את מעורבותו במשק האנרגיה הישראלי, הן בייצור חשמל והן באספקה לצרכני קצה אם הרגולציה תאפשר זאת. זוהי עסקה שנייה של בן משה בזמן קצר, לאחר שדור אלון שבשליטתו הודיעה בשבוע שעבר על השגת מימון של 435 מיליון שקל, להקמת תחנת כוח של 73 מגה-ואט במפעל סוגת בקריית גת. לבן משה ניסיון רב בתחום, משום שחברת אקסטרה אנרג'י שבבעלותו מספקת חשמל וגז לכ-2 מיליון לקוחות בגרמניה ובאנגליה.

גם לקרן יסודות, שהוקמה ב-2014, זוהי עסקה שניה בתחום האנרגיה בישראל, לאחר שרכשה בשנת 2014 שדות סולריים בהיקף 19.3 מגה-ואט משיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, ב-400 מיליון שקל. הקרן משקיעה בתשתיות גם מחוץ לישראל.

על פי הודעה שהעבירה הבוקר לבורסה דור אלון, הנשלטת על ידי אקסטרה אחזקות, מחיר מימוש האופציה ינוע בין 32 ל-42 מיליון דולר, תלוי בעיתוי המימוש. תסריטי הביניים, אם כן, משקפים שווי של 109.3 מיליון דולר לטריפל-אם בעסקה למכירת המניות לגלובל-פאואר, לעומת שווי חברה של 127.5 מיליון דולר בעסקת האופציות.

יש להזכיר כי עסקת נניקשווילי וגלובל-פאואר עוררה בתחילה את התנגדותם של פרידמן וטרי, בעיקר מחשש שלחברה אין את ההון העצמי הנדרש להקמת התחנה. התנגדות זאת הוסרה לאחר שאומי פרטנרס וקרן נוי הודיעו בנובמבר האחרון כי הן חוברות לגלובל-פאואר ומתחייבות להזרים יחד 338 מיליון שקל לפחות.