חצי עבודה: הסרטון הניאו-נאצי שגוגל מסרבת להסיר לחלוטין

על רקע מחאת המפרסמים ביוטיוב והבטחת גוגל להדק את הסינון על תכנים פוגעניים, מידע שהגיע לידי "גלובס" מדגים את הבעייתיות במדיניות החברה

הסרטון הפוגעני. תומכים בעקיפין / צילום מסך
הסרטון הפוגעני. תומכים בעקיפין / צילום מסך

בשבועות האחרונים, על רקע חשיפה בתקשורת של מפרסמים שהפרסומים שלהם הופיעו ביוטיוב על גבי תכנים פוגעניים, החלו מפרסמים גדולים להשהות ולבטל קמפיינים ביוטיוב, עד שאפשר יהיה לפרסם בסביבה בטוחה. מה שהחל כטפטוף הפך לשיטפון, וחברות כמו לוריאל, HCBS ואחרות פשוט ויתרו לחלוטין על הפרסום.

בתגובה לביטולי הקמפיינים, חברת גוגל מנסה לשדר שהיא עושה כמיטב יכולתה להגביר את הסינון. אולם, לפי סרטון שהגיע לידי "גלובס", נראה כי לפחות בחלק מהמקרים - המצב במציאות מעט שונה.

בסרטון נראה בחור צעיר נושא מניפסט בעל תוכן ניאו-נאצי גזעני מובהק, כשהוא מתבטא נגד שחורים וכנגד הדמוקרטיה. הסרטון מצולם על רקע דגל הנושא צלב קרס, ואיננו מותיר מקום רב לדמיון באשר לתוכנו.

בגוגל קיבלו תלונות בנוגע לתוכן, אך במקום להסיר אותו כליל, החברה בחרה לחסום אותו במספר מדינות, בהן ישראל ואוסטריה. מנגד, במדינות כמו ארה"ב או אנגליה אין בעיה לצפות בו - ומתוקף כך מפרסמים עלולים למצוא עצמם שוב תומכים בעקיפין במסרים שאינם עולים בקנה אחד עם הערכים שעימם הם מזדהים.

"הסרטון נחסם לצפיה במדינות מסוימות  / צילום מסך מאתר Youtube"
 "הסרטון נחסם לצפיה במדינות מסוימות / צילום מסך מאתר Youtube"

חשוב לציין כי העובדה שהסרטון חסום לצפייה בארץ, אין משמעותה שגם גורמים ישראליים לא עלולים למצוא את עצמן מפרסמות בו. ישנם לא מעט מפרסמים ישראליים המכוונים פרסום לחו"ל - ביניהם חברות היי-טק, סטארט-אפים ואף גורמים ממשלתיים.

כזכור, רק לפני ימים ספורים הודיעה גוגל לחברות המדיה ולמפרסמים כי היא פועלת למזער את התופעה של תכנים פוגעניים ברשת ולשפר את רמת הסינון.

"בגוגל, אנחנו מאמינים בחופש הביטוי גם כשלא מסכימים את דעתו של המביע אותה", כתבו בגוגל, "אבל באותה מידה מכירים בצורך להגן על השותפים שלנו, כמו לוריאל שמעצימים את הפלטפורמה, ורואים בשימור האמון של המפרסמים והפבלישרים עניין קריטי.

"אנחנו בעיצומה של בדיקה מקיפה, כדי להבטיח שהמותגים מפרסמים בסביבה שתואמת את הערכים שלהם. ולמרות שאף מערכת לא בטוחה ב-100%, אנחנו יודעים שאפשר לעשות יותר".

על רקע הכרזה זו, קשה שלא להתפלא על כך שלמרות שתוכן פוגעני אותר והוגשה עליו תלונה, בגוגל הוחלט שלא להסיר אותו ורק לחסום אותו לשווקים מסוימים.